«خودروهای داخلی ریزش قیمت 40درصدی را تجربه کردهاند. این افت قیمت درخصوص خودروهای خارجی میلیاردی است.
معامله خودروهای داخلی فعلا در فضای مجازی انجام میشود که تعدادشان زیاد نیست و بازار خرید و فروش خودروهای خارجی نیز قفل شده است.»
این وضعیت این روزهای بازار خودروست که از زبان نمایشگاهداران خودروی اصفهان توصیف میشود.
البته پیشبینی آنها این است که نرخهای فعلی قیمت کف بازار است و پس از این ریزش قیمت چندانی در خصوص خودروهای داخلی نخواهیم داشت.
پیشبینی کارشناسان خودرو نیز این است که افت قیمت خودروهای داخلی به قیمت ارز طی هفتههای آینده بستگی دارد و اگر شاهد کاهش قیمت ارز باشیم،
قیمت خودرو نیز متأثر از این افت قیمت کاهش خواهد داشت.
کاهش میلیاردی قیمت خودروهای خارجی
برخی خودروهای خارجی تا 3 میلیارد تومان نیز کاهش قیمت را تجربه کردهاند. رصد قیمت خودروها نشان میدهد
هر دستگاه بیامو 730 که پیش از تعطیلات کرونایی تا 9.5 میلیارد تومان قیمت داشت به 6 میلیارد تومان رسیده است.
قیمت لکسوس ان ایکس نیز که با قیمت 5 میلیارد تومان در بازار عرضه میشد، این روزها به 3 میلیارد تومان رسیده است.
تأثیر افت نرخ دلار در ریزش قیمت خودروهای داخلی نیز محسوس است. قیمت پژو 2008 از یک میلیارد و 200 تومان به 800 میلیون تومان کاهش یافته است.
همچنین سانتافه از 3 میلیارد و 600 هزار تومان به 2 میلیارد و 500 هزار تومان رسیده است. قیمت خودروی تیبا2 به 126میلیون،
پژو پارس به 191 میلیون، پژو206 تیپ2 به 170 میلیون، ساینا به 126میلیون، تیبا صندوقدار به 113میلیون و پراید 131 به 97 میلیون تومان کاهش یافت.
همچنین قیمت پژو206 تیپ5 به 242میلیون، پژو206 صندوقدار به 240میلیون، پژو207دندهای به 280میلیون و پژو 207اتوماتیک به 301میلیون تومان رسیده است.
بازار خودرو پیش از انتخابات
تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شیب صعودی قیمت ها در بازار خودرو ادامه داشت.
نرخ هایی که برای مردم غیرعادی بود و خرید خودرو دیگر به رویای دور از دسترسی تبدیل شد. قیمت پراید به بیش از صد میلیون تومان هم رسید و پرسشبرانگیز شد.
برخی از خودروها نیز در شهریور ماه بین 6 تا 13 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.
راهکارهای متولیان هم نتوانست تب بازار خودرو را کاهش دهد.
طرحهایی همچون قرعهکشی خودرو که هدف از اجراشدنش، ساماندادن به این بازار بود در عمل بینتیجه ماند
و باز هم دلالان از اجرای طرح های اینچنینی جیب خود را پر کردند و سود بردند و آشفته بازار خودرو بهنوعی آشفتهتر شد.
قیمت خودرو روز به روز گرانتر شد، تا جایی که کارشناسان صنعت خودرو با صراحت اعلام کردند که دیگر باید با خودروی ارزانقیمت خداحافظی کرد.
با نزدیکشدن به انتخابات ریاستجمهوری آمریکا بازار خودرو نیز در تب و تاب این ماجرا قرارگرفت.
همزمان با آغاز رایگیری انتخابات ریاستجمهوری آمریکا، بازار خودرو نیز در رکودی عمیق فرو رفت و قیمتها نیز افتوخیزی نسبتا اندک را تجربه کردهاند.
در این شرایط کمتر کسی ریسک خرید و فروش را میپذیرفت .
درست زمانی که زمزمههای پیشتازی بایدن در انتخابات قوت گرفت و همزمان با ریزش قابل توجه نرخ ارز شوک کاهشی جدیدی به بازار خودرو وارد شد.
این کاهش قیمت هم در خودروهای داخلی و هم در بازار خودروهای خارجی نمایان شد.
اتفاقی که معاملات خودرویی را در بازار کاهش داد و این روزها بازار خرید و فروش خودرو متأثر از شرایط کرونا و کاهش قیمت ارز با تشدید رکود در انواع خودروها رو بهروست.
هنوز از سمت تقاضا تمایل چندانی برای خرید وجود ندارد. در حال حاضر، خریداران خودرو با توجه به روند کاهشی قیمتها در بازار دست از خرید برداشته و منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند.
افت 40 درصدی قیمت خودروهای داخلی
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو به اصفهان زیبا میگوید: نمایشگاههای خودرو ده روزی می شود که تعطیل است.
تعطیلی بازار و ریزش قیمتها به دنبال کاهش نرخ ارز منجر شده معاملات فقط در فضای مجازی انجام شود که تعداد این معاملات مجازی نیز زیاد نیست.
حمیدرضا قندی بیان میکند: قیمت خودرو تاحد زیادی از کاهش نرخ دلار متأثر شد، به گونه ای که قیمت خودروی 206 تیپ 2 ، حدود 255 میلیون بوده که الان 175 میلیون شده است،
قیمت خودروی پارس 275 میلیون بوده که الان 195 میلیون است. همچنین هیوندای 320 میلیونی الان به 225 میلیون رسیده است.
او عنوان میکند: با کاهش نرخ دلار در خصوص خودروهای سایپا از 30 تا 40 میلیون و در خودروهای ایران خودرو حدود 100 تا 150 میلیون تومان کاهش قیمت داشتیم.
این کف قیمت بازار است و دیگر ریزش نخواهیم داشت. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو اذعان میکند:
خودروهای خارجی از 200 تا 300 میلیون ریزش قیمت داشتند، ولی با کاهش نرخ دلار معاملات در بازار خودروهای خارجی قفل شده است.
قندی میگوید: همزمان با تعطیلی بازار و نزدیکشدن قیمتها در کارخانه و بازار فعالیت دلالان نیز حذف شد، کارخانههای تولید خودرو هر سه ماه یکبار 30 درصد افزایش قیمت دارند
که با این ریزش قیمت دلار، قیمتها به تعادل رسیده است، همزمان با کاهش فاصله قیمت بازار و کارخانه مصرفکنندگان نیز از نمایشگاهداران خودرو خریداری میکنند.
ریزش بیشتر قیمت خودرو وابسته به نرخ ارز
فعالان بازار قیمتهای فعلی را نرخ کف بازار اعلام میکنند و پیشبینی ریزش قیمتی بیشتر را در بازار خودرو ندارند
و درمقابل، کارشناسان بازارخودرو تداوم ریزش قیمتها در این بازار را به چگونگی افت و خیز قیمت ارز در هفته های آینده وابسته میدانند.
کارشناسان خودرو معتقد هستند کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد به ادامهدار بودن کاهش قیمت ارز و طلا بستگی خواهد داشت.
تاجایی که در شمارههای پیشین روزنامه اصفهان زیبا حسن کریمیسنجری، کارشناس بازار خودرو گفت: قیمت خودرو به قیمت ارز وابسته است،
همزمان با کاهش قیمت ارز قیمت خودروها کاهش پیدا میکند. افزایش نرخ ارز اصلیترین عامل افزایش قیمت خودرو بوده است؛
زمانی هم که با انتخاب بایدن گشایشی در روابط دو کشور ایجاد شود، قیمت خودرو نیز ریزش پیدا میکند. او بیان میکند:
به طور معمول هر اندازه نرخ ارز افت کند، به همان اندازه در قیمت خودرو هم اثرگذار است.




