توصیه‌های تغذیه‌ای برای التهاب روده

کولیت به عناوین کولیت اولسراتیو و یا بیماری التهابی روده هم شناخته می‌شود. این اختلال یک بیماری مزمن است که باعث بروز زخم‌های خونریزی‌دهنده در ناحیه روده بزرگ یا کولون و راست روده یا رکتوم می‌شود.

تاریخ انتشار: 14:35 - دوشنبه 1403/01/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
توصیه‌های تغذیه‌ای برای التهاب روده

به گزارش اصفهان زیبا؛ کولیت به عناوین کولیت اولسراتیو و یا بیماری التهابی روده هم شناخته می‌شود.این اختلال یک بیماری مزمن است که باعث بروز زخم‌های خونریزی‌دهنده در ناحیه روده بزرگ یا کولون و راست روده یا رکتوم می‌شود. توضیح لازم در این زمینه را از زبان آیدا جهانبخش، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بخوانید:

بیماری که دچار کولیت است، دوره‌های متناوب شعله‌ور شدن علائم و بهبودی بدون علامت دارد.

در بیماران با بیماری خفیف امکان دارد حرکات روده طبیعی باشد و همراه با ترشحات موکوسی باشد.

در صورت تشدید بیماری، علائم اسهال پایدار و شدید خونی همراه با تب، ضعف و بی‌حالی، کاهش اشتها، کاهش وزن و کم‌خونی بروز یابد.

اصلی‌ترین راه برای درمان التهاب روده، تعادل و تنظیم رژیم غذایی است. واکنش افراد مختلف نسبت به غذاها بسیار متفاوت است. بنابراین در هر فرد، رژیم غذایی خاصی بر اساس تجربه شخصی او تجویز می‌شود.

ثبت مواد غذایی مصرفی روزانه

 نوشتن غذای روزانه باعث می‌شود تا فرد با توجه به علائم موجود غذایی خاص ایجاد‌کننده آن را پیدا کند. در ضمن جهت برخورداری از رژیم غذایی خوب و مناسب با متخصص تغذیه مشورت شود.

 برای تطابق با رژیم محدود غذایی و اختلالات احتمالی در جذب، در اغلب موارد مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز است.

پرهیز از غذاهای دارای فیبرهای غیرمحلول بالا

غذاهایی که حاوی فیبر غیر محلول هستند، در اغلب موارد باعث تحریک روده می‌شوند. فیبرهای غیرمحلول، به ویژه در سبوس، حبوبات، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود.

کاهش مصرف چربی و روغن‌ها به حداقل میزان

هضم غذاهای چرب دشوار است. بنابراین مصرف آنها باید کاهش یابد. از مصرف غذاهای سرخ شده با روغن پرهیز شود. استفاده از چیپس سیب زمینی و اکثر پنیرها هم مجاز نیست.

پرهیز از مصرف کافئین

بسته به میزان واکنش روده؛ باید از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، قهوه حاوی کافئین، کولا، الکل، غذاهای تند و ادویه‌دار، لوبیا، کلم و سبزی‌های دیگر که باعث ایجاد گاز در روده می‌شوند، پرهیز شود.

اجتناب از محصولات لبنی

برخی از بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو در هنگام شعله‌ور شدن علائم، نسبت به محصولات لبنی بدون تحمل هستند. البته در بعضی از آنها محصولات فاقد لاکتوز قابل استفاده هستند.

استفاده  از پروتئین و دیگر مواد مغذی

رژیم غذایی باید میزان کالری کافی را برای فرد فراهم آورد. در این رابطه استفاده از پروتئین‌ها و دیگر مواد مغذی مفید است. تخم مرغ، ماهی، مرغ و گوشت‌های بدون چربی یا پروتئین بالایی را برای فرد تأمین می‌کند.

در بیمارانی که از طریق روده، خون از دست می‌دهند، منابع آهن مانند گوشت قرمز مفید است تا حد امکان از مصرف انواع سبزیجات و میوه‌های آب‌پز شده و فاقد پوست و تخم استفاده شود.

در اوقاتی که بیماری تشدید یافته و شعله‌ور می‌شود، از غذاهای کم‌حجم و با فیبر کم شامل چای، آبگوشت صاف شده، نان سفید، تخم‌ مرغ آب‌پز و ژله استفاده شود.

در دوران بهبودی استفاده از ماهی، مرغ، گوشت بدون چربی، سیب زمینی آب‌پز، سبزی‌های آب‌پز و کمپوت میوه‌ها استفاده شود.

رژیم‌های خوراکی مایع

 در هنگام تشدید بیماری، مصرف رژیم‌های خوراکی مایع و آبکی، مواد مغذی داخل وریدی و یا تغذیه از راه بینی و مواد مغدی برای پیشگیری از سوءتغذیه استفاده شود.

همچنین استفاده از مکمل‌های ویتامین و املاح توصیه می‌شود.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 14 =