پیشگیری از حمله‌های آسم

آسم، شایع‌ترین بیماری مزمن به‌خصوص در کودکان است و در برخی موارد می‌تواند فرد را بسیار اذیت کند، از همین رو مهدیه اسحاقیان، کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شماره دو اصفهان توضیحی در این رابطه ارائه داده است.

تاریخ انتشار: 09:17 - یکشنبه 1403/01/19
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیشگیری از حمله‌های آسم

به گزارش اصفهان زیبا؛ آسم، شایع‌ترین بیماری مزمن به‌خصوص در کودکان است و در برخی موارد می‌تواند فرد را بسیار اذیت کند، از همین رو مهدیه اسحاقیان، کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شماره دو اصفهان توضیحی در این رابطه ارائه داده است که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

علائم

علامت آسم شدید عبارت‌اند از‌: تنگی نفس شدید، تنفس سریع یا سطحی، تنفس سخت و یا به داخل کشیده شدن پوست اطراف دنده‌ها و یا قاعده گردن و کبودی در هر جایی و سرفه یا خس خس شدید که ظرف چهار ساعت پس از درمان با یک داروی زود اثر بازگشت می‌کند. ناتوانی در ادای جمله‌های کامل و خواب‌آلودگی و یا هیجان و غش به علت حمله‌های آسم است.

عامل حملات آسم

 گرده گل و گیاهان و حساسیت فصلی «سرما خوردگی»، دود سیگار، هوای سرد، پوست و موی حیوانات خانگی که در بین حیوانات به خصوص گربه حساسیت بیشتری ایجاد می‌کند و بعضی غذاها به‌خصوص بادام زمینی که آلرژی‌زایی زیاد دارد. آسپرین «عطر و آلودگی هوا» عامل حملات آسم می‌باشند

انواع آسم

آسم سرما خوردگی: حدود 90 درصد از حملات آسم کودکان در اثر سرماخوردگی برانگیخته می‌شود. عفونت‌های بخش فوقانی دستگاه تنفسی در اثر ویروس‌ها ایجاد می‌شود. سرماخوردگی در کودکان زیر چهار سال و نیز در سنین بالاتر محرک اصلی بروز حمله آسم است. تحقیقات نشان داده است که ویروس‌ها می‌توانند در ریه کودکان مبتلا به آسم همان واکنش التهابی مواد حساسیت‌زا را نشان دهند.

آسم سرفه‌ای: بعضی از بیماران مبتلا به آسم هیچگاه دچار خس خس سینه و مشکل تنفسی نمی‌شوند. در این بیماران سرفه شدید تنها علامت آنهاست. کودکانی که مبتلا به این نوع آسم هستند، ممکن است شب‌ها دچار سرفه پایدار و سرفه همراه با فعالیت بدنی و ورزش یا سرفه طولانی در هنگام سرماخوردگی یا پس از آن می‌شوند.

آسم ناشی از ورزش:  این آسم به فاصله کوتاهی از شروع به حرکات ورزشی به خصوص در هوای سرد یا آلوده دچار حمله آسم می‌شوند. فقط در این شرایط دچار حمله آسم می‌شوند. این ابتلا به آسم به دلیل اسپاسم عضلات دیواره راه‌های هوایی است که منجر به حمله آسم می‌شود و التهابی وجود ندارد. علائم این بیماری از خفیف تا شدید متغیر است. سرفه‌، تنگی نفس‌، درد قفسه سینه و خس خس سینه از مهمترین علائم این بیماری هستند. این افراد با  استفاده از دارویی مثل سالبوتامول 15تا20 دقیقه قبل از شروع ورزش می‌توانند از حمله آسم در امان باشند. همچنین توصیه می‌شود پیش از ورزش به آرامی خود را گرم کنند.

پیشگیری از حمله‌های آسم

 افراد مبتلا به آسم می‌توانند با شناخت دقیق عوامل محرک این بیماری‌، علائم هشداردهنده این بیماری و استفاده درست از درمان‌های طبی مانع بروز حملات آسم شوند‌. اگر آنها علائم هشدار‌دهنده بیماری خود را نشناسند‌، وضعیت تنفسی آنها به تدریج بدتر خواهد شد‌.

این افراد باید به مرور یاد بگیرند که هنگام مواجهه با علائم هشدار آسم چه برخوردی با آن داشته باشند‌. این برخورد می‌تواند با یک پزشک به بهترین شکلی برنامه‌ریزی شود‌.

اغلب مبتلایان به بیماری آسم می‌توانند عمر طبیعی داشته باشند و در فعالیت‌های بدنی و ورزشی مشارکت کنند. بیشتر آنها حتی می‌توانند با شناخت دقیق بیماری خود با آن کنار بیایند و با آن مدارا کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو + شانزده =