باوجود بالابودن تعداد مسافر، قطار تهران‌شیراز در اصفهان توقف نمی‌کند

اصفهان‌شیراز؛ بدون قطار!

اصفهان و شیراز از مقاصد برتر گردشگری کشورمان به‌شمار می‌روند؛ ولی هنوز خط ریلی برای حمل‌ونقل مسافران بین این دو شهر برقرار نیست. قطار تهران‌شیراز نیز توقفی در اصفهان ندارد تا مسافران از طریق این قطار بتوانند به اصفهان سفر کنند یا از اصفهان به شیراز بروند.

تاریخ انتشار: 09:06 - شنبه 1403/01/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصفهان‌شیراز؛ بدون قطار!

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهان و شیراز از مقاصد برتر گردشگری کشورمان به‌شمار می‌روند؛ ولی هنوز خط ریلی برای حمل‌ونقل مسافران بین این دو شهر برقرار نیست. قطار تهران‌شیراز نیز توقفی در اصفهان ندارد تا مسافران از طریق این قطار بتوانند به اصفهان سفر کنند یا از اصفهان به شیراز بروند.

هر شهری برای جذب گردشگر باید از امکانات داخلی مناسبی برخوردار باشد؛ از هتل و مراکز توریستی و… گرفته تا امکانات حمل‌ونقل؛ با‌وجوداین، ضعف در زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی فرصت‌های بسیاری را برای جذب مسافر به اصفهان می‌سوزاند و این در حالی است که به گفته فعالان شرکت‌های مسافربری اصفهان تقاضا به‌منظور مسافرت از طریق خط ریلی برای شیراز به‌کرات مطرح ‌شده است؛ بنابراین تدبیر برای احداث خط ریلی از اصفهان به شیراز یا توقف قطار تهران‌شیراز در اصفهان می‌تواند به افزایش تعداد مسافران و رونق گردشگری اصفهان کمک کند.

قطار در شهرضا توقف می‌کند!

با توجه به اهمیت این موضوع برای رفاه حال مسافران و همچنین نقش آن در رونق گردشگری اصفهان نظر چند تن از فعالان شرکت‌های مسافربری اصفهان را درباره صحت‌وسقم توقف‌نکردن قطار تهران‌ شیراز پرس‌وجو کردیم.

یکی از کارکنان شرکت‌های مسافربری اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «قطار تهران‌شیراز در اصفهان توقف ندارد. مسافرت با قطار به مقصد شیراز به خاطر راحتی و قیمت پایین‌تری که دارد، متقاضی زیادی دارد؛ بنابراین اگر این خط در اصفهان توقف داشته باشد یا اینکه اگر خط ریلی بین اصفهان و شیراز برقرار شود، تعداد گردشگران هم افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از مسافران که بیمار داشته یا عجله دارند، خط هوایی را برای سفر انتخاب می‌کنند؛ اما مسافران عادی، بیشتر خواهان سفر از طریق قطار هستند؛ بنابراین اگر این قطار در ایستگاه اصفهان توقف می‌کرد، رفاه مسافران هم افزایش پیدا می‌کرد.»

سهمیه را از اصفهان گرفتند!

در مقابل، یکی دیگر از کارکنان شرکت‌های مسافربری اصفهان نیز به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «قطار تهران‌شیراز در اصفهان توقف ندارد. این قطار صرفا در کاشان و شهرضا توقف می‌کند که از شهرضا نیز شهروندان شهرضایی بیشتر از طریق این قطار به شیراز می‌روند؛ ضمن اینکه سهمیه مسافر از شهرضا برای این قطار بسیار اندک است.»

این فعال مسافربری خاطرنشان می‌کند: «پیش‌تر قطار مشهد‌شیراز در اصفهان توقف داشت و سهمیه‌ای برای سوار کردن مسافران از اصفهان در نظر گرفته می‌شد؛ ولی به‌تدریج که تعداد مسافران مشهد و شیراز برای حمل‌ونقل از طریق این خط ریلی افزایش یافت، این سهمیه را برای اصفهان برداشتند و این خط ریلی دیگر توقفی در اصفهان ندارد.»

او بیان می‌کند: «قطار امن‌ترین و اقتصادی‌ترین وسیله حمل‌ونقل برای جابه‌جایی مسافران است؛ بنابراین اگر قطار تهران‌شیراز در اصفهان توقف داشت، به رونق گردشگری اصفهان هم کمک می‌کرد. زیرساخت‌های لازم برای برقراری خط ریلی اصفهان‌شیراز باید توسط دولت فراهم شود؛ البته به اعتقاد بنده مشکل به خط ریلی ارتباط پیدا نمی‌کند؛ بلکه مسئله اصلی، نبود سرمایه لازم برای خرید واگن است؛ چون خرید واگن به سرمایه زیادی نیاز دارد و سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را به این بخش هدایت نمی‌کند. درواقع بازگشت سرمایه‌اش طولانی‌مدت است و سودآوری چندانی ندارد.»

اصفهان‌شیراز خط هوایی هم ندارد

مسافران اصفهان صرفا از طریق اتوبوس می‌توانند به مقصد شیراز رفت‌وآمد داشته باشند یا از شیراز به اصفهان مسافرت کنند. نه خط ریلی برای سفر به این دو قصد وجود دارد و نه خط هوایی برای مسافرت به این مقاصد برقرار است.

حسین نصر، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اصفهان، به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «قطار تهران‌شیراز در اصفهان توقف ندارد؛ صرفا در شهرضا توقف می‌کند. اصفهان و شیراز دو قطب گردشگری هستند که برقراری خط هوایی و خط آهن می‌تواند منجر به رونق گردشگری در این دو شهر شود. اگر مسافران می‌توانستند در مسیر تهران به شیراز از طریق خط ریلی در اصفهان تردد کنند، این خط آهن، خلأ نبود خط هوایی را برای مقصد اصفهان‌شیراز جبران می‌کرد.»

نصر بیان می‌کند: «سال‌ها پیش برای اصفهان‌ شیراز هفته‌ای دو روز پرواز برقرار بود و تا چند سال پیش هم هفته‌ای یک روز برای این مقصد پرواز داشتیم؛ ولی الان از اصفهان به شیراز هیچ پروازی نداریم؛ دلیلش نیز به کمبود هواپیما ارتباط دارد. الان خط هوایی فقط بین اصفهان و رشت هفته‌ای یک روز برقرار است؛ حتی برای اصفهان‌تهران هم تعداد پروازها اندک بوده و این در حالی است که بسیاری از مسافران برای فعالیت‌های تجاری و اداری از اصفهان باید به تهران سفر کنند.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سیزده − سیزده =