توسعه صنعت گردشگری استان؛ یک فرصت یا ضرورت؟

جایگاه صنعت گردشگری به گونه‌ای است که به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی در سطح جهان، تأثیر گسترده‌ای بر جوامع، به‌وی‍ژه از لحاظ اقتصادی دارد و یکی از عوامل مهم در ایجاد تغییرات در سطح محلی، ناحیه‌ای و ملی محسوب می‌شود.

تاریخ انتشار: 13:03 - دوشنبه 1403/01/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
توسعه صنعت گردشگری استان؛ یک فرصت یا ضرورت؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ جایگاه صنعت گردشگری به گونه‌ای است که به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی در سطح جهان، تأثیر گسترده‌ای بر جوامع، به‌وی‍ژه از لحاظ اقتصادی دارد و یکی از عوامل مهم در ایجاد تغییرات در سطح محلی، ناحیه‌ای و ملی محسوب می‌شود.

این صنعت از لحاظ تنوع خدمات قابل‌ارائه، اشتغال‌زایی و تولید ارزش‌افزوده از جذاب‌ترین صنایع است. این صنعت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه فرهنگ جوامع دارد؛ به گونه‌ای که گردشگری و توریسم می‌تواند موجب گسترش صلح بین جوامع شده و موجب ارتقا، رشد و توسعه دانش، فرهنگ و جوامع شود. از دیدگاه اقتصاددانان بازگشت سرمایه در صنعت گردشگری به نسبت مناسب بوده و ضریب انباشت سرمایه بالایی دارد. این صنعت می‌تواند به‌عنوان یک پیشران اقتصادی موجب رشد بسیاری از مشاغل تولیدی و خدماتی شود و تأثیر قابل‌توجهی در رشد سطح اشتغال و رفاه جوامع بگذارد.

مسافرت در تمامی فرهنگ‌ها به‌عنوان یک بخش لاینفک از زندگی انسان توصیف شده که موجب ایجاد روحیه نشاط و تکامل تفکر و شخصیت انسان می‌شود. انگیزه انسان‌ها از انتخاب مقاصد سفر می‌تواند بسته به ویژگی‌های طبیعی، تاریخی و … مقصد باشد که گویای آن است که بسیاری از مناطق در هر کشوری می‌تواند به‌عنوان مقصد سفر در نظر گرفته شود. چنین ویژگی می‌تواند در رفع فقر، به‌وی‍ژه در جوامع درحال‌توسعه نقش کلیدی داشته باشد. بنا بر آنچه ذکر شد، به نظر می‌رسد در خطه‌ای همچون اصفهان توسعه اقتصاد استان نه تنها یک فرصت، بلکه با توجه به شرایط استان بنا بر آنچه در ادامه خواهد آمد، یک ضرورت باشد:

1- شهر اصفهان دیار عالمانی بوده که همچنان بعد از گذشت قرن‌ها تفکرات و آثار آن‌ها مورداستفاده اهل خرد و اندیشه است؛ به همین دلیل استان اصفهان با دارابودن تاریخ و فرهنگ ریشه‌دار یک مقصد مهم برای گردشگران داخلی و خارجی علاقه‌مند به کشف سنت‌ها و تاریخ دیگر مناطق است.

2- استان اصفهان به لحاظ صنعت و تولید یکی از قطب های صنعت کشور به‌شمار می‌رود. چنین مزیتی به‌رغم اینکه در سال‌های اخیر موجب ایجاد اشتغال‌زایی و تولید ارزش افزوده بالایی در استان شده، متأسفانه تأثیرات نامطلوبی بر شرایط زیست‌محیطی استان، به‌وی‍ژه آلودگی هوای استان داشته؛ این در حالی است که صنعت گردشگری به‌عنوان یک صنعت پاک در دنیا شناخته می‌شود.

3- توسعه بسیاری از صنایع در صورتی مقدور خواهد بود که دسترسی مناسبی به منابع آبی وجود داشته باشد. در چندسال اخیر برداشت‌های غیرکارشناسی از حوضه آبریز زاینده‌رود موجب خشکی رودخانه زاینده‌رود و تغییرات اقلیمی شده است؛ به همین دلیل توسعه صنعت گردشگری در استان می‌تواند یک راهکار جایگزین برای توسعه صنایعی باشد که نیاز به میزان منابع آبی قابل‌توجهی دارند.

4- مقاصد گردشگری می‌تواند براساس ویژگی‌های مختلفی از آن مقصد باشد. ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، سلامت و صنعت هرکدام در جذب گردشگر مؤثر هستند. استان اصفهان دارای ابنیه تاریخی فراوانی است که نه‌تنها در سطح ملی، بلکه برخی از این آثار تاریخی شهرت جهانی دارند. این استان با دارابودن متخصصان سلامت در حوزه‌های مختلف، این ظرفیت را دارد که به‌عنوان یک مقصد گردشگری سلامت، میزبان بیماران از دیگر کشورها به کشورهای همسایه باشد؛ همچنین به لحاظ تنوع صنایع و وجود معادن یک مقصد جذاب برای گردشگران صنعتی است. طبیعت‌گردی در استان اصفهان نیز به‌دلیل مناطق کویری و … سهم بسزایی در جذب گردشگر در این استان داشته است.

بنا بر آنچه بیان شد، گویای آن است که توسعه صنعت گردشگری یک عامل کلیدی در بهبود اقتصاد استان و یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای برنامه‌ریزان استان به‌شمار می‌رود و از همین رو بهبود گردشگری استان نه تنها یک ظرفیت، بلکه یک ضرورت به‌شمار می‌رود. در این وی‍ژه‌نامه به بهانه هفته اصفهان سعی شده است که گردشگری استان اصفهان از نگاه دولت و بخش خصوصی و حوزه‌های مختلف بررسی شود؛ هرچند که درک ظرفیت‌های استان اصفهان در حوزه گردشگری و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم برای بهبود اقتصاد گردشگری استان نیاز به گفت‌وگوی بیشتری خواهد داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × چهار =