روز گذشته مردم ایران برای انتخاب نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پای صندوق‌ها رفتند

یک انتخاب ایرانی

روز گذشته، یازدهم اسفند 1402 دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم‌زمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ۵۹هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور (۴۴ هزار شعبه ثابت و ۱۵ هزار شعبه سیار) برگزار شد …

تاریخ انتشار: 09:25 - شنبه 1402/12/12
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک انتخاب ایرانی

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز گذشته، یازدهم اسفند 1402 دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم‌زمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ۵۹هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور (۴۴ هزار شعبه ثابت و ۱۵ هزار شعبه سیار) برگزار شد؛ بزرگ‌ترین رویداد سیاسی ایران که حساسیت آن باتوجه به شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور بسیار بالا بود و به همین خاطر مسئله مشارکت مردم از چالش‌های اصلی این انتخابات به شمار می‌رفت و درعین‌حال موضوع موردبحث خبری سراسر دنیا نیز شده بود.

طی ماه‌های گذشته تا انتخابات، رسانه‌ها داخلی و خارجی نیز بسیار به مسئله مشارکت مردم ایران در انتخابات پرداختند و درعین‌حال از مقامات عالی‌رتبه کشور تا مسئولان در سطوح مختلف بر مشارکت مردم در این رقابت انتخاباتی تأکید کردند.

در مقابل، مخالفان و معترضان به ‌نظام جمهوری اسلامی با تبلیغ و ترویج قهر با انتخابات مردم را از حضور پای صندوق‌های رأی نفی می‌کردند؛ فضایی که نشان از اهمیت این انتخابات و در نهایت نتیجه آن برای مخاطبان داخلی و خارجی داشت؛ آن‌طور که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در جریان برگزاری این انتخابات عنوان کردند: «چشم همه دنیا به این انتخابات است و بسیاری از مردم دنیا، چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملی و سیاسی، می‌خواهند ببینند مردم چه می‌کنند و نتیجه انتخابات چه می‌شود.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین دقایق فرآیند رأی‌گیری انتخابات دوازدهمیــن دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در حسینیه امام خمینی (ره) رأی خود را به صندوق سیار ۱۱۰ انداختند و در بیاناتی تأکید کردند: از همه طرف چشم‌ها مترصد مسائل کشور و ملت عزیز ماست. هم دوستان ما و کسانی که به ملت ایران علاقه دارند و چه بدخواهان، از همه طرف چشم‌ها مترصد مسائل کشور ما و ملت عزیز ماست؛ به این موضوع توجه کنید، دوستان را خوشحال و دشمنان را ناامید کنید.

دو توصیه رهبری در روز انتخابات

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که امروز را برای ملت ایران روز مبارکی قرار دهد و نتایج تلاش مردم عزیزمان و دست‌اندرکاران مسائل گوناگون انتخابات ان‌شاءالله به نتایج مطلوب برسد و به نفع ملت ایران تمام شود. ایشان با بیان اینکه دو توصیه برای مردم عزیز دارم، گفت: توصیه قرآن به مردم این است که در کارهای نیک مسابقه بگذارید و پیشی بگیرید بر دیگران. در انتخابات‌های گذشته گفته‌ام، اکنون نیز تأکید می‌کنم که در اولین ساعات ممکن رأی خود را در صندوق بیندازید.

در ادامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح کردند: توصیه دوم این است که در هر حوزه‌ای به همه افرادی که لازم است رأی دهید، نه کمتر. در هر حوزه‌ای به تعداد لازم برای آن حوزه رأی دهید، به کمتر رأی ندهید؛ مثلا در تهران برای خبرگان به ۱۶نفر لازم است که رأی دهید به ۱۶ نفر رأی دهید نه کمتر. در تهران برای مجلس شورای اسلامی باید به ۳۰ نفر رأی دهید. آخرین حرف من خطاب به مُرددین این است که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.

اصفهان؛ همگام با سراسر ایران پای صندوق‌های رأی

روز گذشته مردم استان اصفهان نیز همگام با سراسر ایران پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و با ریختن آرای خود به صندوق‌ها به برگزاری انتخابات و این جشن سیاسی پرداختند؛ انتخاباتی که برای آن سه‌هزار و ۱۶۱ شعبه اخذ رأی در کل استان اصفهان در نظر گرفته شده بود و از این تعداد ۹۷۲ شعبه تنها در شهرستان اصفهان فعال بود.

فرآیند رأی‌گیری در این رقابت نیز برای انتخـاب 20 نماینده از بین ۷۳۹ داوطلب مجلس شورای اسلامی و پنج نماینده از 11نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان اصفهان است. همچنین برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۶۶۳ مرد و ۷۶ نفر زن در اصفهان برای ۲۰ کرسی نمایندگی مجلس (۱۹ کرسی مربوط به استان اصفهان و یک کرسی برای ارمنیان جنوب ایران) به رقابت پرداختند. 11 نامزد نیز در استان اصفهان برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت کردند.

درمجموع ۱۶حوزه انتخابیه در استان وجود دارد که ۱۵حوزه جغرافیایی جز اصفهان هرکدام یک نماینده دارند و شانزدهمین حوزه انتخابیه که مرکز آن در فرمانداری اصفهان قرار دارد، مربوط به حوزه مسیحیان ارمنی جنوب ایران است.

تفاوت روند اطلاع‌رسانی این دوره از انتخابات نسبت به ادوار گذشته در اصفهان

در جریان انتخابات یازدهم اسفند 1402 استاندار اصفهان نیز در نخستین ساعات اولیه آغاز این دور از رقابت انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در خصوص نحوه برگزاری و فضای انتخاباتی این دوره گفت: استان اصفهان در عرصه‌های مختلف همیشه در صحنه بوده و به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی در بحران‌های مختلف نقش ایفا کرده است. یکی از عرصه‌هایی که همه با حضور خود می‌توانیم به انقلاب و اسلام کمک کنیم حضور درصحنه انتخابات است که قطعا چشم دشمنان به کشور ما معطوف شده و توجه می‌کنند مردم چگونه این تصویر حماسی را ترسیم می‌کنند. سیدرضا مرتضوی در حاشیه حضور پای صندوق رأی با اشاره به اینکه حضور حماسی مردم در انتخابات گل پیروزی را به نفع ملت ایران به ثمر خواهد رساند، ادامه داد: حضور باشکوه مردم در انتخابات، برگ زرینی بر کتاب پرافتخار انقلاب اسلامی خواهد افزود.

برگزاری انتخابات از باشکوه‌ترین لحظات در کشور

استاندار اصفهان همچنین در بازدید از کمیته اطلاع‌رسانی انتخابات استان، ضمن تشکر از زحمات رسانه‌ها در پوشش خبری فرآیند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان، اظهار کرد: برگزاری انتخابات ازجمله باشکوه‌ترین لحظاتی است که در کشور رقم می‌خورد و ثبت این لحظات و گزارش‌کردن آن توسط رسانه‌ها این لحظات را در کام مردم شیرین‌تر می‌کند.

استاندار اصفهان تأکید کرد: خوشبختانه با فرآیندی که طی و فضایی که برای تبلیغات فراهم شد و معرفی خوبی که با ابزارهای تبلیغاتی چه در حوزه‌های انتخابی و چه در معرفی چهره‌به‌چهره توسط کاندیداها صورت گرفت و همچنین ظرفیتی که در رسانه ملی و فضای مجازی فراهم آمد، مردم ارتباط خوبی با روند کار دارند و با نگاه آگاهانه‌تری در عرصه شناخت توانمندی‌های نامزدها ورود کردند.

مرتضوی درخصوص چگونگی و ارزیابی نحوه اطلاع‌رسانی فرآیند انتخابات در روزهای گذشته گفت: به نظرم با توجه به حجم فعالیت، گزارش‌ها و اخباری که در این دوره توسط کمیته اطلاع‌رسانی منتشر شد و زحماتی که آقایان جان‌نثاری، سلیمانی و آقای شمس کشیدند و باری که خبرنگاران و اصحاب رسانه بر خود فرض و در این حوزه خالصانه تلاش کردند، نحوه اطلاع‌رسانی متفاوت بود و اطلاعت و داده‌های زیادی در فضای رسانه‌ای استان منتشر شد و این امر نسبت به ادوار گذشته متفاوت بود.

او یادآور شد: در برخی از جلساتی که شرکت می‌کردیم نیز مشخص بود که نحوه ارتباط‌گیری مردم با این رویداد بزرگ خیلی متفاوت‌تر از گذشته است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده + شانزده =