ورزش کمک موثری در بیماران دیالیزی است

شاید بارها از ورزش و اهمیت آن چیزهایی شنیده باشید و بدانید که ورزش کردن و فعالیت بدنی برای کمک به سلامت تاثیر زیادی دارد اما کمتر کسی از تاثیر ورزش در بیماری‌هایی مثل بیماری‌های کلیوی و دیالیزی مطلع است. در این مورد پروفسور عباسعلی گائینی، استاد دانشگاه تهران، توضیح می‌دهد:

تاریخ انتشار: 13:46 - سه شنبه 1402/12/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ورزش کمک موثری در بیماران دیالیزی است

به گزارش اصفهان زیبا؛ شاید بارها از ورزش و اهمیت آن چیزهایی شنیده باشید و بدانید که ورزش کردن و فعالیت بدنی برای کمک به سلامت تاثیر زیادی دارد اما کمتر کسی از تاثیر ورزش در بیماری‌هایی مثل بیماری‌های کلیوی و دیالیزی مطلع است. در این مورد پروفسور عباسعلی گائینی، استاد دانشگاه تهران، توضیح می‌دهد:

فعالیت بدنی؛ راس مهم پیشگیری از بیماری‌ها

راس مهم پیشگیری از بیماری‌ها فعالیت بدنی است و هر ‌چه فعالیت بدنی بیشتر و منظم‌تر باشد، به طبع نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت.

در این بین یافته‌هایی که برای بیماران کلیوی و دیالیزی بررسی شد، نشان داد که تا چه اندازه ورزش می‌تواند برای آنها مفید باشد.

از جمله فواید ورزش کاهش فشارخون، کاهش میزان چربی، کاهش التهاب، کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش احساس سلامتی است.

نکته مهم دیگر در رابطه با بیماران کلیوی و دیالیزی، اطلاع از چگونگی انجام ورزش است که وظیفه پرستاران است به آنها تمرینات بدنی را آموزش دهند. پس از آن و به محض اینکه تمرینات را آموختند، اجازه دهند خود بیمار آنها را انجام دهد و تنها بیماران را به انجام ورزش تشویق کنند. چراکه بررسی‌ها نشان داده است تمرینات بدنی برای آنها بسیار مفید است و به بهبود بیماری‌شان کمک زیادی می‌کند. از جمله اینکه سنتز پروتئین که افزایش آن برای بیمار خطرساز است، را کاهش می‌دهد.

البته توجه داشته باشید که اگر تمرینات بدنی اشتباه صورت گیرد، به بدن بیمار آسیب می‌زند و از همین رو است که تاکید می‌کنم ورزش‌ها را به خوبی یاد بگیرند. در این صورت ضمن کمک به بهبود بیماری، خواب خوبی برای آنها ایجاد می‌شود.

بهتر است بدانید برای هر فردی چه بیمار و چه سالم باید به خواب عمیق برود چرا‌که خواب عمیق و به موقع برای بدن لازم است، اما امروزه خیلی‌ها در زمان خواب به موقع مقاومت می‌کنند و نمی‌دانند که چه ضرری به بدن خود می‌رسانند و در واقع با این رویه خود را از چه نعمتی محروم می‌کنند.

ارتقاء کیفیت زندگی بیماران دیالیز

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش در حین دیالیز باعث افزایش کارایی دیالیز در بیمارن کلیوی می‌‌شود.

طبق پژوهش‌های انجام شده و آزمون‌هایی که روی چند بیمار گرفته شد، نتایج این پژوهش اثر ورزش حین دیالیز را بر کارایی دیالیز، کنترل فشارخون، فسفر و هموگلوبین سرم بررسی کرده است.

آنها در یك برنامه‌ ورزشی هشت هفته‌ای كه شامل دوچرخه‌ زدن با دوچرخه بود، شركت کردند که نتایج نشان داد یک ساعت ورزش در حین دیالیز می‌تواند موجب کاهش معنی‌دار در فشارخون شود. همچنین می‌تواند باعث کاهش جزئی در فسفر سرم و افزایش جزئی هموگلوبین شود.

مطالعه دیگری، تاثير ترکيبي ورزش‌هاي هوازي و بي‌هوازي بر کيفيت زندگي اين بيماران بود، نتايج حاصل از اين پژوهش این بود که نشان داد ورزش‌هاي هوازي و به خصوص ورزش‌هاي ترکيبي در حين همودياليز باعث افزايش کيفيت زندگي بيماران می‌شود.

تاثير برنامه ورزشي بر افزايش ظرفيت فيزيکي بيماران با پياده‌‌روي نیز صورت گرفت، در اين مطالعه ظرفيت فيزيکي بيماران همودياليزي بعد از اجراي برنامه ورزشي در گروه آزمون به ميزان 20 درصد افزايش پيدا کرد، ولي اين مقدار از لحاظ آماري معنادار نبود. لذا با توجه به محدوديت‌‌هاي موجود در اين پژوهش، پيشنهاد مي‌شود پژوهش‌هاي بيشتري در اين زمينه انجام يابد.

در کل ورزش پياده‌روي روشي کم هزينه و ايمن براي کاهش خستگي و افزايش زمان تحمل فعاليت در بيماران همودياليزي است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه + یازده =