میراث ناملموس اصفهان: جشن ها

جشن‌های پنج‌روزه درچهلستون

آمد‌وشد سیاحان فرنگی به ایران و بازدیدها و نوشته‌هایشان از آداب و رسوم و کیفیت و احوال زندگی مردم کوچه و بازار، درباریان و شاهان و شاهزادگان، برای ما اسناد معتبری محسوب می‌شوند.

تاریخ انتشار: 12:33 - سه شنبه 1402/12/15
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
جشن‌های پنج‌روزه درچهلستون

به گزارش اصفهان زیبا؛ آمد‌وشد سیاحان فرنگی به ایران و بازدیدها و نوشته‌هایشان از آداب و رسوم و کیفیت و احوال زندگی مردم کوچه و بازار، درباریان و شاهان و شاهزادگان، برای ما اسناد معتبری محسوب می‌شوند.

شاردن، سیاح فرانسوی که در دوره شاه عباس دوم، هفتمین پادشاه دودمان صفوی، از ایران و به‌ویژه کاخ‌های سلطنتی و شاهان و شاهزادگان آن دوره دیدن کرده و سفرنامه نوشته، یکی از چند سیاح راوی ایران گذشته است.

شاردن در سیاحتنامه‌اش درباره جشن‌های برپاشده در عمارت چهلستون چنین می‌نویسد: «این جشن‌ها در پنج روز برگزار می‌گردید که پنج چیز درآن درخور توجه است: اول، حضور دویست و پنجاه تا سیصد شخصیت ممتاز، آراسته به لباسی فاخر متناسب با شغل خویش؛ دوم، وقار و سنگینی و سکوت حاضران؛ سوم، چست و چابکی خدمتگزاران در گستردن و برچیدن سفره؛ چهارم، نظم بی‌نظیر مجلس که درآن هیچ آشفتگی و شوریدگی و سروصدا وجود ندارد؛ پنجم، تحسین و شگفتی بابت ثروت فراوانی که در چیدن ظروف گرانبها به کار رفته است.»

 

نام عمارت چهلستون
مکان دروازه دولت، خیابان استانداری
قدمت صفویان
بانی شاه عباس یکم 
کاربری کنونی باغ موزه
نام سیاح ژان شاردن
حرفه جواهرساز، بازرگان و جهانگرد 
سال ورود به ایران 1664 میلادی
لقب از سوی شاه عباس دوم تاجرباشی
نام کتاب سفرنامه شاردن

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + 9 =