«سفر به اصفهان، مرواریدی در خاورمیانه. درک فرهنگ و مردم یک کشور پیشنیاز روابط خوب دیپلماتیک است.» این ترجمه توییت وزیر امور خارجه سوئیس بود. توییتی که برای صنعت گردشگری اصفهان بسیار مهم و طلایی است. مخصوصا که یکی از مقامات بلندپایه یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا از کلیدواژههای اصفهان (Isfahan)، مروارید (Pearl)، خاورمیانه (Middle East)، فرهنگ (Culture) و روابط دیپلماتیک (Diplomatic relations) استفاده کرده است. سفر یکروزه ایگناتسیو کاسیس (Ignazio Cassis) به اصفهان را میتوان به لحاظ بازخوردی که میتواند در این شرایط داشته باشد، مهمترین رویداد دوران کرونا در صنعت گردشگری اصفهان دانست. نکته مهمتر اینکه او فقط به بازدید بسنده نکرد و به تولید محتوای گردشگری در رسانههای شخصی و رسمیاش هم پرداخت؛ آنهم درست در زمان سفر و این یک اتفاق بسیار ارزشمند و هوشمندانه است. او بعد از بازدیدهای میراثی صبح تا ظهر شنبه، ساعت 14:15 در توییتر روایت متنی و عکسیاش را منتشر کرد و دقایقی بعد در اینستاگرام استوریهایی هم منتشر کرد. همین شب بعد از پایان دیدارهای نیمهرسمی و بازدیدهای میراثی، پستی هم با شش عکس منتشر کرد که در آن عکسهای استوریشده را میبینیم؛ نمایی از مسجدجامع عباسی، تصویری از محراب مسجد شیخ لطفالله، نمای میدان از پنجره گالری موزه قیصریه، عکس خودش در بالای عالیقاپو، عکس مشترک با اسقف ارامنه اصفهان و جنوب، تصویر خود او در حال امضای دفتر یادبود کلیسای وانک، عکسی در زیر پل خواجو و تصویر مشترک با مسعود نیکآئین که در آن، مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان در حال توضیحدادن است و در بکگراند، نمایی از زایندهرود را میبینید. در کپشن این پست هم همان چند جمله طلایی درباره مروارید خاورمیانه آمده است. او و همراهانش بهجز جمعهشب، شنبهشب را هم در اصفهان گذراندند و سپس به تهران پرواز کردند تا در رویداد «یکصدمین سال حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران» حاضر شوند. او و همراهانش جمعهشب به اصفهان رسیدند و یکشنبه صبح عازم پایتخت شدند تا دو روز را هم در تهران بگذرانند. کاسیس در تهران با رئیسجمهور، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامهای عالیرتبه دیدار خواهد کرد و محور دیدارها هم سیاسی و اقتصادی خواهد بود.اما نکته مهم حالا این است که ما در اصفهان چقدر میتوانیم از این سفر به نفع احیای صنعت گردشگری کرونا و سیاستزدهمان بهرهبرداری کنیم؟ آیا همینکه او در توییتر و اینستاگرامش چنین روایتهایی را منتشر کرده کافی است؟ پاسخ ساده و روشن است: خیر!
این دیگر به خود ما در صنعت گردشگری اصفهان و ایران بستگی دارد که تولید محتوای او را چقدر وایرال کنیم و چه ارزشافزودهای از قِبل آن برای اصفهان به دست بیاوریم. در زمانهای که به دلیل مسائل مختلف طی یک سال گذشته وضعیت ورودی گردشگر از کشورهای اروپایی در سراشیبی افتاده، ترس از سفر هم به ترس از سفر ایران افزودهشده و وضعیت معاش کسانی که از راه گردشگری روزگار میگذراندند، قرمز است، این یک فرصت مغتنم است اگر دریابیمش. مخصوصا اینکه این فقط خود وزیر امور خارجه سوئیس نبود که به روایت اصفهان پرداخت. رسانههای بسیار دیگری هم بودند که کلمه اصفهان را در تیتر رسانههایشان پررنگ کردند و ما از محتوای آنها هم میتوانیم بهرهها ببریم. مثلا سایت خبری سوئیس (swissinfo.ch) تیتر کاسیس به اصفهان رسید (Cassis arrivato a Isfahan) را منتشر کرده، خبرگزاری آراسآی (rsi.ch) و بخشهای انگلیسی شماری از خبرگزاریهای ایرانی و روزنامههای فایننشال تریبون هم این سفر را پوشش دادهاند. بهجز همه اینها صفحات اینستاگرامی بسیاری ازجمله صفحه اینستاگرام سفارت سوئیس در ایران و فعالان دنیای مجازی هم به این جریان پیوستهاند، با همه اینها اما بر همه کسانی که مسئولیتی در حوزه گردشگری ایران و بهویژه اصفهان دارند، واجب است که از این سفر و سفرهای مشابه پیشین مقامات کشورهای مختلف، بهسادگی نگذرند.