این روزها برگزاری جشنواره بینالمللی صنایعدستی اتفاق مهم شهر اصفهان است. رخدادی که نیاز آن از سالهای پیش احساس میشد و حالا شاهد برگزاریاش هستیم. در حال حاضر سهمیلیون هنرمند از جمعیت کشور در 240 رشته هنری از رشتههای صنایعدستی مشغول به کار هستند. از این تعداد یکسوم یعنی جمعیتی یکمیلیونی در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند و همین باعث شده است که اصفهان قطب صنایعدستی ایران باشد. این عدد و رقمها به سادگی لزوم توجه هرچه بیشتر به این شاخه و همچنین اهمیت این جشنواره را ثابت میکند؛ چراکه صنایعدستی مولد اشتغال پایدار است و در شرایط کنونی کشور، ثبات و پایداری اقتصادی لازمه ثبات سیاسی و اجتماعی است. الزامی که بیش از این باید ما را به تکاپو میانداخت و در شرایط کنونی اگرچه اقناعکننده نیست؛ ولی دلگرمکننده است و میتوان به آن بسیار خوشبین و امیدوار بود.
مونسان: هدفمان، رونق صنعت سبز است
اولین دوره از این جشنواره بینالمللی در اصفهان که قرار بود در تیرماه برگزار شود، به دلیل ورود کشور به پیک پنجم کرونا به تعویق افتاد و از روز دهم مرداد با پیام علیاصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهصورت مجازی شروع به کار کرد و تا سیزدهم مرداد ادامه دارد.
او در پیامی که بهصورت تصویری پخش شد، بر لزوم توجه به صنایعدستی در راستای گسترش دید بازرگانی و اقتصادی و به ویژه مبحث تجاریسازی این شاخه از هنر اشاره کرد و در ادامه گفت: رخدادها به مثابه تغییر شرایط موجود به سوی وضع مطلوب همواره به عنوان امکانی ارزشمند میتوانند ضمن ایجاد امید، تحولات محسوس عینی را به ظهور رسانند.
مونسان همچنین با اشاره به دستیابی به وضعیت مطلوب در این حوزه گفت که توجه به مبانی فرهنگی، ایجاد شغل و درآمدزایی برای قشر وسیعی از جامعه لزوم توجه هرچه بیشتر به این صنایع را روشن میکند و این جشنواره دقیقا با توجه به مبحث توسعه اکوسیستم کارآفرینی شهری با محوریت صنایع دستی میتواند با یافتن بهترین راهکارها در زمینههای سیــاستگــذاری، ســـرمایــهگـــذاری، نیروی انسانی و بازار هدف در بهبود شرایط موجود بکوشد. وزیر میراث همچنین با تأکید بر بعد اقتصادی این رشته اشاره کرد که صنایع دستی در سختترین شرایط امکان تولید و فروش داخلی دارد و در اندک زمانی راه خود را برای ورود به بازارهای خارجی چه به صورت صادرات مستقیم و چه به صورت تجارت چمدانی هموار میکند.
همچنین با اشاره به روند رو به گسترش صنایع دستی در کشورهای دیگر و لزوم توجه به فرهنگ بومی گفت: صنایعدستی به عنوان یکی از مهمترین صنایع خرد و در برخی رشتهها صنایع سبز ارتباط وسیعی با توسعه پایدار پیدا کرده است. لذا بدیهی است که مباحث مرتبط با این صنعت از هر حیث تأثیری ژرف بر رشد اشتغال و اقتصاد کشور در عین صیانت از فرهنگ بومی و سبک زندگی اصیل داشته باشد.
محمودیان: فرهنگسازی هدف جشنواره است
پویا محمودیان، معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی دومین سخنران افتتاحیه بود. او با تأکید بر لزوم برجستهکردن اقتصاد صنایع دستی، برگزاری چنین جشنوارههای بینالمللی را گامی مهم در راستای اهداف و سیاستهـــای کلان معاونت صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی دانست و خاطر نشان کرد به منظور فرهنگسازی هنرهای سنتی و ایجاد گفتمان در این زمینه بستری مناسبت برای مراودات هنرمندان ایرانی و هنرمندان جهان بهوجود آید.
رضایی: جشنواره، فرصت مغتنم نمایش ظرفیتهای عظیم اصفهان است
در ادامه این نشست عباس رضایی، استاندار اصفهان سخنرانی کرد.
او با اشاره به این موضوع که جشنواره بینالمللی صنایعدستی بستری برای تحقق اهداف بزرگ اصفهان 2020 است، اضافه کرد: این اقدام بسیار ارزشمند که توسط همکاران من درشهرداری اصفهان، اعضای شورای شهر، وزارت میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی در حال برگزاری است، یکی از رویدادهای مهم شهر هنرپرور و هنرخیز اصفهان است؛ چراکه اصفهان شهر خلاق صنایعدستی است و یکسوم صنایعدستی دنیا و بیش از شصتهزار نفر فعال صنایع دستی را درخود جای داده است. در نتیجه ضروری است چنین رویدادهای مهمی برای بهسرانجامرساندن ظرفیتهای بزرگ استان در راستای تحقق اهداف 2020 برگزار شود.
نوروزی: به دنبال توسعه اکوسیستم کارآفرینی شهری هستیم
سپس شهردار اصفهان پیش از آغاز رسمی جشنواره سخنرانی کرد.
قدرتالله نوروزی اشاره کرد: صنایعدستی از یک سو به عنوان افتخار هنر و هنرمندان ایران و از سوی دیگر به عنوان یک کالای هویتی و یک نماد ملی و بومی، عامل توسعه گردشگری و توسعه پایدار همچنین ابزار قوی برای تعامل فرهنگی است؛ این نگاه مشترک ما را اینجا جمع کرده تا کار مشترکی را برای صنایعدستی انجام دهیم.
ایشان همچنین اشاره کرد: صنایعدستی میتواند در کارآفرینی اکوسیستم شهری مؤثر باشد و با برگزاری این جشنواره به جایگاه واقعی خود برسد و هنر هنرمندان در این جشنواره به خوبی دیده شود.
نصر اصفهانی: آثار برجستهای به جشنواره رسیده
در ادامه علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان سخنرانی کرد و با اشاره به گلایه هنرمندان از مدیریت شهر گفت: هنرمندان و صنعتگران میخواهند در شهر اصفهان که مهد هنر و فرهنگ است، کارشان برجستهتر و نمایانتر باشد و خوشحالیم که مدیریت شهری با برگزاری جشنواره صنایعدستی در قالب طرح اصفهان 2020 این اتفاق را رقم زده است. همچنین درباره برگزاری جشنواره در اصفهان گفت: این جشنواره در بخشهای مختلف با اقبال خوبی در ایران و استقبال بسیار خوبی از بیرون از این مرز و بوم همراه بوده و آثار برجستهای دریافت شده است که جای خرسندی است. علاوه بر این روزی گرینلیز رئیس سابق شورای جهانی صنایعدستی و سپس رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی هر کدام با تأکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر در این زمینه و صنعتگران این حوزه و برگزاری چنین رخدادهایی سخنرانی کردند.
نصیرملت: هدفمان، اصلاح مسیر توسعه شهر اصفهان بود
در نهایت و پیش از آغاز رسمی جشنواره نصیر ملت، دبیر نخستین جشنواره بینالمللی صنایعدستی ایران درباره سیاستگذاری در مدیریت شهری با نگاه متفاوت و براساس تغییر روند توسعه و نگاه به ظرفیتهای تاریخی، میراثی و هنری این شهر سخنرانی کرد و اصلاح زیرساختهای گردشگری و طراحی رویدادهای متناسب را لازمه آن دانست و گفت: اصفهان شهر نقوش فیروزهای است و صاحب تاریخ و تمدن و میراث کهن است و فرهنگ غنی و پیشینهای دیرین دارد که در شرایط و حوادث مختلف نامآور و برجسته شده است. در چند دهه گذشته طراحی و بارگذاریها براساس صنایع سنگین، نتیجهای زیانآور مانند خشکی زایندهرود، آلودگی هوا و آب و خاک را برای این شهر رقم زده است. او همچنین با اشاره به موقعیت اصفهان از حیث تعداد هنرمندان و جایگاه صنایعدستی در این شهر گفت: اولویت مدیریت شهری براساس توسعه صنایع دستی و با همافزایی و هماندیشی مدیران شهری از دو سال پیش و در ذیل طرح اصفهان 2020 سیاستگذاری شد.
او همچنین افزود: آمار مهاجرت طبقه خلاق از اصفهان نگرانکننده است و اولین اقدام برای رفع این مشکل، اصلاح مسیر توسعه شهر اصفهان است.
تا آخر هفته، جشنواره را آنلاین دنبال کنید!
در این جشنواره که به قول دبیر آن قرار است المپیک هنر و صنایعدستی دنیا باشد، ششهزارودویست اثر از شش کشور بولیوی، برزیل، آفریقای جنوبی، آرژانتین، شیلی، لبنان و ایران حضور دارند.
آثار این هنرمندان در رشتههایی همچون نساجی، دستبافتههای داری، نــــــگارگــــری، مــیـــنــاکـــاری، فلزکاری، رودوزی، بستهبندی و طراحی خلاقانه و طراحی پوشاک به نمایش گذاشته میشود و در مدت زمان برگزاری مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در نهایت در روز پایانی نشان ملی همای زرین در بیست رشته و به بیست اثر برتر اهدا میشود. همچنین به ده پیشکسوت صنایع دستی هم نشان ملی همای زرین و به شش اثر (سه هنرمند داخلی و سه هنرمند خارجی) نشان دست خلاق تعلق میگیرد که هنرمندان خارجی توسط شورای جهانی صنایعدستی و هنرمندان ایرانی از طریق معرفی استانها به شورای عالی داوری مشخص میشود.
این جشنواره بهصورت مجازی از سایت https://livekadeh.com/official/Hifestival.fa قابل دسترسی است و علاقهمندان میتوانند با مراجعه به این سایت از آثار هنرمندان بخشهای مختلف دیدن فرمایند.
همچنین کارگاههایی در این مدت بهصورت مجازی برگزار میشود. کارگاههایی نظیر نقاشی قلمکار و سوخت و معرق چرم که علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سایت از برنامههای آن و طریق ثبتنام و شرکت در کارگاه مطلع شوند.
علاوه بر این وبینارهای تخصصی نیز به عنوان برنامههای جنبی جشنواره در نظر گرفته شده است. تمام برنامهها و زمانبندی برگزاری جشنواره در سایت آن به نشانی بالا قابل دسترسی است. در نهایت اینکه اگرچه این شکل از برگزاری رخدادهای فرهنگی شکلی بدیع از ارائه آثار است، ولی بهنظر میرسد که در شرایط کنونی کشور چنین اقداماتی بهتر از نشستن و در انتظار پایان کرونا بودن است که به قول سعدی شیرینسخن «وگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم».