بی‌توجهی به کاربرد شوینده‌ها عوارض جبران‌ناپذیری دارد

آلارم شوینده‌های نوروزی

با نزدیک‌شدن به پایان سال طبق یک سنت قدیمی خانه‌تکانی، همگی به استقبال نوروز می‌روید؛ اما به موازات این سنت حسنه خطراتی نیز وجود دارد که باعث حوادثی فیزیکی می‌شود …

تاریخ انتشار: 12:12 - شنبه 1402/12/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
آلارم شوینده‌های نوروزی

به گزارش اصفهان زیبا؛ با نزدیک‌شدن به پایان سال طبق یک سنت قدیمی خانه‌تکانی، همگی به استقبال نوروز می‌روید؛ اما به موازات این سنت حسنه خطراتی نیز وجود دارد که باعث حوادثی فیزیکی می‌شود؛ همچنین خطر آسیب‌های شیمیایی بر ارگان‌های بدن، به‌خصوص دستگاه تنفس وجود دارد.در این باره هشدار و توصیه‌هایی هست که به آن‌ها دکتر اسدالله اسدیان، متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌پردازد.

خطر شوینده‌ها

بیشترین خطری که در جریان نظافت منازل وجود دارد، استفاده از آب ژاول است. ماده‌ای که با نام وایتکس شهرت دارد، هرچند پاک‌کننده قوی و با خاصیت ضدعفونی‌کننده و سفیدکننده است؛ اما درصورت استفاده بی‌رویه خطرناک است. به‌خصوص در ترکیب با پاک‌کننده دیگری به نام جوهرنمک بیشترین خطر را برای سلامتی کلی، به‌ویژه دستگاه تنفس دارد.

آسیب‌های ریوی

یکی از بیماری‌های شایع آسیب‌های ریوی، به اسم ردزRADS) ) است که قبلا به آن آسم تحریکی می‌گفتند. گفتنی است؛ هر ماده شیمیایی که به شکل بخار، به‌خصوص در محیط بسته درآید، می‌تواند آسیب شیمیایی دستگاه تنفس ایجاد کند که همان برونشیت شیمیایی یا ردز است. اما تفاوتش با آسم در این است که لازمه آن داشتن سابقه فامیلی و ژنتیکی و تدریجی نیست؛ همچنین یک‌باره در تماس با این مواد، به‌خصوص در محیط بسته مثل حمام ایجاد می‌شود و در عرض یک ساعت تا 24 ساعت علائم به اوج می‌رسد.

علائم آسم‌گونه آن شامل تنگی‌نفس، خس‌خس و سنگینی سینه و احساس خفگی است و شدت علائم طوری است که شخص را به اورژانس و بیمارستان می‌کشاند.
بعد از اقدامات اولیه و بهبودی نسبی و ترخیص، اغلب علائم آن سه تا 9 ماه و گاهی دائمی باقی می‌ماند؛ ضمنا هر انسدادی در راه‌های هوایی تنفسی از نظر تئوری می‌تواند خواستگاه سرطان شود؛ بنابراین لازم است همگی به خطرات بالقوه این مواد اشراف کامل داشته باشند تا مسئله پاکیزگی به معضلی بهداشتی تبدیل نشود.
یک نکته مهم، اثرات تجمیع مواد بر روی ریه‌هاست. آلودگی ناشی از دود ناشی از آشپزی گردوخاک و آلودگی شهری مزید بر علت است که برای جلوگیری از این آسیب جدی ناشی از ضدعفونی‌ها و سفیدکننده‌های خانگی، اقدامات پیشگیرانه ضروری است.

توصیه

♦ هرگز شوینده‌ها را با مواد دیگر مثل وایتکس و جوهرنمک مخلوط نکنید و هم‌زمان از آب داغ هم استفاده نشود.
♦ هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی پنجره‌ها را باز کرده و تهویه را روشن کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان یابد.
♦ در صورت احساس ناخوشایند ناشی از بوی این مواد، به هوای آزاد بروید و اگر دچار علائم تنفسی قابل توجه آسم‌گونه شدید، به مراکز پزشکی مراجعه کنید.
♦ اگر مشکلات تنفسی مانند آسم و یا حساسیت ریوی دارید، به‌هیچ‌عنوان نباید با این مواد شیمیایی در تماس باشید؛ حتی افراد سالم هم به امید استفاده از ماسک‌ها در محیط‌های بسته و بدون تهویه نمی‌توانند از این مواد استفاده کنند.
♦ مواد شوینده را در ظرف‌های خودشان نگهداری کنید و از نگهداری آن‌ها به‌صورت رقیق‌شده بپرهیزید، آن‌ها را در بطری‌های نوشابه و یا بطری‌های بدون برچسب دیگر نریزید و پس از هربار استفاده از بسته‌بودن در آن مطمئن شوید.
♦ قبل از مصرف شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها به برچسب روی بسته و هشدارهای مربوط توجه داشته باشید و همیشه به تاریخ مصرف آن‌ها دقت کنید؛ زیرا با گذشت زمان و تجزیه‌شدن ترکیبات آن‌ها گاز کلر، اکسیژن و سدیم کلرات آزاد می‌شود.
♦ مواد شوینده را دور از دسترس کودکان و در قفسه مناسب قرار دهید.
♦ از کار با شوینده‌ها در کنار شعله و یا نور مستقیم بپرهیزید و در حین کار با آن‌ها از دخانیات استفاده نکنید.
♦ پس از مصرف مــوادشوینــده در محیط‌های در بسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به‌هیچ‌عنوان توقف نکنید؛ چراکه گازهای تولیدشده در این محیط بدون تهویه مناسب سمی هستند.
♦ اگر از نزدیکان شما ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید یا استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و فرد مسموم را وادار به استفراغ نکنید.
♦ در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه‌سریع‌تر آن، محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف‌نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه‌سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید.
♦ در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از عینک محافظ، دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده کنید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت + دو =