خانواده‌ها مراقب باشید:

ترفندهای مجرمان سایبری در ایام عید فطر

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتا استان اصفهان رئیس پلیس فتای استان اصفهان از ترفندهای مجرمان سایبری در ایام عید فطر هشدارهایی داد:

تاریخ انتشار: 14:08 - سه شنبه 1403/01/21
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ترفندهای مجرمان سایبری در ایام عید فطر

به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا؛ سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتا استان اصفهان رئیس پلیس فتای استان اصفهان از ترفندهای مجرمان سایبری در ایام عید فطر هشدارهایی داد:

مردم باید نسبت به سوءاستفاده‌های احتمالی در پوشش جمع‌آوری فطریه و پرداخت کفاره در فضای مجازی هوشیار باشند.

شگردهایی از کلاهبرداران

در این ایام، به مناسبت عید سعید فطر، عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به دنبال سوءاستفاده از این فضا بوده و اهداف کلاهبردارانه خود را انجام می‌دهند.

برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب با راه‌اندازی سایت‌هایی در قالب موسسه خیریه یا ارسال پیام‌های گوناگون در بستر شبکه‌های اجتماعی، قصد جمع‌آوری فطریه و وجوهات شرعی شهروندان را دارند و از این طریق اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

از جمله عناوینی هم که به‌کار می‌برند جمع‌آوری‌ کمک به نیازمندان یا آزادی‌سازی زندانیان است.

متأسفانه درصد بالایی از پرونده‌های جرائم سایبری که با شکایت مالباختگان در پلیس فتا استان اصفهان تشکیل شده، با موضوعات اقتصادی، مالی و به‌خصوص لینک جعلی برخورداری از سهام عدالت بوده که حسب تجربه سنوات گذشته، امکان دارد مجرمین سایبری با طراحی سایت‌های جعلی دریافت اینترنتی فطریه و هدایت متقاضیان به درگاه‌های جعلی بانکی و بدست آوردن اطلاعات کارت بانکی فریب‌خوردگان، نسبت به برداشت اینترنتی غیرمجاز موجودی حساب‌های بانکی آنان اقدام کنند.

در واقع، مجرمین با سوءاستفاده از نام اشخاص و چهره‌های شناخته‌شده هنری و یا ورزشی و یا جعل عنوان سازمان‌ها و نهادهای اجرائی ذی‌صلاح استانی و با استفاده از شگردهای مختلف و استفاده از تصاویر نیازمندان و سایر اقدامات فریبنده ضمن اعلام شماره‌ حساب‌های شخصی از متقاضیان کلاهبرداری می‌کنند.

توصیه

بسیاری از این سایت‌ها و آدرس‌های اینترنتی به‌ صورت موقت برای اهداف مجرمانه بارگذاری شده و بعد از جمع‌آوری فطریه و کفاره، توسط کلاهبرداران سایبری از دسترس خارج و حذف می‌شوند.

هموطنان توجه داشته باشند که ب ه‌منظور واریز وجوهات نقدی و یا غیرنقدی تحت عنوان فطریه و سایر نذورات صرفاً از مسیرهای دسترسی قانونی و قابل ‌اعتماد که از سوی رسانه ملی و خبرگزاری‌های معتبر اطلاع‌رسانی می‌شود، اقدام کنند و از واریز هرگونه وجه به‌حساب شخصی سایر افراد اکیداً خودداری کنند.

گفتنی است؛ در صورت نیاز به مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌ فضای سایبری از طریق شماره 096380 با کارشناسان مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا تماس بگیرند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − یازده =