حمیدرضا فولادگر می‌گوید: مدیران اصفهان باید با جسارت در بخش‌های مختلف ورود کنند

الزامات مردمی‌سازی تولید در اصفهان

«تصمیم‌گیری‌ها در اصفهان باید قوی‌تر باشد و مدیران با جسارت بیشتری در بخش‌های مختلف ورود کنند.»

تاریخ انتشار: 08:57 - سه شنبه 1403/01/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
الزامات مردمی‌سازی تولید در اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ «تصمیم‌گیری‌ها در اصفهان باید قوی‌تر باشد و مدیران با جسارت بیشتری در بخش‌های مختلف ورود کنند.» حمیدرضا فولادگر، عضو شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، معتقد است امسال برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم این مهم باید عملیاتی شود.

اصلاح دیدگاه مدیران و مجریان، التزام عملی و ایجاد هم‌گرایی بین بخش‌های مختلف دولت و مجلس و همچنین آسیب‌شناسی برای ارائه راهکارهای مناسب، موضوعاتی است که نشان می‌دهد اهمیت تولید در جنگ اقتصادی بیشتر است و از همین رو بسترهای لازم برای جهش تولید باید در کشورمان فراهم شود.

استفاده از مشارکت مردم نکته‌ای است که امسال مقام معظم رهبری برای تحقق جهش تولید روی آن تأکید داشتند. برای مشارکت مردم در رشد تولید، موانعی وجود دارد که اگر حل‌وفصل شوند، بسترهای لازم سریع‌تر فراهم می‌شود.

در این راستا عضو شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: سال 99 به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شد تا استفاده حداکثری از امکانات نیروی انسانی و امکانات مادی را داشته باشیم و همچنین با فناوری‌های روز حرکت کنیم که بتوانیم عقب‌ماندگی‌هایمان را در بخش تولید جبران کنیم.

امسال نیز با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده و تأکید مقام معظم رهبری روی این موضوع است. در این راستا باید گام‌هایی برداشت و موانعی را که در مسیر مشارکت مردم وجود دارد، برطرف کرد.

حمیدرضا فولادگر خاطرنشان می‌کند: تمامی صاحب‌نظران اقتصادی یک دیدگاه مشترک دارند مبنی بر اینکه یکی از بهترین راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور به‌ویژه در شرایط فعلی که در وضعیت رکود تورمی قرار داریم حمایت از تولید است؛ برای اینکه به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم و در رقابت‌ها عقب نمانیم، باید جهش تولید محقق شود.

فولادگر ادامه می‌دهد: برای تحقق این مهم راهی جز استفاده حداکثری از امکانات نداریم. این امکانات در رتبه اول نیروی انسانی است. برخی مواقع مردم به‌عنوان نیروی انسانی به‌واسطه فکر و مدیریت و فناوری وارد عرصه تولید می‌شوند و در برخی موارد نیز سرمایه‌شان را وارد بخش تولید می‌کنند.

بستر قانونی داریم، ولی اجرا ایراد دارد!

مشاور وزیر اقتصاد اذعان می‌کند: طی سال‌های گذشته سیاست‌های اصل 44 و هم سیاست‌های تولید و کار و سرمایه ایرانی در برنامه‌های پنجم، ششم و هفتم داشتیم؛ ضمن اینکه از قوانین مختلفی همچون قانون اساسی، قانون بهبود محیط کسب‌وکار، قانون حداکثر استفاده از تولید داخل و قانون جهش تولید دانش‌بنیان در این زمینه بهره‌مند بودیم.

این بسترهای قانونی برای جهش تولید وجود دارد خوشبختانه دولت هم اولویت را به مسائل تولید می‌دهد؛ ولی مسئله اصلی این است که چرا مردم را آن‌طور که بایدوشاید در اقتصاد مشارکت نمی‌دهیم؟

مجریان و مدیران اقتدارگرایی دولتی دارند

عضو شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان می‌کند: بخشی از این خلأ به عدم اجرای درست قوانین و سیاست‌گذاری‌ها ارتباط پیدا می‌کند. ما از راهکارهای قانونی مختلف مانند حضور مردم در شرکت‌های سهام خاص، شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های تعاونی و تشکل‌ها برخوردار بودیم و هستیم؛ ولی مشکل اینجاست که بسیاری از مجریان دیدگاهشان اقتدارگرایی دولتی است و می‌خواهند حوزه عمل خودشان را توسعه دهند.

فولادگر می‌افزاید: بسیاری از این مجریان تا زمانی که پشت میز هستند، طرفدار مشارکت مردم در اقتصادند؛ ولی وقتی وارد دستگاه‌های اجرایی می‌شوند می‌خواهند اقتدارگرایی دولتی داشته باشند. در طول جنگ تحمیلی، این حضور و مشارکت مردم بود که صحنه جنگ را تغییر داد. در شرایط کنونی هم در این جنگ اقتصادی باید با مشارکت مردم بتوان مسائل را حل کرد و تولید را رونق بخشید.

هم‌گرایی در دولت و مجلس برقرار باشد

عضو شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تأکید می‌کند: دیدگاه مدیران، مجریان و تصمیم‌سازان برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اهمیت زیادی دارد. اولین مانع در مسیر جهش تولید دیدگاه نادرست مدیران و مجریان است.

باید دیدگاهشان مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های مردم و بخش خصوصی باشد. دومین نکته برای تحقق جهش تولید با استفاده از مشارکت مردم، هم‌گرایی است. درواقع دولت و مجلس نباید دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند یا داخل مجموعه دولت دیدگاه‌ها متفاوت نباشد و یک هم‌گرایی بین این بخش‌ها وجود داشته باشد.

آسیب‌شناسی برای ارائه راهکار ضروری است

فولادگر ادامه می‌دهد: بعد از اصلاح دیدگاه مدیران، مجریان و تصمیم‌سازان و تحقق التزام عملی و هم‌گرایی باید راهکارها را برای استفاده از مشارکت مردم در جهش تولید پیدا کرد. بسترهای قانونی فراهم هست؛ ولی در عمل آیین‌نامه‌های اجرایی و مقررات و تصمیم‌گیری‌ها به‌درستی و در مسیر جهش تولید عملیاتی نمی‌شود. رفع این مشکل نیازمند آسیب‌شناسی است و برای انجام این آسیب‌شناسی باید کار نظارتی انجام شود.

تصمیم‌گیری‌ها در اصفهان قوی‌تر باشد

مشاور وزیر اقتصادمی‌گوید: استان اصفهان به لحاظ برخورداری از امکاناتی همچون سرمایه انسانی، امکانات دانشگاهی و استعدادها، توانمند است و می‌تواند الگو و زمینه‌ساز باشد. اصفهان ظرفیت‌های صنعتی، معدنی، تکمیل زنجیره‌های صنعت و معدن، پتروشیمی، کشاورزی و صنایع غذایی، دانش‌بنیان‌ها، هوشمندسازی اقتصاد دیجیتال، گردشگری و شرایط اقلیمی متفاوت دارد؛ ولی تصمیم‌گیری‌ها باید در این استان قوی‌تر باشد. مدیران نباید منتظر باشند همه مسائل را دیگران مهیا کنند و آن‌ها فقط امضا کنند؛ بلکه کار مدیریتی جسارت می‌خواهد و باید در زمینه‌هایی نیز ورود کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 5 =