علمدارانی که ظاهرا به امورات دیگری رسیده و آب را در حاشیه قرار داده اند. بانکیپور اما ماجرای انتخاب استاندار اصفهان را در مجمع نمایندگان استان تعریف کرد. او از پیشنهاد پنج گزینه پیشنهادی مجمع نمایندگان استان به وزیر کشور خبر داد و از پدرخواندههایی گفت که روند پیشنهاد گزینه استاندار را تغییر دادند.
وضعیت پیچیده آب اصفهان و ماجرای علمداران آب به روایت دکتر طغیانی
مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس گفت: دیوان محاسبات کشور گزارش چهارماهه تحقق بودجه امسال را منتشر کرده است. او ادامه داد: درآمد مالیاتی ۸۲ درصد، سایر درآمدها ۶۵درصد، فروش نفت 9.5 درصد، فروش اموال 2.3درصد، فروش طرحها 0.3 درصد، فروش اوراق 144 درصد، منابع صندوق توسعه ملی ۵۱ درصد، فروش سهام دولتی 0.2 درصد و برداشت از خزانه ۶۵هزار میلیارد تومان محقق شده است. به گفته او در مجموع در چهارماهه اول امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را با بدهی از بانک مرکزی یا فروش اوراق پوشش دادیم. به گفته طغیانی، بخش اعظمی از اوراق را بانکها میخرند و اموال خود را صرف پوشش کسری بودجه دولت میکنند. او درباره وضعیت ساخت مسکن نیز اظهار داشت: مردم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی میسازند. اگر شرایط صدور پروانه و مجوزها تسهیل شود، آنها ۲۰۰ هزار واحد دیگر نیزبر این عدد اضافه میکنند و مابقی کمبودها را ما باید پوشش دهیم.طغیانی درمورد تأمین منابع مالی شهرها نیز گفت: باید بودجه شهر را از روشهای دیگری تأمین و از شهرفروشی و تراکمفروشی هم پرهیز کرد. او ادامه داد: در وضعیت موجود باید منابع تأمین بودجه شهری تغییر کند که وضعیت سختی است. بنابراین ما به تغییر پارادایم نیاز داریم. او تأکید کرد: برای تأمین منابع شهرداری و توسعه کشور شورای شهر نباید سر گرم جزئیات شود؛ چرا که باعث اتلاف وقت میشود. البته به جزئیات هم نباید بیتوجهی کند؛ چرا که هزینهزاست.طغیانی درباره پیگیری وضعیت آب اصفهان توسط نمایندگان نیز گفت: وضعیت آب پیچیده شده است. به همین دلیل در یک سال اخیر نمایندگان استان تقسیم کار کرده و پیگیری امور آب اصفهان را به دو نماینده خاص به عنوان علمداران آب اصفهان سپردند؛ اما آنها درگیر سایر گرفتاریهای استان شدند. او افزود: با استقرار دولت جدید با سایر نمایندگان استان مشورت کردیم تا برای پیشرفت امور فهرستی از برنامههای اقدامی برای اصفهان تهیه کرده و بر مبنای آن برنامه عملیاتی ترسیم کنیم. او تأکید کرد: باید سامانه شفافیت برای مالکیت حقوق بهرهبرداران آب و بازار حقوق آب هم ایجاد شود. در عین حال به سازوکارهای بازدارنده از تخلف هم نیاز داریم. طغیانی ادامه داد: دولت، مسکن میسازد و جمعیت مستقر میکند؛ ولی برای آب و منابع آن فکر نمیکند. طبق قانون استقرار جمعیت باید در مرکز کشور محدود شود. او اعتقاد دارد که بحثهای انتقال آب فقط یک مسکن است؛ چرا که افزایش بیرویه مصرف، انتقال آب را بیاثر کرده است. به گفته طغیانی، بهبود وضعیت هوای پایتخت نسبت به اصفهان نشان میدهد که حاکمیت سعی کرده وضعیت آلودگی تهران را حل کند؛ ولی برای اصلاح این وضعیت در اصفهان فکری نکرده است. او افزود: نقاط آلایندگی در قطبهای صنعتی اطراف اصفهان وجود دارد و برای حل این معضل، شهرداری، محیط زیست و شهرکهای صنعتی باید سر یک میز جمع شوند. او تصریح کرد: متأسفانه بودجه آلودگی اصفهان صفر است.
ماجرای انتخاب استاندار و نقش پدرخوانده ها به روایت دکتر بانکی پور
امــیرحسین بانــکیپــور، دیــگر نماینده اصفهان در مجلس اعلام کرد که مسئله اول اصفهان سالهاست که آب است و در مجمع نمایندگان استان 80 درصد جلسات با محوریت آب برگزار شده است. او تأکید کرد: اینکه میگویند نمایندگان استان به آب توجه ندارند واقعیت ندارد. آب دغدغه همه ماست. بانکیپور تصریح کرد: ریشه مشکل، عدم هماهنگی نمایندگان بوده است. او افزود: دو نفر از نمایندگان برای پیگیری مسائل آب انتخاب شدند؛ ولی این دو نماینده هم به سایر امور پرداختند و این در حالی است که تعدادی از نمایندگان چهارمحال و بختیاری فقط روی آب متمرکز شدهاند. او تأکید کرد: باید علمدار اصفهان در حوزه آب معلوم شود و ناهماهنگی بین نمایندگان نباشد. بانکیپور گفت: اصفهانستیزی از دیرباز بوده و در داخل اصفهان هم وجود دارد. نمایندگان سایر استانها متحد هستند، ولی در اصفهان افراد یک گروه سیاسی هم همدیگر را تحمل نمیکنند. به گفته او روایت درستی از اصفهان به بیرون منتقل نشده و دیگران ما را مردمی زرنگ و برخوردار میدانند. او اظهار داشت: نمایندگان شهرکرد و خوزستان که بر علیه اصفهان صحبت میکنند، تصویر نادرستی از اصفهان در نظر دارند. آنها معتقدند اصفهان ظالم است و به همین دلیل بر اساس عدالتخواهی بر سر اصفهان فریاد میزنند. بانکیپور درباره مظلومیت مردم اصفهان و عدم اعتراض به تنگناها گفت: خدا نکند که تحمل اصفهان تمام شود. اگر اصفهان درگیر شود، مرکز کشور هم درگیر میشود. درست است که مردم اصفهان مظلوم هستند، ولی این یک حسن است و آن را نباید از دست بدهیم. بانکیپور با تأکید بر اینکه نمیتوان درباره امور انجامشده در حوزه آب صحبت کرد، گفت: کارهای متعددی برای آب انجام دادیم که وقتی رسانهای شد، باعث توقف پروژهها هم شد. او افزود: دو نفری که برای بحث آب در نظر گرفته شدهاند، اگر بخواهند گزارش کار ارائه بدهند، کارها متوقف میشود.بانکیپور هجوم مهاجران به مناطق حاشیه اصفهان را متوجه مدیریت شهری دانست وگفت: چرا باید مهاجرانی از سایر کشورها ساکن حصه و زینبیه اصفهان شوند؟ چون این مناطق برای آنها جاذبه دارد. اگر این مناطق وضعیت بهتری پیدا کنند مهاجران نمیتوانند در آن نقاط ساکن شوند.
بانکیپور درباره روند انتخاب استاندار اصفهان گفت: نمایندگان استان درباره انتخاب استاندار فقط جایگاه مشورتی داشته و حق دخالت و اعمال نظر هم ندارند. او ادامه داد: وزیر کشور سه بار درخواست مشورت با مجمع نمایندگان اصفهان را مطرح کرد. او افزود: ما پیشنهاد دادیم که مجمع نمایندگان به همراه آیتالله مظاهری، امام جمعه اصفهان و سایر علما روی چند گزینه به اجماع برسد تا وزیر کشور خودش از میان گزینهها یک نفر را انتخاب کند؛ اما بعضی از پدرخواندههای اصفهان روند امور را به سمت دیگری بردند. او تصریح کرد: استاندار منتخب باید بین نیروهای انقلابی مقبول بوده و در حد وزیر هم باشد تا بتواند از وزرا حق اصفهان را مطالبه کند. بانکیپور ادامه داد: به دنبال انتخاب یک استاندار قوی هستیم که بتواند با دولت تعامل کرده و در سطح وزرا و دولت هم شناخته شده باشد. ما این امور را به وزیر کشور منتقل کردیم. او درباره پیشنهاد حاجیدلیگانی به عنوان گزینه استانداری اصفهان، گفت: اگر من ایشان را پیشنهاد داده و دیگران هم پذیرفتند، به این دلیل بود که ایشان در جبهه انقلاب و در شهرستانها مقبول هستند؛ ولی وزارت کشور و دولت اعلام کرد که استاندار نباید از بین نمایندگان مجلس باشد. او گفت: مجمع نمایندگان استان، پنج گزینه را به عنوان استاندار معرفی کرده تا وزیر کشور بتواند از بین آنها یک نفر را انتخاب کند. بانکیپور تصریح کرد که اصفهان دچار فقر فرهنگی است و انتخاب زاکانی و قاسمزاده به عنوان شهرداران شهرهای اصفهان و تهران نشان داد که اعضای شورا به دنبال فردی هستند تا اندیشه اداره شهر را تغییر دهند.
سخنان اعضای شورای اسلامی شهر در این جلسه
در این جلسه پس از سخنان نمایندگان، اعضای شورای اسلامی شهر به بیان دیدگاههای خود پرداختند. رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار در این جلسه گفت: چندین سازمان، نهاد و گروه برای رفع معضل آب و زایندهرود فعالیت میکنند؛ اما در واقع هیچکدام کاری پیش نبردهاند و این در حالی است که در استانهای همجوار اقدامات به منفعت منجر شده است. نادرالاصلی افزود: شرایط نشان میدهد که مطالبه جدی از جانب اصفهان وجود ندارد. او ادامه داد: نمایندگان مجلس، سخنگوی اصفهان هستند. ما نمیپسندیم که نمایندهای از یکی از استانهای همجوار به صراحت علیه اصفهان صحبت کند و نمایندگان استان در مجلس هیچ موضعی نگیرند. این سکوت حقی برای مسئولان این استانها ایجاد کرده و اصفهان را به مظلومی که ظالم تلقی میشود، تبدیل کرده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری هم در این جلسه گفت: دود برخی از مصوبات مجلس مانند مالیات بر ارزشافزوده به چشم مردم اصفهان میرود؛ زیرا این قانون در استان به خوبی اجرا میشود. در حالی که در سایر استانها یا رعایت نمیشود یا کمتر رعایت میشود. حاج رسولیها ادامه داد: تقاضا دارم عملکرد مالی استانها در این خصوص مشخص باشد و آنچه از جیب مردم اصفهان وارد خزانه شده، توسط نمایندگان اصفهان به بودجه سالانه بازگردانده شود. او اظهار داشت: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قول تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای اصفهان داده که نمایندگان آن را پیگیری نکردهاند و باید در دولت جدید پیگیری شود. او افزود: اجرای سامانه دوم آبرسانی استراتژیک و حساس است و باید به سرانجام برسد. او خطاب به رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: عدم امضای پیوست محیط زیستی پروژه بهشتآباد آثار منفی بسیاری بر اصفهان وارد کرده و آینده مردم منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر هم در این جلسه تأکید کرد: اگر وزرا منتظر هستند که حضورشان در استان اصفهان با افتتاح پروژه همراه باشد، این اتفاق نمیافتد؛ مگر اینکه با اصفهان همراهی کنند. نباتی نژاد تصریح کرد: باید با حمایت سیاسی و تزریق منابع به پروژههای ملی و پیشران توسعه این مشکل حل شود. او افزود: نمایندگان استان باید وزرای کلیدی را به اصفهان دعوت کنند و مدیریت شهری هم از این امر پشتیبانی میکند. او افزود: نمایندگان استان در این خصوص نباید معطل استاندار شوند. او از نمایندگان استان درخواست کرد که برای تکمیل رینگ چهارم، جلسهای را با نمایندگان شهرهای همسایه بگذارند. او درباره مترو نیز گفت: مترو در سایر کلانشهرها با تأمین منابع مالی از پایتخت، توسعه یافته، ولی در اصفهان این اتفاق نیفتاد. او گفت: به تازگی شنیده شده است که شهردار جدید تهران در جلسه با نمایندگان مجلس اعلام کرده که برای اداره پایتخت به صدهزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و باید گفت چنین اعتباری را اصفهان هم نیاز دارد؛ ولی این اتفاق برای ما نمیافتد؛ چون در پایتخت نیستیم. وظیفه نمایندگان استان است که این موارد را پیگیری کنند.
سخنگوی شورای شهر هم گفت: بعضی از مشکلات استان اصفهان به دلیل ترک فعل مسئولان در سالهای گذشته اتفاق افتاده است. در حال حاضر وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان اضطراری است و این در حالی است که در تهران چنین شرایطی وجود ندارد. این موضوع به علت ترک فعل دستگاههای مسئول در حوزه آب و محیط زیست و هوای استان اتفاق افتاده که باید توسط دادستان پیگیری شود. صالحی تأکید کرد: برای همکاران خود در مجلس تبیین کنید که همه ۳۱ استان کشور منابع و منافع مشترک دارند و اگر درد و آسایش است باید برای همه باشد.
رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست هم گفت: نگاه مدیریت کلان کشور درباره اصفهان به اصلاح نیاز داشته و در این خصوص انسجام و همدلی نمایندگان برای چالشها و توانمندیهای استان لازم است. غلامحسین صادقیان ادامه داد: پس از استقرار دولت انقلابی، انتظارات مردم از مجلس افزایش یافته است؛ زیرا تیم اجرایی و قانونگذاری در یک راستا هستند. او با تأکید بر اینکه مجلس باید با دولت همراهی لازم را داشته باشد، افزود: بسیاری از مشکلات مردم که ناشی از سوءمدیریتها و تصمیمگیریهای غلط گذشته است، با انسجام قابل رفع بوده و باعث افزایش امید مردم به دستاوردهای نظام میشود. او تصریح کرد: نگاه در مدیریت کلان کشور درباره وضعیت اصفهان نیاز به اصلاح داشته و انسجام و همدلی نمایندگان میتواند برای چالــشهـــا و تــوانــمنــدیهای اســتان کمککننده باشد؛ موضوعی که اکنون دیده نمیشود.صادقیان با بیان اینکه به نظر میرسد گاهی موضعگیری نمایندگان ناشی از آن است که در جامعه حضور ندارند و دغدغه نیروهای انقلابی را نمیدانند، گفت: بسیاری از هزینههای استان را شهر اصفهان پرداخت میکند و استفاده از منابع ملی، کمتر از این هزینهها بوده و بسیاری از پروژههایی که باید سایر نهادها انجام میدادند، توسط شهرداری انجام شده است.
عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر لزوم پیگیری نمایندگان مجلس برای جریان دائمی آب در زایندهرود و صیانت از حقوق حقابهداران این حوضه آبریز، اظهار داشت: اصفهان از نظر زیستمحیطی وضعیت بسیار بدی داشته و میزان ورودی آب به زایندهرود و جریان آن تا گاوخونی نگرانکننده است. او افزود: به نظر میرسد مسابقهای در مصرف آب در استان ایجاد شده و هر بخشی احساس میکند باید سهم بیشتری ببرد؛ بنابراین باید همزمان با مطالبه حقابه زایندهرود، از ظرفیتهای استان در بخش آب و انرژی هم استفاده شود.
رئیس کمیسیون عمران و معماری هم گفت: نهتنها حق اصفهان در حوضه زایندهرود به نحو شایستهای مطالبه نمیشود، بلکه درباره آب در بعضی نواحی استان مانند سمیرم نیز صحبتهایی میشنویم که نشان میدهد نمایندگان نتوانستهاند آب استان را حفظ کنند. میرباقری اظهار کرد: اصفهان با مسائل و موضوعات متعدد و کلانی مواجه است که با یک تلفن نماینده رفع نمیشود؛ بلکه نمایندگان مجلس باید تمام دغدغه خود را معطوف آن کنند. او افزود: عدم پیگیری ۱۵۰ میلیارد تومانی که آقای نوبخت در دولت قبل برای سامانه آبرسانی اصفهان قول داد، کاهلی نمایندگان استان را میرساند؛ زیرا نمایندگان دیگر استانها این کمکها را دریافت میکنند، اما در اصفهان این موضوع رخ نمیدهد. میرباقری با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید همانگونه که به موضوعات کلان میپردازند، به فکر دغدغههای استان خود نیز باشند، تصریح کرد: چرا نماینده دیگر استانها بیشتر نماینده استان خود هستند، اما نمایندگان اصفهان خود را نمایندگان تمام ایران میدانند و شهر خود را فراموش کردهاند؟ او ادامه داد: ما میدانیم نمایندگان اصفهان زحمت میکشند، اما مردم از حضور آنها بین خود و ارتباطی که باید با بدنه جامعه داشته باشند انتقاد دارند. میرباقری با بیان اینکه باید اختلافات به ویژه در انتخاب استاندار تمام شود، ابراز امیدواری کرد که چندگانگی میان نمایندگان مشکلی برای اصفهان ایجاد نکند و سرنوشت استانداری به استان دیگری داده شود.
فلاح، رئیس کمیسیون حمل و نقل نیز خواستارتبدیل وضعیت کارکنان شهرداری در مجلس شد. او گفت: قولهایی در این زمینه داده شده ولی اتفاقی نیفتاده است. قراردادهای متعددی در شهرداریها وجود دارد و مجلس در این خصوص باید اقدامات لازم را انجام دهد. در این زمینه باید قانون خدمات کشوری اجرا شود تا بیعدالتیها برطرف شود. او همچنین خواستار توجه نمایندگان مجلس به وضعیت ناوگان حملونقل عمومی، توسعه مترو و احیای بافت فرسوده، ترمیم اماکن تاریخی برای رشد توریست، حمایت کافی از شهرداریها و افزایش سهم شهرداری از بودجه ارزشافزوده شد.
قربانی، نایب رئیس شورای شهر نیز در این جلسه تصریح کرد: اعلام کردند استان اصفهان، معین تهران است، ولی برای این موضوع هیچ زیرساختی در شهر استان فراهم نشده و اگر مشکلی ایجاد شود، به طور حتم اصفهان نمیتواند کاری انجام دهد. او تأکید کرد: اصفهان دچار معضلات مختلفی است و باید برای اصفهان استانی معین تعیین شود. به گفته او فرونشست و آلودگیهای زیستمحیطی به معضل تبدیل شده و مجلس باید در این خصوص اطلاع رسانی کند. قربانی افزود: مهاجرت به اصفهان بالای ۵۰ درصد است و مهاجران زیادی از سایر استانها به دلیل مشکلات مختلف به اصفهان وارد میشوند که هزینه آن باید در بودجه ملی دیده شود. او ادامه داد: منابع آلودهکننده در اطراف شهر مستقر هستند که هزینه آن را مردم شهر میدهند و منافع آن مربوط به کل کشور است. او تأکید کرد: بودجه بعضی از پروژههای بزرگ شهر مثل مترورینگ چهارم باید در بودجه ملی دیده شود.
کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای شهر نیز گفت: برگزاری چنین جلساتی باید با هدف باشد و به صورت سالانه یا شش ماهه برگزار شده ودرآن نحوه تحقق اهداف هم بررسی شود. اوتأکید کرد: اهداف و تحرکات باید در یک راستا باشد. کلاهدوزان گفت: اعتبارات ملی در پروژههای شهری باید دیده شود و برای سالن اجلاس باید فکری کرد.
مهرویپور، رئیس کمیسیون فرهنگی هم گفت: از توسعه مباحث اجتماعی غافل ماندهایم و باید یک قرارگاه عملیاتی برای مناطق کم برخوردار تشکیل شود. او ادامه داد: نمایندگان مجلس باید در این قرارگاه حضور داشته باشند و بسته ویژه مناطق حاشیه شهر با همراهی دولت مجلس و شهرداری و بخش خصوصی تعریف شده باشد. این مناطق دچار مشکل کمبود سرانه ورزشی و اماکن فرهنگی فضای سبز، درمان و آموزش هستند. ضمن اینکه اراضی رهاشده در این مناطق باید تعیین تکلیف شود. او درخواست کرد که وزیر مسکن برای بررسی وضعیت بافت فرسوده اصفهان به استان دعوت شود.
نورصالحی، رئیس شورای شهر هم گفت: توجه به فراکسیون مدیریت شهری مجلس باید بیشتر شود؛ زیرا اکنون برخورد با شوراها مناسب نیست و وزیر کشور با یک بخشنامه حدود و اختیارات این نهاد را کم یا زیاد میکند. او با بیان اینکه این احساس در کشور وجود دارد که باید به شوراها تسلط داشته باشند، افزود: باید شوراهای شهر کشور ردهبندی شود و مواردی که در مجلس برای پایتخت تصویب میشود، به کلانشهرها تسری پیدا کند؛ نه اینکه موضوعات مختلف به شوراها تحمیل شود. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از نمایندگان مجلس درخواست کرد که از تخصیص منابع ملی به کلانشهرها حمایت کنند؛ اگر برای خانههای خالی و زمینهای بایر مالیات تخصیص داده میشود، باید سهم شهرداریها نیز در نظر گرفته شود. او با انتقاد از بیتوجهی به وضعیت حملونقل عمومی کلانشهرها، ادامه داد: نوسازی حملونقل عمومی در گذشته تقریبا رایگان بود، اما اکنون برای خرید هر اتوبوس چند میلیارد تومان هزینه به مدیریت شهری تحمیل میشود.