خروج برندهای خارجی سه سال قبل بر بازار لوازمخانگی کشور سایه ترس انداخته بود و بازاریان حتی به فکر تعطیلی کسبوکار خود بودند؛ ولی با گذشت سه سال با وجود فعالیت تولیدکنندگان ایرانی، نه بازار تعطیل شد و نه خالی از جنس!
رشد ۴۴درصدی تولید داخل
براساس آمارهای وزارت صمت در 9 ماه ابتدای سال 99 حدود ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون، یک میلیون و ۴۸۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر و ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده؛ همچنین مقایسه آمار تولید در 9 ماه سال 99 با 98 از رشد تولید ۵۷,۶درصـــدی تـلـویـزیـــون، رشــــد ۲۸,۵درصدی یخچال و فریزر و رشد ۵۹درصدی تولید ماشین لباسشویی حکایت دارد. در مجموع تولید داخلی در حوزه لوازمخانگی در مقایسه با سالهای قبل از تحریم، به طور میانگین رشد ۴۴درصدی را تجربه کرده و این میزان در بخشهایی مانند تولید یخچال و فریزر به بیش از 100درصد رسیده است. از اینرو خروج خارجیها از بازار لوازمخانگی تأثیر بسزایی بر تولید و عرضه کالاها داشته است و اکنون بازار در اختیار برندهای ایرانی قرار دارد.
اسنوا به جای بوش
برند آلمانی بوش از سالهای دور در ایران شناخته شده بود و محصولات آن تا قبل از تحریمها به وفور در بازار لوازمخانگی عرضه میشد. لوازمخانگی بوش از کیفیت بالایی برخوردار است؛ ولی با قیمت زیادی به فروش میرسید. برای نمونه یک جاروبرقی مخزندار بوش سه سال قبل حدود چهار میلیون تومان قیمت داشت، درمقابل جاروبرقی مخزندار با برندهای دیگر با نصف این قیمت عرضه میشد. براساس بررسیهای میدانی، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی پرفروشترین محصولات این برند در ایران به شمار میرفتند. درحال حاضر تکوتوک لوازمخانگی بوش در بازار موجود هستند؛ ولی خرید آنها به دلیل قیمت بالا و نبود خدمات پس از فروش صرفه اقتصادی ندارد. بررسیهای میدانی از جایگزینی اسنوا به جای بوش حکایت دارد؛ چراکه طرفداران سابق برند بوش به خریداران فعلی اسنوا تبدیل شدهاند. اکنون محصولات متنوع برند ایرانی اسنوا با بهای مقرون به صرفه در بازار به فروش میرسند و از گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش مناسبی بهره میبرد. همچنین تعداد زیادی از نمایندگیهای سابق بوش در کوچه یخچال اصفهان به نمایندگی اسنوا تغییر شغل دادهاند.
سام به جای سامسونگ
سامسونگ دیگر برند لوازمخانگی خارجی به شمار میرود و از زمان خروج آن از ایران حدود سه سال میگذرد. تولیدات این شرکت کرهای درعین داشتن کیفیت، قیمت مقرون به صرفهای دارد، از این رو مردم خرید محصولات آن را به برندهای گرانی مانند بوش ترجیح میدهند. لوازمخانگی از قبیل یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی و… در شمار پرفروشترین تولیدات سامسونگ قرار میگرفتند و قیمت بعضی از محصولات آن در سالهای اخیر مانند یخچال به مرز 100 میلیون تومان رسید. باوجوداین، برند ایرانی سام پس از خروج سامسونگ، جایگزین آن شد و درحال حاضر با خروج کرهایها خلائی در بازار لوازمخانگی وجود ندارد. همچنین بازاریان معتقدند تشابه کیفی و قیمت مقرون به صرفه موجب شده مردم سام را همان سامسونگ بدانند!
جیپلاس جایگزین الجی
تابلوهای شرکـت الجی پس از خروج آن از بازار لوازمخانگی ایران جمعآوری شد و برند ایرانی جیپلاس جای این برند کرهای را تصاحب کرد. الجی رقیب سرسخت سامسونگ در بازار لوازمخانگی ایران محسوب میشد و انواع لوازمخانگی، صوتی و تصویری و گجتهای هوشمند را با رنج قیمت مشابه با سامسونگ در بازار عرضه میکرد؛ برای نمونه قیمت یخچال سایدبایساید الجی مانند سامسونگ مرز 100 میلیون تومان را در سالهای گذشته رد کرد. مشاهدههای میدانی از بازار لوازمخانگی نشان میدهد جیپلاس به برند محبوب ایرانی تبدیل شده است و انواع تلویزیون و لوازم صوتی جیپلاس تا پایان سال 98 و یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی آن تا انتهای سال ۹۹ راهی بازار شدند. اکنون جیپلاس موفق به تولید انواع دستگاههای باکیفیت مطابق با تکنولوژی روز دنیا و همرده با الجی شده است.
ایکسویژن به جای سونی
سونی از دیگر برندهای خارجی فعال در حوزه تولید لوازمخانگی به ویژه دستگاههای صوتی و تصویری محسوب میشود که تا سه سال قبل امکان خرید تولیدات آن در بازار اصفهان وجود داشت؛ ولی این روزها کمتر محصولات سونی در بازار موجود است. درمقابل برند ایرانی ایکس ویژن جای خالی سونی را در بازار پر کرده است. ایکس ویژن از جمله تولیدکنندگان ایرانی است کـه علاوه بر تولید لوازم صوتیو تصویــری مانند تـلـویــزیـــون، ســیـسـتــمهـــای پخش، اسپیکر و… در عرصه طراحی لوازمخانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و… فعالیت میکند. از این رو ایکسویژن اکنون نام و آوازهای بالاتر از سونی سه سال قبل در بازار اصفهان دارد.
پارسخزر به جای تفال
زمانی تفال پرچمدار لوازمخانگی کوچک در بازار اصفهان بود و تقاضا برای محصولاتی مثل اتو، پلوپز، زودپز، آبمیوهگیری، مـخـلـوطکــن و… با برند فرانسوی تفال بالا بود. البته محصولات تفال قیمت زیادی داشت؛ برای نمونه یک زودپز معمولی سه سال قبل در بازار اصفهان کمتر از 600 هزار تومان قیمت داشت؛ ولی زودپز تفال با بهایی نزدیک به یک میلیون و 200 هزار تومان به فروش میرسید. در حال حاضر محصولات تفال در بازار ایران مانند سابق عرضه نمیشود؛ ولی میتوان محصولات پارس خزر را به جای تفال خرید. لوازمخانگی کوچک پارس خزر درعین داشتن قیمت و گارانتی مناسب، از کیفیت مـشـابـه بـرنـدهـای وارداتـی بـهـره میبرند و پارس خزر به برند محبوب در بازار لوازمخانگی کوچک تبدیل شده است.
سایر برندها
برندهای خارجی دیگر مانند فیلیپس، فلر، دلــونگی، بـکو، میله، آمانا، الکترولوکس و… نیز سه سال قبل در بازار لوازمخانگی ایران حضور داشتند. عرضه لوازمخانگی این برندها در مقایسه با بوش، سامسونگ، الجی، سونی و تفال کمتر بود. برای نمونه میله تنها در زمینه تولید دستگاههای پخت مانند اجاق گاز و فر فعالیت میکرد یا الکترولوکس به طراحی یخچال و فریزر مشغول بود. با این حال، تولیدات این برندهای خارجی کموبیش در بازار عرضه میشد. درمقابل برندهای مختلف ایرانی مانند امرسان، هیمالیا، پاکشوما، اخوان، سینجر، بیمکث، کن، سینجر و… جایگزین برندهای نامبرده شدهاند و در سالهای اخیر با افزایش سطح کیفی و همسوترشدن با سلیقه روز به سطح رقبای خارجی خود رسیدهاند. اگر قصد نونوارکردن اثاثیه آشپزخانهتان یا خرید جهیزیه دارید، با خیال آسوده میتوانید برندهای وطنی را انتخاب کنید.