اطلاعات منتشرشده نشان از ریزش قابلتوجه قیمت خودروها تحت تأثیر اخبار انتخاباتی میدهد. در گروه محصولات ایرانخودرو، در پرتیراژها پژو۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۲۶۰ میلیون تومان هم پیش رفته بود، اکنون به زیر ۲۱۵میلیون تومان رسیده است یا سمند LX که هفته گذشته بیش از ۲۱۰ میلیون تومان تعیین قیمت شده بود، حال با کاهش بیش از ۱۰ میلیون تومانی مواجه شده است. پژو ۴۰۵ نیز که تا ۲۲۰ میلیون تومان هم افزایش یافته بود، در بازار با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان هم مشتری ندارد. پژو ۲۰۶ تیپ۵ در محدوده ۲۹۰ میلیون تومان و ۲۰۷ اتوماتیک صندوقدار در محدوده کمتر از ۴۹۰ میلیون تومان قرار گرفتهاند.در گروه سایپا نیز هر دستگاه سایپا ۱۳۱ که تا ۱۳۰میلیون تومان و حتی بالاتر نیز افزایش یافته بود، اکنون در بازار در محدوده ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. تیبا صندوقدار نیز از اوج خود که مرز ۱۶۵ میلیون تومان را هم تجربه کرد، به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر ساینا نیز به حدود ۱۴۰ میلیون تومان هم رسیده است. سایپا ۱۵۱ نیز به زیر ۱۲۰ میلیون رسیده است. کوییک هم در محدوده ۱۶۰ میلیون تومان قرار گرفته است.
رفتار دلالان تعیینکننده است
فعالان بازار اگرچه روند کاهشی قیمت خودرو را ناشی از جو روانی بازار و متأثر از قیمت دلار عنوان میکنند اما معتقدند درنهایت این دلالان هستند که قیمت خودروها را در بازار تعیین میکنند. مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو به اصفهانزیبا میگوید: تازمانی که مردم احساس کنند در بازار خودرو حاشیه سود خوبی وجود دارد، قیمت خودرو کاهش پیدا نمیکند تازمانی که دلالان در بازار فعالند و با قیمتهای خودشان میفروشند قیمت خودرو اصلاح نمیشود. او عنوان میکند: دلالان تعیینکننده قیمت خودرو هستند؛ در این میان افزایش نرخ ارز هم روی فعالیت دلالان تأثیرگذار است. همزمان با کاهش نرخ ارز انتظارات تورمی کاهش پیدا میکند و تأثیر خود را در بازار میگذارد؛ ولی مسئله این است که عدهای که با سرمایه کلان در این بازار سرمایهگذاری کردهاند به راحتی اجازه نمیدهند قیمت خودروها کاهش پیدا کند. مصطفوی ادامه میدهد: افرادی که بالغ بر صدها میلیارد در بازار خودرو سرمایهگذاری کردهاند علاقهای ندارند تا انتخابات 1400 بفروشند چون میدانند دستگاه ناظری برای بازار خودرو وجود ندارد؛ بنابراین انگیزهای ندارند که قیمتها را کاهش دهند. این کارشناس صنعت خودرو اذعان میکند: باید حسابکتابی وجود داشته باشد که چه افرادی در بازار خودرو معامله میکنند. فعالان بازار خودرو میدانند که خودروسازان تا حدی میتوانند تیراژ تولید داشته باشند و از سوی دیگر تقاضا برای بورس کاهش یافته و بخشی از پولها روانه بازار خودرو شده است، این بازار کشش لازم برای سفتهبازی دارد؛ فقط انتخاب بایدن یک شوک کوتاهمدت به قیمتها وارد کرد ولی این ریزش به خاطر دلایلی که به آن اشاره کردم چندان زیاد نخواهد بود. مصطفوی بیان میکند: خرید و فروش خودرو تحت تأثیر عوامل روانی تکان خورده ولی این تأثیرات ناچیز است، زمانی که اطلاعات مشخصی درخصوص اینکه در بازار چه تعداد خودرو معامله میشود و با چه قیمتی معامله میشود وجود ندارد به صورت حدسی سیاستگذاریهای خودرویی نیز انجام میشود، باید دستگاههای نظارتی این اطلاعات را به دست آورند تا متوجه شوند چه اتفاقاتی در بازار خودرو و قیمتها میافتد و متناسب با آن سیاستگذاری کنند. او میگوید: اگر در انتخابات1400 دولتی سرکار بیاید که صنعت خودرو از سیاسیبازی فاصله بگیرد و این صنعت یکی از محورهای توسعه باشد،چون خودروسازی صنایع پسین و پیشین زیادی دارد، میتواند ارزشافزوده ایجاد کند و روی شرایط اقتصادی اثرگذار باشد. از این جهت انتخابات ریاست جمهوری نیز در شرایط بازار خودرو قیمتها تأثیرگذار خواهد بود.
اصلاح قیمت خودرو در گرو تداوم کاهش نرخ ارز
البته برخی کارشناسان خودرو معتقد هستند که کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد به ادامهدار بودن کاهش قیمت ارز و طلا بستگی خواهد داشت. حسن کریمیسنجری، کارشناس بازار خودرو به اصفهانزیبا میگوید: قیمت خودرو به قیمت ارز وابسته است، همزمان با کاهش قیمت ارز قیمت خودروها کاهش پیدا میکند، افزایش نرخ ارز اصلیترین عامل افزایش قیمت خودرو بوده است؛ زمانی هم که با انتخاب بایدن گشایشی در روابط دو کشور ایجاد شود، قیمت خودرو نیز ریزش پیدا میکند. او بیان میکند: به طور معمول هر اندازه نرخ ارز افت کند، به همان اندازه در قیمت خودرو هم اثرگذار است؛ البته در شرایط فعلی قیمت خودرو از ریزش قیمت ارز که تحت تأثیر عوامل هیجانی کاهش یافته تأثیر پذیرفته و مشخص نیست طی ماههای آینده وضعیت بازار به چه صورت باشد. این کارشناس بازار خودرو عنوان میکند: با کاهش انتظارات تورمی عده ای در بازار خرید نمیکنند، دلالان نیز در تعیین قیمت خودرو دخیل هستند، فقط افزایش عرضه میتواند نظام دلالی را در بازار خودرو کنترل کند؛ زمانی که عرضه بالا نباشد طبیعتا جلوی دلالی نیز گرفته نمیشود. کریمیسنجری اذعان میکند: عوامل خارجی در قیمت خودرو تأثیرگذاری بیشتری دارد مسائل داخلی مانند انتخابات 1400اگر هم تأثیرگذار باشد اثرات ساختاری و به صورت بلندمدت دارد.