تبیین الگوهای موفق با برگزاری همایش چهره‌های ماندگار

همایش تجلیل و نکوداشت آیت‌الله اسدالله جوادی به عنوان «هفتمین چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان» روز پنجشنبه 13 بهمن در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 10:26 - یکشنبه 1401/11/16
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
تبیین الگوهای موفق با برگزاری همایش چهره‌های ماندگار

همایش تجلیل و نکوداشت آیت‌الله اسدالله جوادی به عنوان «هفتمین چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان» روز پنجشنبه 13 بهمن در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد.

دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به‌عنوان دبیر و همچنین دیگر مراکز حوزوی و دانشگاهی و دستگاه‌های دولتی و مردمی در قالب کمیته‌های مختلف علمی، پژوهشی و رسانه‌ای، به‌عنوان متولیان برگزاری این همایش هستند.

حاج شیخ اسداللّه جوادی، فرزند میرزا غلام حسین گورتانی اصفهانی است. او در سال ۱۳۰۵ ق در محله گورتان اصفهان متولد شد. در دوازده‌سالگی پدر خود را از دست داد و از هفده سالگی به تحصیل در حوزه علمیه اصفهان پرداخت تا اینکه پس از طی دروس خارج، به درجه اجتهاد نائل آمد.

ازجمله فعالیت‌های او تدریس در دانشگاه صنعتی اصفهان هم بوده است. همچنین از اقدامات خیریه‌ای او می‌توان احداث مدرسه‌ در فسا، احداث چندین مسجد و سرپرستی امور دینی مرکز خیریه ابابصیر را نام برد.

او سفرهای تبلیغی بسیاری به مناطق مختلف کشور داشته است. به گفته حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، هدف از برگزاری این همایش، تبیین الگوهای موفق تبلیغی برای بهره‌برداری دیگر مبلغان از تجربیات و هدفمندی تبلیغ و تقویت روحیه جهادی تبلیغی در بین مبلغان است.

در ادامه بیاناتی که در این همایش گفته شد را ذکر کرده‌ایم:

راه عالمان و بزرگان دین استمرار دارد همایش

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری: ویژگی‌های شخصیتی عالمان دین همچون آیت‌الله جوادی را باید شناخت و بازگو کرد؛ ضمن اینکه رسانه‌ها هم باید به این موارد توجه و آن‌ها را تبیین کنند.

راه عالمان و بزرگان دین همچنان استمرار دارد و اقدام و تلاش برای تقدیر از این بزرگان ستودنی و شایسته است. آیه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رسَالَاتِ اللَه وَ یَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلا اللَه وَ کَفَی بِاللَه حَسِیبًا» سوره احزاب نکته‌های تفسیری خوبی برای مبلّغان دین در راه خدا دارد که نخست خشیت الهی و دوم عدم خشیت از غیرخدا را یادآور شده و بیان فرموده است.

این دو ویژگی که انسان مبلّغ از خدا بترسد و از غیرخدا هراس نداشته باشد، معلول خلوص شخصیت است. این عالم وارسته (آیت الله جوادی) سفرهای تبلیغی متعددی در طول عمر بابرکتشان داشته‌اند و در استان‌ها و مناطق زیادی نقل مکان و تبلیغ کرده‌اند.

همسر مرحوم ایشان معلم زبان انگلیسی و بانوی دست به خیر و نیکوکاری بودند که هر آنچه داشتند را در راه خدا دادند و هیچ چیزی برای شخص خودشان نگه نمی‌داشتند.

اینکه دشمنان ما تساوی حقوق مرد و زن را در تساوی جسم می‌دانند، باید بدانند و ببینند تساوی بین مردان و زنان طبق آیه ۱۳ سوره حجرات در رشد، کمال و سعادت بشری است و تفاوتی میان مرد و زن در این زمینه نیست.

ویژگی‌های شخصیتی این بزرگواران در کنار عالمان دین همچون آیت‌الله جوادی را هم باید بازخوانی و بازگو کنیم؛ ضمن اینکه رسانه‌ها هم باید به این موارد توجه کنند.

ترک نشدن نماز شب در طول عمر بابرکت همسر آیت‌الله جوادی و روحیه نیکوکاری آن مرحومه که حتی یک قطعه طلا هم برای خودشان نگه نمی‌داشتند، نشان‌دهنده جایگاه والای یک زن نمونه و مسلمان و یک انسان خداترس و مؤمنه است.

برپایی چنین آیین‌ها و همایش‌هایی ضرورت دارد و از دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان و سایر برگزارکنندگان این رویداد تبلیغی و فرهنگی تشکر می‌کنم و امیدوارم که برپایی چنین همایش‌هایی در تقدیر از بزرگان و عالمان دین تداوم داشته باشد.

روحانیت همواره نقطه اتکای مردم بوده است همایش

آیت‌الله سید حسین بهشتی‌نژاد مدیر کل سابق سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان: انتخاب زمان و مکان برگزاری تقدیر از آیت‌الله شیخ اسدالله جوادی در دهه فجر و گلستان شهدا جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

در حدیثی از معصوم (ع) آمده است: «عالمان شیعه مرزبانانی هستند که در همان نقطه و فضایی که دشمن برای تعرض سنگر گرفته است، دربرابر دشمن سنگر گرفته‌اند، آن هم نه به‌صورت منفعل، بلکه به‌شکل دفاعی فعالیت و تلاش دارند.»

عالمان و بزرگان دین اجازه نمی‌دهند دشمن فرصت تعرض پیدا کند و آن‌هایی را که مسیر الهی و انسانی در پیش گرفته‌اند به خروج بکشاند. یکی از امامان بزرگوار می‌فرمایند: «فضیلت این عالمان هزاران بار بالاتر از سربازانی است که در مرزها پیکار می‌کنند.

چراکه سربازی که در مرز می‌جنگد، از ابدان دفاع می‌کند، اما عالم همواره در حال دفاع از دین است.» آیت‌الله جوادی حدود ۷۰ سال در سنگر مرزبانی شیعه در کسوت روحانی دفاع و تلاش مداوم داشته است.

به همین دلیل ابتدا باید دید خاستگاه وجودی و زندگی این شخصیت بزرگوار و نحوه بالندگی او چگونه بوده که به این درجه از علم و معرفت الهی رسیده
است.

ازجمله توفیقات آیت‌الله جوادی کسب فیض و درس از محضر استادان و مربیان بزرگواری همچون حاج آقا رحیم‌ارباب است. علاوه بر این، سینه پراسرار ایشان بقیه‌السلف (بازمانده) بسیاری از همان استادان و هم‌بحث‌های این بزرگوار است.

آیت‌الله جوادی تنها در مباحث علمی نبود که نزد بزرگان تلمذ کرد، بلکه همین مصاحبت او با این عالمان بود که تأثیرگذاری او را ازنظر علمی، اخلاقی و معنوی در جامعه به دنبال داشت.

سال‌ها و قرن‌های متمادی است که می‌گذرد و روحانیت همواره نقطه‌اتکای مردم بوده است. معاشرت با عالم تکبر را می‌برد و ریا را به اخلاص بدل می‌کند، بدخوانی و دشمنی را به خیرخواهی تبدیل می‌کند و اگر رغبتی به مادیات باشد، همین معاشرت و مصاحبت آن را به زهد بدل می‌کند و آیت‌الله جوادی همه این امتیازات را دارند.

 

تبیین الگوهای موفق با برگزاری همایش چهره‌های ماندگار - اصفهان زیبا

تقدیر از عالمان عامل، منشأ برکات فراوان برای جامعه است

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی: بسم الله الرحمن الرحیم قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ أَکْرَمَ عَالِماً فَقَدْ أَکْرَمَنِی، وَ مَنْ أَکْرَمَنِی فَقَدْ أَکْرَمَ اللهَ، وَ مَنْ أَکْرَمَ‌اللهَ فَمَصِیرُهُ إِلَی الْجَنَّةِ.

«هر کس دانشمند را بزرگ بدارد، مرا بزرگ داشته و هر کس مرا بزرگ بدارد، خداوند را بزرگ داشته است و هر کس خداوند را بزرگ بدارد، به سوی بهشت روانه شود.»

ضمن تشکر و عرض ادب و احترام خدمت برگزارکنندگان همایش بزرگداشت آیت الله اسدالله جوادی دامت برکاته که به پاس قدردانی از یک عمر تلاش این عالم سلیم‌النفس و برخوردار از صفای باطن با نیت تکریم خدمتگزاران دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت برگزار می‌شود، این تلاش مقدس را ارج می‌نهم و برای همه کسانی که در این راه پوشیده‌اند از خداوند متعال توفیق مسئلت دارم.

تقدیر از عالمان عامل، منشأ برکات فراوان برای جامعه است؛ زیرا هم مانع فراموش‌شدن مجاهدت این مردان خداوند می‌شود و هم الگوهایی برجسته را پیش روی جوانان قرار می‌دهد.

آیت‌الله جوادی دوست و همنشین دیرین اینجانب هستند که در دوران مجالست ایشان را عالمی عامل و برخوردار از سوابق حسنه یافته‌ام که به حمدالله از وجاهت مردمی برخوردارند و محل رجوع مردم منطقه‌اند و در تقید به آداب شرع، تقید و جهدی بلیغ دارند.

ارادت قلبی ایشان به حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری و اعتقاد و صادقانه‌شان به انقلاب اسلامی همواره تداوم داشته است و در این راه از بذل عزیزترین نعمت‌های الهی که فرزند است، دریغ نورزیده‌اند.

ارادت و احترام مردم به این عالم وارسته برخاسته از یک عمر زندگی آبرومندانه و زاهدانه است که حقیقتا باید مورد توجه و درس‌آموزی همگان به ویژه طلاب علوم دینی قرار گیرد.

تداوم سلامتی، عزت و توفیق ایشان در مسیر خدمت به نظام اسلامی و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام را از خداوند مهربان خواستارم.

مقام اخلاقی آیت الله جوادی مردم را مجذوب خود کرده است

حضرت آیت‌الله شیخ حسین مظاهری از مراجع تقلید شیعیان: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم «إِنّمَا یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَ‌اللَه عَزِیزٌ غَفُورٌ»

با عنایت خداوند متعال هفتمین همایش چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان به همت و تلاش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و در ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

اولا از اهتمام برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان گرامی در این همایش تشکر و تقدیر می‌کنم و ثانیا نسبت به شخصیت گرانقدری که این نشست در تکریم و نکوداشت از ایشان برپا شده است، ادای احترام می‌نمایم.

عالم بزرگواری که علاوه بر مراتب علمی و عملی حائز شرایط شرافت ابوالشهید بوده و فرزند عزیزشان را در راه خداوند و برای احیای ارزش‌های الهی در دفاع مقدس به اسلام و قرآن اهدا کرده‌اند.

ویژگی ممتاز این عالم وارسته مردمی‌بودن و ارتباط وثیق ایشان با مردم و حضور اجتماعی مفید و راهگشا در راستای تبلیغ و ترویج دین و ارشاد و دستگیری متدینین است که در طی سال‌ها و دهه‌های متمادی به ویژه در منطقه غرب اصفهان، مایه خیر کثیر و منشأ برکات فراوان و موجب حفظ و ارتقای موقعیت دینی و مذهبی آن منطقه بوده است.

از این جهت باید این عالم مسئولیت‌شناس را مصداق سخن والای امام صادق (ع) دانست که فرمودند: «عُلَماءُ شیعَتِنا مُرابِطونَ فِی الثَّغرِ الّذی یَلی إبلیسَ و عَفاریتَهُ، یَمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا»؛ علمای شیعیان ما مرزبانانی هستند که بر لبه مرز شیطان و لشکریان او، مانع از حمله و هجوم بر شیعیان هستند.

یکی دیگر از خصایل این عالم عامل، مقام اخلاقی ایشان است که باعث جذب مردم و در حقیقت دعوت عملی به دین و ارزش‌های دینی است و از این رو باید این عالم بااخلاص را مصداق «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِأَعْمَالِکُمْ وَ لَا تَکُونُوا دُعَاةً بِأَلْسِنَتِکُمْ» دانست.

از خداوند تعالی طول عمر قرین با تأییدات و توفیقات عالیه را برای معظم الله مسئلت می‌کنم و سخن را با این دعای بلند امام صادق علیه‌السلام به پایان می‌برم: «رَحِمَ اللّه ُ قَوما کانوا سِراجا وَمَنارا؛ کانوا دُعاةً إلَینا بِأعمالِهِم وَمَجهودِ طاقَتِهِم». والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

رونمایی از کتاب هفتمین چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان

در پایان این همایش از کتاب «زندگی‌نامه آیت‌الله اسدالله جوادی»، هفتمین چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان، رونمایی شد. همچنین حاضران به مقام فرزند شهید آیت‌الله جوادی و دیگر شهدای انقلاب و دفاع مقدس ادای احترام کردند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست + چهار =