برخی کارشناسان می‌گویند استفاده از ظرفیت‌های صنعت آبزیان به رونق گردشگری اصفهان کمک می‌کند

باغ ماهی‌ها؛ مقصد جذاب گردشگران

ایجاد باغ ماهی‌ها ایده‌ای است که ازسوی برخی کارشناسان شیلات برای رونق گردشگری آبزیان در اصفهان مطرح می‌شود.

تاریخ انتشار: 09:17 - دوشنبه 1403/01/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
باغ ماهی‌ها؛ مقصد جذاب گردشگران

به گزارش اصفهان زیبا؛ ایجاد باغ ماهی‌ها ایده‌ای است که ازسوی برخی کارشناسان شیلات برای رونق گردشگری آبزیان در اصفهان مطرح می‌شود.

به گفته این متخصصان، اگر در مجموعه باغ ماهی‌ها امکانات سرگرمی و رستوران نیز احداث شود، استقبال از این مجموعه‌ها بیشتر خواهد شد. طی دهه‌های اخیر گردشگری آبزیان تعداد فزاینده‌ای از گردشگران را درگیر و توجه کشورهای مختلفی را به خود جلب کرده است.

چنین ظرفیتی قادر به جذب گردشگر و ایجاد درآمد از طریق فرآیند بهره‌برداری پایدارتر از منابع محلی است. با توجه به منطقه ناژوان و ظرفیت گردشگری استان اصفهان، گردشگری آبزیان می‌تواند کمک شایانی به توسعه صنعت گردشگری این استان کند. در این راستا راه‌اندازی باغ ماهی‌ها پیشنهادی است که از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود تا در منطقه ناژوان با توجه به زمین چندهکتاری که در این منطقه وجود دارد، احداث شود و مسافران و گردشگران بسیاری را روانه این منطقه کند. به گفته کارشناسان، ایجاد باغ ماهی‌ها در اصفهان کم‌هزینه و درآمدزاست.

استفاده از ظرفیت‌های آبزیان برای رونق گردشگری اصفهان

در طول سال‌های گذشته صنعت گردشگری تغییر کرده و درحال‌تکامل است و در آینده نزدیک به تکامل خود ادامه خواهد داد. بسیاری از گردشگران علاقه خود را به گردشگری سنتی، یعنی گذراندن وقت در کنار ماسه و دریا ازدست‌داده‌اند و در عوض به‌دنبال تجربه‌های جذاب‌تری هستند.

یکی از این فعالیت‌ها گردشگری آبزیان است که یک فعالیت تفریحی پایدار با مزایای فراوان به‌شمار می‌رود. استفاده از ظرفیت صنعت آبزیان برای رونق گردشگری به یک‌روند جهانی تبدیل شده است. با توجه به بحران مداوم در صنعت آبزیان، ماهی‌گیران حرفه‌ای به فعالیت‌های گردشگری آبزیان روی می‌آورند و یک تجربه گردشگری به‌یادماندنی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. گردشگری آبزیان صنعتی نسبتا جدید در گردشگری پایدار است که در آن گردشگران این فرصت را دارند با کشیدن تورها در عملیات ماهی‌گیری شرکت کنند و ماهی تازه‌صیدشده را طبخ و میل کنند.

جذابیت باغ ماهی‌ها برای گردشگران

بهنام کریمی، کارشناس آبزیان، درخصوص ظرفیت گردشگری آبزیان در اصفهان با توجه به ظرفیت آکواریوم ناژوان گفت: در مناطق کویری نسبت به مناطق دریایی به ماهی‌ها و آبزیان به‌ویژه ازنظر توریستی و دیداری توجه بیشتری می‌شود به همین دلیل تعداد آکواریوم فروشی در مناطق کویری بسیار بیشتر از مناطق دریایی است؛ در مناطقی مانند اصفهان ظرفیت خوبی جهت گسترش صنعت گردشگری آبزیان وجود دارد و از سال‌های دور به حوزه آبزیان توجه ویژه‌ای شده است.

کریمی فر افزود: ظرفیت‌هایی که می‌توان در اصفهان در کنار آکواریوم ناژوان به آن اشاره کرد، ایجاد باغ ماهی‌ها درست مانند باغ پرندگان، باغ‌گلها و… است. به این صورت که بازدیدکنندگان هنگام ورود به باغ بتوانند ماهی‌ها و انواع آبزیان را با دست لمس کرده و به آن‌ها غذا دهند.

رستوران دریایی در باغ ماهی‌ها راه‌اندازی شود

این کارشناس آبزیان گفت: در داخل مجموعه می‌توان به ایجاد فضای بازی و سرگرمی برای کودکان با اشکال ماهی و آبزیان اشاره کرد. ایجاد رستوران دریایی و ارائه انواع غذاهایی دریایی از دیگر مواردی است که می‌تواند به جذب گردشگر در باغ ماهی‌ها کمک کند. هر بخش از ایران غذای دریایی خاص خود را دارد که می‌توان با دعوت از آشپزان هنرمند تنوع غذایی رستوران را افزایش داد.

پانسیون برای ماهی‌ها ایجاد شود

کریمی‌فر در ادامه عنوان کرد: ما در زمینه آبزیان کتابخانه تخصصی نداریم. با جمع‌آوری کتاب‌ها و مقالات مرتبط می‌توان کتابخانه تخصصی درمجموع باغ‌ ماهی‌ها ایجاد کرد که هم باعث افزایش آگاهی در این زمینه می‌شود و هم به جذب گردشگر کمک می‌کند. در استان اصفهان پانسیون ماهی وجود ندارد و ایجاد آن در باغ ماهی‌ها ضروری است تا شهروندان بتوانند با خیال راحت ماهی‌ها و آبزیان خود را در مواقع ضروری به پانسیون بفرستند.

این کارشناس آبزیان افزود: تجلیل از افرادی که در زمینه ماهی‌ها و آبزیان تلاش کرده‌اند و آثار ارزشمندی به جای گذاشته‌اند، به شکل سردیس و مجسمه و نوشتن زندگی‌نامه آن‌ها می‌تواند به افزایش آگاهی و اطلاعات گردشگران کمک کند. در قسمت نمایش باغ نیز می‌توان به ایجاد فروشگاه تخصصی ماهی اشاره کرد.او در پاسخ به این سؤال که آیا امکان عملیاتی شدن چنین طرحی در استان اصفهان وجود دارد، گفت: باغ ماهی‌ها بسیار کامل‌تر از اکواریوم بوده و با توجه به منطقه ناژوان و ظرفیت گردشگری استان اصفهان عملیاتی‌کردن آن در زمین چندهکتاری در این منطقه وجود دارد.

باغ ماهی کم‌هزینه و درآمدزاست

کریمی‌فر ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا چنین طرحی اجراشده و موفقیت‌آمیز بوده است. در کشورهای اروپایی که شاهد آب‌وهوای سرد در زمستان هستیم ایجاد چنین باغی در گلخانه بسیار بزرگ امکان‌پذیر است؛ اما در ایران، به‌خصوص استان اصفهان، به علت شرایط آب و هوایی گرم ایجاد باغ ماهی کم‌هزینه بوده و درآمدزایی خوبی دارد.

او در پاسخ به این پرسش که شروع این حرکت چه تأثیری بر صنعت گردشگری در آینده دارد، گفت: هر چه بیشتر مردم با ماهی‌ها و آبزیان آشنا شوند، بهتر است. زمانی که مردم به پرندگان به‌عنوان حیوان خانگی روی آورند، با توجه به فضولات پرندگان و بیماری‌هایی که از پرنده به انسان منتقل می‌شود، ماهی‌ها می‌توانند جایگزین خوبی به‌عنوان حیوان خانگی باشند؛ زیرا سروصدا ندارند و نگهداری آن‌ها بسیار آسان است. او خاطرنشان کرد: اگر این باغ ماهی‌ها در استان اصفهان در کنار آکواریوم ناژوان ایجاد شود، می‌تواند الگویی برای سایر شهرها در ایران باشد و به درآمدزایی صنعت گردشگری کمک شایانی کند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × یک =