وصف اصفهان به 10 زبان

اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با همکاری معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از دستاوردهای خود در حوزه دیپلماسی شهری و با هدف توسعه بازاریابی اصفهان ازطریق صنعت گردشگری پرده‌برداری کرد. فیلم‌های بین‌المللی به 10 زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی، چینی، اسپانیولی، کاتالان، ارمنی، ایتالیایی و مالایی از اصفهان (تولید اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان) که اغلب به زبان کشورهایی است که اصفهان در آن‌ها خواهرخوانده دارد، به همراه پنج ویدیو از شهرهای خواهرخوانده اصفهان (فرایبورگ، سن پترزبورگ، فلورانس، هاوانا و بارسلونا) و به زبان فارسی (ساخت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان) که در هریک از آن‌ها شهر اصفهان را با آن شهر خواهرخوانده‌اش مقایسه کرده است و همچنین چهار کتاب تخصصی حوزه گردشگری با عناوین بررسی نقش فضاهای شهری در توسعه گردشگری با تأکید بر خلق فضای شهری گردشگرپذیر، 110 نکته در گردشگری اصفهان، عکس مادی‌های اصفهان (نیاصرم) و کتاب سرمه سپاهان (مجموعه اشعار اصفهان) مجموعه‌ای بود که طی آئینی و با حضور مسئولان شهری اصفهان و تهیه‌کنندگان آن‌ها رونمایی شد.

تاریخ انتشار: 09:16 - شنبه 1400/05/2
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه

در این آیین، شهردار اصفهان با بیان اینکه تا به امروز اقداماتی که باید در راستای بازاریابی شهری، توسعه و برندینگ شهر اصفهان انجام شود، در حد توان صورت گرفته است، گفت: «کارهایی در این دوره انجام شد که چهار سال گذشته بخشی از رؤیاها و علایق ما برای شهر اصفهان بود. بنابراین جا دارد که از مجموعه همکاران پر تلاش در محقق‌کردن این برنامه‌ها تشکر کرد.» قدرت‌اله نوروزی افزود: «زمانی که ما از گردشگری سخن می‌گوییم بیشتر زیرساخت‌های قابل‌مشاهده آن مد نظرمان است که خوشبختانه فعالیت‌های قابل‌توجهی نیز در این حوزه صورت گرفته است؛ برای مثال بیش از هزار میلیارد برای سالن اجلاس سران با اهداف ایجاد یک محور مهم به منظور برگزاری جلسات بین‌المللی و حضور افراد از سراسر جهان در اصفهان هزینه شده که این خود به معنای حرکت در مسیر گردشگری است.»
او ادامه داد: «ما همچنین بسیاری از حرف‌های ناروا و اظهارات غلط را تحمل کرده و پای احیای چهارباغ ایستاده‌ایم. همه خیابان‌های فرعی چهارباغ را سنگ‌فرش کرده‌ایم تا عبور خودروها از این مکان حذف شود و میدان امام‌حسین به این شکل زیبای کنونی درآید و محوری برای آمدوشد گردشگران و شهروندان ایجاد شود. نگاهی در راستای توسعه گردشگری تا هر گردشگری که به ایران سفر می‌کند و در وصف چهارباغ می‌شوند به اصفهان بیاید و فرصت قدم‌زدن در آن را به‌دست آورد. درواقع این یک حرکت عمرانی با پیوست مهم گردشگری به حساب می‌آید.» شهردار اصفهان با اشاره به دیگر اقدامات شهرداری در زمینه احیای آثار تاریخی اصفهان گفت: «اگر امروز در حال تعیین تکلیف سرای خیار برای تبدیل‌شدن آن به موزه هستیم، اگر در حال گفت‌وگو برای تبدیل حمام شاهزاده‌ها به موزه فرش هستیم و اگر خانه‌های متعدد تاریخی را بازسازی کرده‌ایم، همگی با نگاهی ویژه به موضوع گردشگری انجام شده است.» نوروزی ادامه داد: «بنده از همان ابتدای خدمتم در شهرداری و با تعیین هشت محور، برنامه‌ای را با عنوان سنجش‌پذیر به شهرداری ارائه دادم که محور نخست آن بر پایه گردشگری بود. همچنین معتقدم اگر کرونا وجود نداشت و فضای سیاسی کشور نیز به حالت نرمال بود، رفت‌وآمدهای جهانی و بین‌المللی رونق می‌یافت و امروز اقتصاد گردشگری در اصفهان حرف اول را می‌زد.» شهردار اصفهان با بیان اینکه گاهی کارهای بزرگ ممکن است به میزان لازم اثربخشی نداشته باشند و برعکس کارهای کوچک دارای اثربخشی بیشتری نسبت به حجم خود باشند، خاطرنشان کرد: «آثار و تولیداتی که هم‌اکنون در حوزه بین‌الملل شهرداری اصفهان خلق شده، مصداق بارز این سخن بنده است. به این معنا که این اقدامات در حوزه بین‌الملل بسیار اثربخش است و نرم‌افزاری برای زیرساخت‌هایی که ما برای آن‌ها هزینه‌های بسیار سنگینی کرده‌ایم، به حساب می‌آیند.» او افزود: «اگر این تولیدات و این محتواها وجود نداشت، شاید گردشگری معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا نمی‌کرد و رؤیاهای ما تبدیل به واقعیت نمی‌شد. شما با این اقدام خود در بازاریابی اصفهان، بزرگ‌ترین خدمت را به اصفهان کرده‌اید. بازاریابی اصفهان به معنای بازاریابی همه اجزای اصفهان همچون بازار اصفهان، فرش اصفهان، صنایع‌دستی اصفهان، هویت تاریخی اصفهان، میراث و فرهنگ و تاریخ بشریت در اصفهان است. حرکتی در راستای توسعه گردشگری و خدمتی ارزشمند که نتیجه آن مدیون تلاش‌های همه فعالان این حوزه است.»

شهروند دیپلمات دستاوردهای بزرگی را نصیب اصفهان کرد

نوروزی ضمن تشکر از تلاش‌ها و حمایت‌های مسئولان و فعالان در حوزه دیپلماسی شهری اصفهان گفت: «کسانی که به این گونه حرکت‌ها ایراد می‌گیرند، مقصودی ندارند، بلکه اشکال آن‌ها عدم درک درست از یک دیپلماسی صحیح است. این گونه افراد فهم دقیقی نسبت به روابط بین‌الملل ندارند و نمی‌دانند در دنیای کنونی نمی‌شود بدون ارتباطات گامی برداشت و در این دنیا هیچکس نمی‌تواند خود را محصور به یک جزیره کوچک کند. چراکه جهان با تعاملات گسترده زنده است.» او با اشاره به طرح شهروند دیپلمات گفت: «اجرای این طرح نشان داد که می‌توان در قالب توسعه دیپلماسی شهری دستاوردهای بزرگی را نصیب شهر اصفهان کرد. 18 ماه است که به دلیل کرونا ارتباط فیزیکی اصفهان با دنیا قطع است، اما خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و ابتکاراتی که طی این مدت در حوزه بین‌الملل شهرداری اصفهان حاصل شده است، باعث شد ما شاهد دستاوردهای کمتری در مقایسه با پیش از شیوع کرونا نباشیم. در این شرایط ما توانستیم با ادامه و گسترش گفت‌وگوها و استفاده درست از فضای مجازی و با مکاتبات به‌موقع و حضور در صحنه و در مواقعی که نیاز به همدردی با جهانیان بود،‌ کاری کنیم که امروز در فرایبورگ آلمان و در شیان چین هم به فکر اصفهان باشند و محموله اقلام بهداشتی برای ما ارسال کنند. امروز ما نمایشگاه‌هایی را در چین و بدون هزینه و با بیشترین تأثیر برگزار می‌کنیم. ما همچنین در شهرهای خواهرخوانده اصفهان و بدون حضور فیزیکی در نمایشگاه‌هایی شرکت می‌کنیم که آثار اصفهان در آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند. این‌ها همگی به معنای تأثیرگذاری بزرگ در عرصه فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی و نوعی شاهکار و به معنای واقعی یک هنر است.» شهردار اصفهان خطاب به مسئولان و فعالان حوزه بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: «هیچ زمان و تحت هیچ شرایطی دست از این اقدامات نکشید و آن‌ها را نهادینه کنید. باید پای اهدافتان ایستادگی کنید. زیرا مسیر درست همین مسیر است. این راه نوعی آزادی و نهایت دموکراسی است که باید با قدرت آن را ادامه دهید.» نوروزی همچنین با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی در تعاملات بین‌المللی شهر اصفهان افزود: «بخش خصوصی باید در این بستر نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد. برخی می‌گویند شما پایتان را از فرش خود فراتر نهاده‌اید. باید در پاسخ به منتقدان گفت که این اقدامات جزو وظایف مدیریت‌شهری است و باید با برقراری تعاملات و حمایت از بخش خصوصی زمینه را برای توسعه گردشگری فراهم کرد تا محور اقتصاد اصفهان بر چرخ گردشگری بچرخد.»

**ارتباط اصفهان با دنیا منجر به بیشتر شناخته‌شدن اصفهان می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این رونمایی با اشاره به برخی اظهار نظرها درخصوص فعالیت‌های شهرداری اصفهان در حوزه بین‌الملل گفت: «تصور برخی درباره اقداماتی همچون اجرای طرح شهروند دیپلمات و یا احیای روابط خواهرخواندگی و همچنین افزایش خواهرخوانده‌های اصفهان فعالیت‌هایی بی‌اساس و فانتزی است که باعث غافل‌شدن از مشکلات و مسائل اساسی شهر اصفهان شده است. اما در پاسخ به آن‌ها باید گفت که شما به خاطر کارهای انجام‌داده، نباید مدیریت‌شهری را مورد مؤاخذه قرار دهید، بلکه می‌توانید بابت اقدامات انجام‌نشده از سوی مدیریت‌شهری، آن‌ها را بازخواست کنید. اقدامات مدیریت شهرداری اصفهان و در حوزه بین‌الملل، ارتباط اصفهان را با دنیا محکم می‌کند و منجر به بیشترشناخته‌شدن اصفهان در جهان خواهد شد.» علیرضا نصر اصفهانی افزود: «زمانی‌که شما می‌بینید حیات در شهر اصفهان جریان دارد و پروژه‌های عمرانی، حمل‌ونقل و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز به‌خوبی دنبال می‌شود، مدیران شهری را نباید به دلیل تعاملات بین‌المللی مؤثر مورد سرزنش قرار دهید. ما هم‌اکنون در کنار اقدامات بزرگ و زیربنایی به توسعه روابط بین‌الملل و ارتباط با شهرهای خواهرخوانده خود می‌پردازیم و آن‌ها را در دستورکار خود قرار می‌دهیم. چراکه این روابط زمینه ارتباط ما را با دنیا تحکیم می‌بخشد و باعث بیشترشناخته‌شدن اصفهان عزیز ما و تجلی جایگاه اصفهان خواهد شد.» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: «به‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته است ما هنوز نتوانستیم به طور شایسته و بایسته اصفهان را با همه داشته‌هایش به دنیا معرفی کنیم. واقعیتی که رسالت ما (مدیران شهری) را در این زمینه دوچندان می‌کند. اینکه باید این درّ گرانبها بیشتر به دنیا معرفی شود و روزبه‌روز بر ارزش‌های اصفهان افزوده گردد.» نصراصفهانی گفت: «تلاش‌های بسیاری در راستای معرفی آثار تاریخی و جلوه‌های طبیعی اصفهان صورت گرفته است، اما به نظر می‌رسد در بحث مردم‌شناسی اصفهان مقداری کم‌کاری شده و لازم است در شناساندن افکار، رفتار، آداب‌ورسوم و نحوه زندگی مردم اصفهان به جهانیان بیش از گذشته تلاش شود.»

برپایی دو نمایشگاه اصفهان در سن پترزبورگ

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان نیز در این برنامه و با اشاره به همکاری اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: «مجموعه تلاش‌های ما در زمینه توسعه بازاریابی شهری اصفهان بود. چراکه شهرها به بازاریابی احتیاج دارند و بازاریابی مجموعه فرایندی است که مشتری را به کسب‌وکار پیوند می‌دهد. در شرایطی که قرار است طی فرایندی از اقتصاد شهرمان، یک اقتصاد فعال بسازیم، گردشگری را توسعه و رونق بخشیم و صنایع‌دستی را به عنوان یکی از ستون‌های اقتصاد اصفهان به دنیا معرفی کنیم و صنعت آن را به جریان بیندازیم پس حتماً این شهر نیاز به بازاریابی دارد.» ایمان حجتی افزود: «ما قرار است در راستای خدمت به دروازه گردشگری و فروش محصولات صنایع‌دستی و با یک نقش حمایتی در شهرداری اصفهان بازاریابی کنیم. به عبارتی نقش ما همچون ستون‌هایی است که می‌توانند در زمینه بازاریابی شهری زیرساخت‌هایی را برای کسب‌وکار در این حوزه‌ها ایجاد کنند.» او با اشاره به اینکه ما در اداره‌کل ارتباطات و همچنین در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان از نرم‌افزارهای مربوطه برای بازاریابی شهری استفاده می‌کنیم، گفت: «توسعه روابط خواهرخواندگی، افزایش تعداد خواهرخوانده‌ها، چاپ مجموعه کتاب‌های پل در رابطه با خواهرخوانده‌های اصفهان برای آشنایی شهروندان و نخبگان شهری ما با خواهرخوانده‌های شهرمان، ترجمه کتاب قلب ایران را به زبان انگلیسی با هدف آشنایی دنیا با اصفهان و هم‌اکنون تولید 10 فیلم معرفی اصفهان به 10 زبان اصلی دنیا همگی مجموعه تلاشی است برای بازاریابی شهر اصفهان تا ما را به اهداف مد نظرمان برساند.» حجتی افزود: «ما طرح شهرونددیپلمات را به عنوان یک چتر حمایتی در شهر اصفهان فعال کرده‌ایم و در کنار آن توانستیم پروژه‌های بسیار ارزشمندی را تا به امروز پیش ببریم؛ به عنوان مثال، برگزاری نمایشگاه ایرانیان در پورتو پرتغال که در حاشیه آن نیز نمایشگاه عکس اصفهان و نمایشگاه صنایع‌دستی اصفهان هم برگزار شد، ازجمله این دستاوردها در بستر طرح شهروند دیپلمات بود که این فرصت را برای اصفهان ایجاد کرد تا با همکاری وزارت امورخارجه از آن شرایط بهره‌برداری کند.» مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری دو نمایشگاه در شهر سن پترزبورگ روسیه در شهریور ماه گفت: «اصفهان در سطح ویژه‌ای این دو نمایشگاه را برپا خواهد کرد؛ نمایشگاه اول با موضوع اصفهان مهد هنر معماری و شکوه کاخ‌های ایرانی در کاخ موزه سزارها و نمایشگاه دوم نیز با عنوان اصفهان مهد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان که در موزه تاریخ ادیان سن‌پترزبورگ برگزار خواهد شد. در ضمن فراخوان عکس این دو نمایشگاه به‌زودی منتشر خواهد شد تا با مشارکت عکاسان اصفهانی به این نمایشگاه بپردازیم.» او همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه زبان‌آموز فارسی از سوی شهرداری اصفهان افزود: «از دل طرح شهروند دیپلمات نیز اتفاقات بسیار ارزشمندی در قالب پروژه‌های مشارکتی رخ داده که از جمله آن‌ها سامانه زبان‌آموزی فارسی است و اتفاق بسیار ارزشمندی در این حوزه به شمار می‌رود.»

مشارکت در راستای بازاریابی اصفهان

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در آیین رونمایی از دستاوردهای حوزه بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: «طی سه تا چهار سال گذشته ارتباط بسیار خوبی فی‌مابین سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان با اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری وجود داشت که باعث دستاوردهای خوبی در حوزه بین‌الملل و در راستای بازاریابی اصفهان شد.» مرتضی رشیدی افزود: «فیلم‌هایی آماده‌شده از خواهرخوانده‌های اصفهان بسیار مختصر و مفید است و دلایل خواهرخواندگی اصفهان با این شهرها را به خوبی توضیح می‌دهد.» او همچنین با اشاره به مشارکت اصفهان در یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های چندمنظوره دنیا در چین گفت: «اصفهان در سال گذشته بدون حضور حتی یک نفر از مسئولان شهری و با استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و فعالان فرهنگی در این نمایشگاه شرکت کرد و افتخار بزرگی را در حوزه بین‌الملل برای اصفهان ایجاد کرد. نمایشگاهی که با پیام شهردار اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت یک ماه برپا بود.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط