فعالان گردشگری و شهری اصفهان پیشنهاد‌های گوناگونی برای رونق گردشگری و کسب‌وکارهای این پیاده‌راه دارند. به نظر می‌رسد عدم اجماع بر هویت چهارباغ جریان اقتصاد آن را با مشکل مواجه کرده است

بالا و پایین اقتصاد چهارباغ

زنده‌بودن چهارباغ عباسی، علاوه بر رونق گردشگری، کسب‌وکارهای فعال در این پیاده‌راه را هم پویا می‌کند.

تاریخ انتشار: 08:59 - دوشنبه 1402/11/30
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بالا و پایین اقتصاد چهارباغ

به گزارش اصفهان زیبا؛ زنده‌بودن چهارباغ عباسی، علاوه بر رونق گردشگری، کسب‌وکارهای فعال در این پیاده‌راه را هم پویا می‌کند. برای ثروت‌سازی چهارباغ باید بسترهای لازم برای برگزاری رویداد و از همه مهم‌تر هیجان‌محور بودن این رویدادها را مدنظر قرار داد تا پیاده‌راهی که روزانه شاهد رفت‌وآمد جمعیت زیادی از مردم از طبقات مختلف است، اوقاتی خوش را برای آن‌ها فراهم کند.

اگر تحقق این مهم بیشتر موردتوجه مسئولان شهری قرار گیرد، منجر به جذب گردشگران و مشتریان می‌شود و درآمدهای حاصل از گردشگری نیز رونق پیدا خواهد کرد. فعالان حوزه گردشگری و شهری اصفهان دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی نسبت به تأثیر چهارباغ روی اقتصاد شهر دارند و هرکدام از آن‌ها پیشنهاد‌هایی را برای درآمدزا بودن چهارباغ عباسی برای شهر ارائه می‌کنند؛ پیشنهادهایی که درصورت عدم اجماع بر هویت چهارباغ، یک نقشه‌راه اقتصادی را تشکیل نخواهد داد.

به گفته رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، برای رونق اقتصاد چهارباغ در گذشته و زمانی که چهارباغ به پیاده‌راه تبدیل شد، باید پیوست گردشگری هم برای این پیاده‌راه در نظر گرفته می‌شد.

این تفکر که مردم صرفا در چهارباغ قدم بزنند و غذا بخورند به این معنی نیست که چهارباغ به مکانی برای رونق گردشگری تبدیل شده است؛ درواقع در این مقطع زمانی باید توجه می‌کردند که چه اقداماتی باید برای رونق گردشگری چهارباغ انجام دهند.

در گذشته موزه موسیقی را کنار چهارباغ راه‌اندازی کردند، ولی اطلاع‌رسانی نسبت به راه‌اندازی این موزه انجام نشد و به خاطر اینکه مردم اطلاعی از فعالیت این موزه در کنار چهارباغ نداشتند، موزه موسیقی نیز روی رونق اقتصاد این پیاده‌راه تأثیرگذار نبود.

رویدادهای چهارباغ پیوسته و مستمر باشد

علیرضا مساح در ادامه به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: در گذرهای گردشگری دنیا رویدادهای زیادی برگزار می‌شود که باعث جذب گردشگر می‌شود. در چهارباغ رویداد برگزار می‌شود؛ ولی برگزاری این رویدادها ضعیف است. در حال حاضر یک زمانی چهارباغ پر از برگزاری رویداد است و یک زمانی هم چهارباغ خالی از برگزاری رویداد است. این در حالی است که برگزاری رویدادها در چهارباغ باید به‌صورت مستمر و پیوسته برگزار شود و شکل منظمی داشته باشد.

برای معرفی جاذبه‌های چهارباغ محتوا تولید شود

مساح تصریح می‌کند: برای گردشگران تولیدمحتوا درخصوص جاذبه‌های چهارباغ انجام‌نشده است. شاید در این زمینه تحقیق و پژوهش انجام شده باشد ولی در مرحله عمل اقدام خاصی برای تولیدمحتوا برای معرفی جاذبه‌های چهارباغ صورت نگرفته است.

درواقع گردشگران داخلی و خارجی باید مطلع باشند که در چه ساعتی و در چه محلی چه رویدادی برگزار می‌شود تا مراجعه کنند؛ در این صورت خرید از مغازه‌ها و فروشگاه‌های چهارباغ نیز رونق پیدا می‌کند.

رویداد هنری منطبق با فرهنگ ایرانی در چهارباغ برگزار شود

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان عنوان می‌کند: در دنیا رویدادهای هنری، نقاشی کشیدن، شعبده بازی و اقدامات هنری از این دست را برای گردشگر پذیرکردن این گذرها برگزار می‌کنند؛ ما نیز برای گردشگرپذیرکردن چهارباغ و به تبع آن رونق کسب‌وکار مغازه‌های چهارباغ می‌توانیم برگزاری رویدادهای هنری را با فرهنگ خودمان تطبیق دهیم و در چهارباغ برگزار کنیم.

میراث اقدام کند، شهرداری تسهیل می‌کند

مساح اذعان می‌کند: متولی گردشگری میراث فرهنگی است و شهرداری نقش تسهیلگر را دارد. برنامه‌ریزی‌ها برای رونق گردشگری چهارباغ باید توسط میراث فرهنگی صورت گیرد و شهرداری به عنوان تسهیلگر باید کمک کند.

صنوف مستقر در چهارباغ تبلیغ کنند

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: اصناف باید نگاه حرفه‌ای داشته باشند تا کسب‌وکارهایشان در این پیاده‌راه رونق پیدا کند. تفکر اصناف این است که دولت باید برایشان تبلیغ کند؛ این در حالی است که واحدهای صنفی باید خودشان نسبت به تبلیغ کسب‌وکارشان اقدام کنند تا کاسبی آن‌ها نیز در چهارباغ رونق پیدا کند و تأثیری روی رونق اقتصاد چهارباغ داشته باشد.

تأثیر خدمات‌محوربودن بدنه چهارباغ روی اقتصادشهر

از سوی دیگر زیبا زارعی، کارشناس گردشگری معتقد است: بافت‌های شهری که پویایی دارند و حس خوب به مخاطب منتقل می‌کنند، اگر خدمات‌محور هم شوند، بازده اقتصادی ایجاد می‌کنند. الان شاهد حضور قشرهای مختلف از طبقات مختلف در چهارباغ هستیم که اگر در فضای چهارباغ رویدادمحوری و هیجان‌محوری را مدنظر قرار دهیم و از اهرم‌های رونق اقتصادی استفاده شود، در کنار خدمات‌محور بودن بدنه چهارباغ اقتصاد شهری نیز شکوفا می‌شود.

رویدادمحوری در چهارباغ گردشگر جذب می‌کند

زارعی می‌گوید: اگر بتوان ساختار چهارباغ را گسترش داد و فضای بیشتری را برای پیاده‌محوری به این ساختار اضافه کرد و به طور حتم رویدادمحوری و هیجان‌محوری را در این فضا مدنظر قرار داد، منجر به رونق اقتصاد شهر می‌شود.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان می‌کند: خیابان فردوسی شاهین‌شهر نیز پاتوق طبقات مختلف و اقشار مختلفی است. شهرداری هم به دنبال این است که این فضای پیاده‌محور را به فضایی مانند چهارباغ تبدیل کند. از آنجایی که تمرکز جمعیت در این خیابان قرار دارد، کاربری تجاری و خدماتی به این فضا رونق اقتصادی خواهد داد. در کشورهای خارجی نیز خیابان شانزه‌لیزه پاریس فضایی است که با تمرکز جمعیت و ارائه خدمات فضایی برای رونق اقتصادی شهر فراهم کرده است.

نوع نگاه مسئولان شهری به چهارباغ تعیین‌کننده است

دراین بین برخی فعالان حوزه گردشگری نیز روی تأثیرگذاری دیدگاه‌های مسئولان شهری بر اقتصادچهارباغ تأکید می‌کنند. موضوعی که محمد زاهدی، کارشناس گردشگری بر روی آن انگشت می‌گذارد و به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: مراکز تجاری که در چهارباغ فعالیت داشتند اغلب مغازه‌های ضعیف، فروشندگان اجناس ارزان، دستفروش‌ها، فروشنده جوراب و جلد شناسنامه در این فضا بود و به طور عمده اثری از برندها نبود؛ اما تغییر حال و هوای چهارباغ به سمت خدمات یعنی به طور عمده اغذیه و کافه می‌توانست خوب و منطبق با آنچه در گذرهای پیاده شهرهای گردشگری دنیا می‌دیدیم مانند نیس، استانبول باشد و باید انتظار ورود فروشگاه‌های برند را هم می‌داشتیم؛ درواقع چهارباغ باید تبدیل به گذر زیست شبانه اصفهان می‌شد و می‌توانست بشود؛ اما متأسفانه نوع نگاهی که به چهارباغ شکل گرفت، باعث شده انتظاری که از تحول چهارباغ به کارکردی که از آن انتظار داشتیم رخ ندهد و با شرایط جاری، انتظار خاصی از چهارباغ عباسی و تأثیرش روی اقتصاد شهر نمی‌توان
داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

6 + 12 =