در اختتامیه برنامه خوب بمان مطرح شد:

سالمندی سالم

در مراسم تقدیر و تشکر از اساتید و مسئولین مراکز تلاشگر سلسله همایش‌های خوب بمان که در سالن حکمت باغ تجربه برگزار شد، ضمن برپایی جشن ویژه، تعدادی از مسئولین و اساتید صحبت کردند که به چکیده‌ای از آن اشاره می‌شود:

تاریخ انتشار: 11:09 - چهارشنبه 1402/12/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سالمندی سالم

به گزارش اصفهان زیبا؛ در مراسم تقدیر و تشکر از اساتید و مسئولین مراکز تلاشگر سلسله همایش‌های خوب بمان که در سالن حکمت باغ تجربه برگزار شد، ضمن برپایی جشن ویژه، تعدادی از مسئولین و اساتید صحبت کردند که به چکیده‌ای از آن اشاره می‌شود:

لزوم اهمیت به تمام ابعاد سلامت سالمندان

هادی سیناییپور فرد، رییس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان: سلامت سالمندان اهمیت زیادی دارد و باید از هر لحاظ به آن توجه ویژه داشت، چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی و نیز معنوی باید به آن پرداخت.

 از همین رو برنامه خوب بمان چندین ماه در مراکز و فرهنگسراهای مناطق و محلات مختلف برپا شد، برنامه‌ای که منسجم بود و بازخورد خوبی داشت.

این سلسله همایش‌ها با هدف سلامت سالمندان در نظر گرفته شده بود و از اتفاق استقبال خوبی داشت.

 سال آینده نیز مقرر شد پاتوق‌های ویژه‌ای در تمام مناطق راه‌اندازی شود که به سالمندان اختصاص یابد. گنجینه تجربه نیز نمونه دیگری از برنامه‌های پیش رو است که مخصوص سالمندان خواهد بود.

اما، تمام این برنامه‌ها نیاز به همیاری دارد تا با توسعه بیشتر در راستای این گروه ارشد به کار گرفته شود و سلامت این قشر از جامعه بیش از پیش ارتقا یابد.

اهمیت شناخت دوران سالمندی برای تمام اقشار

ژاله کرمانی، مدیر باغ تجربه و دبیرخانه تخصصی سالمند : شناخت دوران سالمندی باید برای تمام اقشار جامعه بیان شود. زیرا این دوران نیز همچون دوران کودکی مشخصات خاص خود را دارد که اگر به ابعاد مختلف آن رسیدگی نشود، باعث ایجاد مشکلات و معضلات زیادی می‌شود.

در تمام دنیا خانواده یکی از نهادهای مقدس است و از کودک تا سالمند باید در آن احساس آرامش داشته باشند، ضمن اینکه همه ابعاد سلامت حائز اهمیت است و نمی‌توان از هیچکدام چشم‌پوشی کرد.

 همانگونه که سلامت جسم باعث کیفیت بهتر می‌شود، سلامت روان هم می‌تواند بیماری‌های جسمی را بیشتر یا کاهش دهد و محققین به این نتیحه رسیده‌اند که سلامت معنوی نیز عامل بسیار مهمی در تاب‌آوری و آرامش سالمندان است.

 همچنین سلامت اجتماعی اهمیت زیادی دارد، به‌طوری که سالمندان با حضور در اجتماع هم می‌توانند به بهبود حال خودشان کمک کنند و هم جوانان را از زندگی زیسته خود آگاه کنند تا تجربه مجدد تجربه نشود و جوانان زندگی پر‌معنایی پیدا کنند.

ضرورت آموزش سلامت برای سالمندان

دکتر مرجان مشکاتی، مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: سلامت سالمندان اهمیت زیادی دارد و باید در این راستا موفق بود، سلامت آنها در تمام ابعاد روحی و جسمی مهم است، اما بدین منظور آموزش لازم است.

با آموزش به آنها قدم مهمی برداشته می‌شود چراکه با آگاهی دادن به سالمندان می‌توان آنها را نسبت به هر  نوع بیماری و تشخیص آن مطلع کرد تا بدین ترتیب بتوانند اقدامات لازم را در راستای پیشگیری و درمان بردارند. ضمن اینکه برای مراجعه به پایگاه‌های سلامت تشویق شوند.

در واقع باید آگاه‌سازی این گروه سنی را در اولویت قرار داد تا جامعه سالمندی موفقی داشته باشیم.

شرایط برخورداری از سلامت سالمندی

دکتر رضا اسحاقی، فلوشیپ سالمندی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: جمعیت کشور در 25 سال، از 7درصد سالمندی به 14درصد رسیده است که جای بسی امیدواری و خوشحالی است. یعنی این نشان می‌دهد که مرگ سالمندی کاهش و به تاخیر افتاده است.

اما، با بررسی می‌توان گفت؛ دلیل افزایش سن سالمندی، وجود زیرساخت‌های لازم است که خوب پیش رفته است.

البته همچنان نیاز به توجه بیشتر به این گروه سنی در جامعه است. بدین منظور و برای اینکه پیری سالمی در پیش رو داشته باشیم باید شرایط لازم را در نظر گرفت، از جمله:

تحرک بدنی: فعالیت بدنی و تحرک کافی و متناسب در سالمندان بسیار ضروری است. مثلا دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی حائز اهمیت است.

تغذیه سالم: انسان همه‌چیز خوار است اما باید توجه داشت که تعادل، تناسب و تنوع در آن در نظر گرفته شود.

خواب و آرامش: خواب کافی و برخورداری از آرامش نیز از دیگر شرایط لازم برای سلامت سالمندان است.

معنویت: از ارکان اصلی پیری سالم، توجه به معنویت است چراکه معنویت تاثیر زیادی در سلامت جسمی و روحی آنها خواهد داشت.

محدودیت در مصرف دروها: 80 درصد از داروهایی که در داروسازی‌های جهان تولید می‌شود، توسط سالمندان مصرف می‌شود، این در حالی است که بهره چندانی ندارد. بنابراین باید مصرف داروها را تا جایی که می‌توان کاهش داد.

دوری از تنهایی: بسیاری از سالمندان تنها زندگی می‌کنند، این در حالی است که چنین زندگی توصیه نمی‌شود، حتی اگر همسر خود را از دست داده‌اند، به فکر ازدواج بعدی باشند تا شریک و همراه داشته باشند و در تنهایی به سر نبرند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 + 18 =