نحوه پرورش گل‌های پیازی

گل‌های پیازی از گل‌های تزئینی بسیار زیباست که برای نحوه کشت آن می‌توانید از راهنمایی‌های مهندس محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک استفاده کنید:

تاریخ انتشار: 09:16 - پنجشنبه 1402/12/10
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
نحوه پرورش گل‌های پیازی

به گزارش اصفهان زیبا؛ گل‌های پیازی از گل‌های تزئینی بسیار زیباست که برای نحوه کشت آن می‌توانید از راهنمایی‌های مهندس محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک استفاده کنید:

لاله

لاله از گیاهان پیازی و زادگاه اصلی آن ایران و ترکیه است. تنوع رنگ گل لاله بسیار بالا و شامل رنگ‌های قرمز، صورتی، نارنجی، بنفش، سفید و زرد است. زمان کاشت پیاز لاله در باغچه اواسط آبان ماه است و باید پیازها را در عمق 20-10 سانتیمتر و با فاصله 20-15 سانتیمتر کاشت.

در این صورت در اوائل فروردین ماه گلدهی خواهیم داشت. در صورتی‌که بخواهیم پیاز لاله را در گلدان بکاریم، باید در اوائل آذر ماه پیازها را در گلدان‌هایی با ترکیب خاکی سبک شامل خاک‌برگ و ماسه در عمق 5/2 سانتی‌متر کاشت و روی گلدان‌ها را ماسه ریخت.

با نگهداری گلدان‌ها در دمای 12 درجه سانتی‌گراد پس از 6 هفته ریشه‌ها فعال می‌شوند.

در این مدت، در صورتی که بارندگی نداشته باشیم، چند بار آبیاری صورت می‌گیرد. پس از آن به تدریج گلدان‌ها را در نور کامل قرار می‌دهیم و درجه حرارت را به 22- 18 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهیم.

 پس از حدود یک‌ماه پیازها به گل می‌نشینند. کاهش دما در زمان گلدهی عمر گلها را افزایش می‌دهد. پیاز لاله را باید در محل آفتابی کشت کرد. زیرا در سایه، تنها تعداد زیادی برگ تولید می‌شود و هیچ گلی ظاهر نمی‌شود.

پس از کاشت، باید آبیاری صورت بگیرد و در زمستان نیازی به آبیاری نیست. همچنین پیاز لاله پس از پایان گلدهی از بین رفته و پیاز جایگزینی که تولید می‌کند، در سال بعد گل می‌دهد.

پس از پایان گلدهی لاله باید تا زرد شدن و خشکیدن کامل برگ‌ها و ساقه، از قطع کردن اندام‌های هوایی و خارج کردن پیاز از خاک اجتناب کرد و آبیاری را ادامه داد زیرا برگ‌های سبز با انجام فتوسنتز سبب ذخیره مواد غذایی در پیاز جایگزین می‌شوند.

پیاز لاله را می‌توان پس از خارج کردن از خاک باغچه در لابه‌لای ماسه و در مکانی تاریک و خنک نگهداری کرده و مجدداً در اواسط پائیز آن را کاشت.

در غیر این صورت در باغچه‌هایی که در فصل بهار و تابستان گل‌های دیگر کاشته و مرتباً آبیاری می‌شوند، ممکن است پیاز لاله از بین برود.

سنبل 

سنبل از گیاهان پیازی و زادگاه اصلی آن ایران و ترکیه است. در انواع مختلف، گل‌ها پرپر و یا کم پر هستند.

 زمان کاشت پیاز سنبل در باغچه اواسط آبان ماه است و باید پیازها را در عمق 10 سانتی‌متر و با فاصله 15 سانتیمتر کاشت، در این صورت در اوایل فروردین ماه گلدهی خواهیم داشت.

در صورتی که بخواهیم پیاز سنبل را در گلدان بکاریم، باید در آبان ماه پیازها را در گلدان‌هایی با ترکیب خاکی سبک شامل خاک برگ، شن و ماسه بکاریم به‌طوری که سر پیاز روی سطح خاک قرار گیرد، پس از آن گلدان‌ها را در محلی خنک با دمایی حدود 13 درجه سانتی‌گراد و در تاریکی قرار می‌دهیم. بدین منظور به مدت 6 هفته روی آنها ماسه می‌ریزیم.

بعد از این مدت و پس از ظاهر شدن ریشه‌ها زمانی که ساقه‌ها شروع به رشد کردند، به تدریج گلدان‌ها را به محلی گرم با حرارت 24 درجه سانتی‌گراد و پر نور می‌بریم. سپس به تدریج حرارت را کم کرده و به 17 درجه می‌رسانیم.

 بدین ترتیب بعد از 3 تا 4 هفته گلدهی رخ می‌دهد.

پیاز سنبل را همچنین می‌توان بر روی بطری پر از آب قرار داد به‌طوری که طبق پیاز به سطح آب نزدیک باشد.

درون آب یک تکه ذغال می‌اندازیم و بطری را در اتاق تاریک و حرارت 9 درجه قرار می‌دهیم. پس از اینکه ریشه‌ها ظاهر شدند، بطری را به اتاق گرم و تاریک می‌بریم تا اندام هوایی رشد کند و سپس در نور می‌گذاریم تا گلها ظاهر می‌شوند.

لازم به ذکر است که در صورت کشت در آب، پیاز بعد از گلدهی به علت اینکه مواد غذایی اش تمام شده قادر به کشت مجدد نیست.

پیازهایی که در خاک کاشته شده‌اند را پس از زرد و خشک شدن کامل اندام‌های هوایی می‌توان از خاک خارج کرده و در لابه‌لای ماسه در مکانی تاریک و خنک نگهداری کرد و در پائیز سال بعد مجدداً کشت کرد.

اطراف پیاز مادری تعدادی پیازچه تولید می‌شود که پس از چند سال و با افزایش قطر پیاز قادر به گلدهی هستند.

نرگس

نرگس از گیاهان پیازی و بومی مناطق غربی آسیا است. گل‌ها زرد‌رنگ و یا سفید هستند و تاج وسط آنها قرمز و یا نارنجی است.

زمان کاشت پیاز نرگس در باغچه اواسط آبان ماه است و باید پیازها را در عمق 20-15 سانتی‌متر و با فاصله 20 سانتیمتر کاشت، در این صورت در اواخر زمستان گلدهی خواهیم داشت.

در صورتی که بخواهیم پیاز نرگس را در گلدان بکاریم، باید در اوائل آذرماه پیازها را در گلدان‌هایی با ترکیب خاکی سبک شامل خاکبرگ و ماسه در عمق 2 سانتی‌متر کاشت و سپس گلدان‌ها را کنار هم قرارداد.

بعد از آن حدود 20 سانتیمتر ماسه روی آنها ریخت و هر 15 روز یک بار آنها را آبیاری کرد.

پس از گذشت حدود 2 ماه و نیم و هنگامی که پیازها جوانه زدند، ماسه‌ها را کنار زده و گلدان‌ها را به گلخانه‌ای با حرارت 12-10 درجه سانتی‌گراد منتقل می‌کنیم و به تدریج دما را روزانه افزایش داده و 20 درجه سانتیگراد می‌رسانیم.

حدوداً در اسفندماه باغچه‌های گل ظاهر می‌شوند که در آن زمان باید دما را پائین آورده و دوباره به 12-10 سانتی‌متر رساند. پیاز نرگس را باید در محلی آفتابی کشت کرد تا گلدهی فراوان داشته باشد.

همچنین پیاز نرگس تا چند سال می‌تواند گل بدهد ضمن اینکه تعدادی پیازچه نیز اطراف پیاز مادری تولید می‌شود که پس از چند سال و با افزایش قطر پیاز قادر به گلدهی هستند.

پس از پایان گلدهی نرگس باید تا زرد شدن و خشکیدن کامل برگ‌ها و ساقه، از قطع کردن اندام‌های هوایی و خارج کردن پیاز از خاک اجتناب کرد و آبیاری را  ادامه داد. زیرا برگ‌ها تا زمانی که سبز هستند، با انجام فتوسنتز سبب ذخیره مواد غذایی در پیازچه‌ها و رشد و نمو آنها می‌شوند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 + 3 =