اگرهای هانگژو!

بنا به تاریخ جدید بازی‌های آسیایی 2022، المپیک قاره کهن مهرماه سال آینده برگزار می‌شود. با یک حساب سرانگشتی 9 ماه دیگر تا شروع این رقابت‌ها فرصت باقی است.

تاریخ انتشار: 11:20 - چهارشنبه 1401/11/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگرهای هانگژو!

بنا به تاریخ جدید بازی‌های آسیایی 2022، المپیک قاره کهن مهرماه سال آینده برگزار می‌شود. با یک حساب سرانگشتی 9 ماه دیگر تا شروع این رقابت‌ها فرصت باقی است. بازی‌های آسیایی، ملاک سنجش کشورهای آسیایی در بازه زمانی چهارساله محسوب می‌شود و به‌واسطه حضور پرتعداد ورزشکاران و رشته‌های زیاد، ملاک سنجش ورزش استان‌ها نیز به شمار می‌آید و عملکرد ورزشکاران هر استان به‌پای راندمان سیستم ورزش آن استان گذاشته می‌شود.

اصفهان یکی از استان‌های شاخص ورزش کشور بوده و پیش‌بینی می‌شود در بیشتر رشته‌های گروهی و انفرادی، ورزشکاران استان حضورداشته باشند. به این بهانه در ادامه این گزارش، مروری بر رشته‌های شانس مدال و حضور ورزشکاران استان در تیم‌ها خواهیم داشت:

کشتی فرنگی و آزاد

در رویدادهایی مانند المپیک و بازی‌های آسیایی، بخش عمده‌ای از بار مدال‌آوری ورزش ایران بر دوش رشته کشتی است و هرچه این رشته بیشتر مدال، به‌ویژه طلا، کسب کند، بر رتبه نهایی کاروان کشورمان تأثیر بیشتری خواهد داشت.

بااین‌حال سال‌هاست که در رویدادهای ملی، کشتی اصفهان سهمی از ملی‌پوشان اعزامی ندارد و با توجه به وضعیت فعلی تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی، بعید است نصف‌جهان از این رشته و مدال‌هایش سهمی داشته باشد.

وزنه‌برداری

برخلاف المپیک که محدودیت تعداد ورزشکاران شرکت‌کننده به دردسری برای این رشته تبدیل‌شده و شانس مدال‌آوری ایران را کاهش داده است، در بازی‌های آسیایی تعداد نفرات بیشتری در تیم ملی حضور خواهند داشت.

رسول معتمدی، ملی‌پوش وزنه‌برداری اصفهان، یکی از شانس‌های اعزام به بازی‌های آسیایی و کسب مدال است. معتمدی که مسابقات جهانی را به دلیل مصدومیت از دست داد، برای کسب سهمیه المپیک، باید در چندین رویداد گزینشی شرکت کند که بازی‌های آسیایی یکی از آن‌هاست.

با توجه به رکوردی بودن وزنه‌برداری، ورزشکاران اصفهانی دیگری چون علیرضا معینی هم می‌توانند در ترکیب تیم اعزامی قرار بگیرند. با توجه به پیش‌بینی کسب مدال در این رشته، انتظار می‌رود متولیان ورزش استان، توجه بیشتری به رشته وزنه‌برداری داشته باشند.

تکواندو

این رشته رزمی در هر دو بخش بانوان و آقایان، معمولا مدال‌های زیادی در بازی‌های آسیایی کسب می‌کند؛ اما موضوع مهم اینجاست که ورزشکاران اصفهانی فرصت همراهی تیم ملی را به‌دست بیاورند.

علاوه بر سجاد مردانی که بالغ‌بر یک دهه تیم ملی را همراهی کرده و در المپیک هم شرکت کرده است، محمدحسین یزدانی، ورزشکار دیگری است که یکی دو سال است به تیم ملی بزرگ‌سالان راه‌یافته.

در بخش تکواندو مردان، کسب مدال چندان دور از دسترس نیست؛ اما در بخش بانوان بعید است ورزشکاران اصفهانی به عضویت تیم ملی دربیایند.

ووشو

عمده بخش مدال‌آوری قابل پیش‌بینی ورزشکاران اصفهانی در رشته ووشو است. در بخش ساندا مردان، اصفهان سال‌هاست در تیم ملی نماینده ندارد؛ اما در بخش بانوان الهه و شهربانو منصوریان، کماکان مدعی پوشیدن هوگوی تیم ملی هستند.

این دو که مدتی است به جرگه مربیان پیوسته‌اند، با توجه به اینکه در مسابقات انتخابی همچنان از دیگر نفرات برتر هستند، احتمالا دو خواهر ترکیب تیم دونفره ساندای بانوان را تشکیل می‌دهند که برای کسب مدال طلا مبارزه می‌کنند. در رشته تالو هم اصفهان در دو بخش مردان و بانوان می‌تواند در تیم ملی نماینده داشته باشد و نمایندگانش نیز شانس کسب مدال باشند.

تیراندازی

در این رشته و در بخش مردان احتمال حضور نماینده‌ای از اصفهان در تیم ملی کم است؛ اما در تیم ملی بانوان چند نماینده بخت بالایی برای همراهی تیم ملی دارند. گلنوش سبقت الهی، فاطمه امینی و مرضیه پرورش‌نیا از شرایط خوبی برخوردارند و احتمال مدال‌آوری آن‌ها دور از ذهن نیست؛ همچنان که در ادوار گذشته بانوان تیرانداز موفق به کسب قهرمانی شده‌اند.

دوومیدانی

در این رشته مادر، احتمال عضویت چندین دونده اصفهانی در مواد مختلف در تیم ملی در هر دو بخش بانوان و آقایان وجود دارد؛ بااین‌حال با توجه به اختلاف سطح دوومیدانی ایران با کشورهای مدعی، رکوردهای ورزشکاران استان با مدال‌آوری فاصله دارد.

شنا

شنای ایران تاکنون سابقه مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی را نداشته، اما آن طوری که کارشناسان می‌گویند نسل جدید شنا به مدال‌آوری نزدیک شده‌اند. مهرشاد افقری، متین سهران و علیرضا یاوری، شناگران استان هستند که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در هانگژو حضور خواهند داشت و شاید در تاریخ ورزش کشور نیز تاریخ‌ساز شوند.

دیگر رشته‌ها

علاوه بر رشته‌های انفرادی، در رشته‌های تیمی مانند هندبال، بسکتبال و والیبال نیز ورزشکاران اصفهانی می‌توانند در تیم ملی حضور داشته باشند و احتمال مدال‌آوری به همراه این تیم‌ها دور از انتظار نیست.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × دو =