فرار از سن واقعی

نجمه باقری، وکیل پایه یک دادگستری درباره برخی تبلیغات دفاتر حقوقی برای تغییر سن افراد در شناسنامه به اصفهان زیبا میگوید: این موضوع تنها از طریق دادگاه قابل پیگیری است و معموال روندی که برای پرونده های غیرمالی و … طی میشود برای این پرونده ها نیز باید پشت سر گذرانده شود.

تاریخ انتشار: 23:47 - چهارشنبه 1401/11/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرار از سن واقعی

روزهای که به سرعت سپری میشود! سال به سال و دهه به دهه، اما برخی یا به لحاظ روحی و شخصیتی و برخی به دلایل دیگر پذیرای سن خود نیستند و برای کمکردن آن تاش میکنند، برخی در ظاهر از بیان سن واقعی خود امتناع میکنند و برخی هـم در عمل برای کمشدن سن خود تلاش میکنند.

در این فضا برخی با راهاندازی دفاتری که مدعی هستند حقوقی است و در فضای مجازی و سایتها و کانالهای  تلگرامی تبلیغ آن را میکنند، مدعی کمکردن سن به صورت کاملا قانونی هستند. در تماس خبرنگار اصفهان زیبا با یکی از این آگهی های تغییر و کم کردن سن، شخصی که خود را وکیل معرفی میکند، میگویـد: دفتر حقوقی ما با تخصصهای مختلف فعالیت میکند.

او مدعی است که اصاح و کاهش سن تا پنج سال انجامشدنی است. او درباره هزینه این کار توضیح میدهد: هزینه اصاح سـن 30 میلیـون تومان است که در ابتدای کار 5 میلیون تومان این هزینه گرفته میشود و بقیه هزینه هم بعد از تغییر سن دریافت میشود.

البته پروسه تغییر سن بین 70 تا 80 درصد موفقیت آمیز است و ا گر دادگاه رأی به این کار نداد، 5 میلیون تومان دیگر به شخص برگردانده نمیشود. این شخص درباره نحوه پرداخت این هزینه ها میگوید: اگر درخواست تغییر سن دارید میتوانید از طریق واتـساپ این موسسـه حقوقـی، مدارک و درخواسـت را ارسـال و هزینه ابتدایی را پرداخت کنید.

البته این کار به صورت حضوری نیز امکان پذیر است. او تأکید میکند که برای تغییر سن تنها باید دو شاهد داشته باشید و شاهدان باید بزرگتر از شما باشند؛ البته اینکه فامیل یا غریبه باشند فرقی ندارد. با این وجود هر دادگاهی رأی به این حکم نمیدهد.

بنابراین شخص باید کاربری ثنا داشته باشد. مؤسسه حقوقی ما این درخواسـت را به دادگاهی میبرد که بتواند از آن دادگاه رأی بگیرد.

تغییر سن صرفا در دادگاه امکان‌پذیر است

در این خصوص نجمه باقری، وکیل پایه یک دادگستری درباره برخی تبلیغات دفاتر حقوقی برای تغییر سن افراد در شناسنامه به اصفهان زیبا میگوید: این موضوع تنها از طریق دادگاه قابل پیگیری است و معموال روندی که برای پرونده های غیرمالی و … طی میشود برای این پرونده ها نیز باید پشت سر گذرانده شود.

تغییر سن تنها تا پنج سال مجاز است

او با بیان اینکه تغییر سن تنها تا پنج سال مجاز است، توضیح میدهد: ا گر فردی ادعا کند که سنش پنج سال بالاتر از سن واقعی است، باید در دادگاه، طرح دعوی کند و اسناد و مدارک محکمی را برای اثبات به دادگاه ارائه دهد که سن  واقعیاش، پنج سال کمتر است.

از سوی دیگر برخی آزمایشات میتواند سن واقعی فرد را اثبات کند و فرد میتواند از این طریق درخواست کارشناسی دهد. به گفته این وکیل دادگستری، اگر دفتر حقوقی قول صد در درصد برای تغییر نام یا سن افراد بدهد، خلاف قانون یا کالهبرداری است.

درواقع  چنین ادعایی به نوعی دورزدن قانون است. البته مدیر ثبت احوال شهرستان اصفهان تبلیغات و فعالیت دفاتر حقوقی برای تغییر سن را کالهبرداری و در اصل تغییر سن افراد را به طــور کلی ممنوع میداند و به اصفهان زیبا میگوید: این موضوع قابل سوءاستفاده است.

احتمال دارد برخی افراد که سن ازدواجشان بالا تر رفته یا از سن استخدام آنها گذشته و …، متقاضـی تغییر سن میشوند یا برخی آقایان و خانمهای مطلقه برای فرار از هویت قبلی خود قصد تغییر سن خود را دارند، اما به طور کلی قانونگذار تغییر سن را ممنوع کرده است، مگر اینکه برخی برای فرار از این قانون بحث عدم تعلق را در محا کم قضایی دنبال کنند که بعضا موفق به گرفتن حکم میشوند.

صالح جهانگیری ادامه میدهد: مثلا فرد ادعا میکند که شناسنامه اش متعلق به خواهر یا برادر متوفیاش بوده است.

استعالم از آموزش و پرورش

او میگوید: یکی از دلایلی که ثبت احوال برای دفاع از عدم تغییر سن مطر ح میکند، این است که دادگاه کاری انجام ندهد و نیاز به آزمایش هم نیست و تنها میتوانند از آموزش و پرورش استعالم بگیرند که شخص چه سالی وارد کالس اول شده است و قطعا فرد در یــک یــا دو ســالگی نمیتوانــد کالس اول بــرود.

مدیر ثبت احوال شهرستان اصفهان با بیان اینکه معموال دادگاهها تا پنج سال میتوانند رأی به کاهش سن افراد دهند، میگوید: البته کمیسـیونی در ثبتاحوال وجود دارد که شرط اول برای تغییر سن این است که فاصله بین تولد تا صدور شناسنامه حداقل پنج سال باشد

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + 9 =