خواهران غریب

فرصت‌های بین‌المللی اصفهان

سیاست در رأس موضوع‌هایی قرار دارد که سیاست‌گذاران و مسئولان اجرایی در آن تأمل می‌کنند و وقتی هم از سیاست در اصفهان صحبت می‌کنیم، ذهنمان به‌سمت بازی‌ها و کشمکش‌های سیاسی جاری شهری و استانی می‌رود؛ اما روی دیگر سیاست شهری، فارغ از جدل‌ها و حزب‌بازی‌های سیاسی، برنامه‌ریزی برای توسعه روابط نقاط دیگر و استفاده از فرصت‌های آن‌هاست.

تاریخ انتشار: 18:34 - جمعه 1403/01/24
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
فرصت‌های  بین‌المللی اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ سیاست در رأس موضوع‌هایی قرار دارد که سیاست‌گذاران و مسئولان اجرایی در آن تأمل می‌کنند و وقتی هم از سیاست در اصفهان صحبت می‌کنیم، ذهنمان به‌سمت بازی‌ها و کشمکش‌های سیاسی جاری شهری و استانی می‌رود؛ اما روی دیگر سیاست شهری، فارغ از جدل‌ها و حزب‌بازی‌های سیاسی، برنامه‌ریزی برای توسعه روابط نقاط دیگر و استفاده از فرصت‌های آن‌هاست.

در همین رابطه روابط خواهرخواندگی تأثیر بسزایی بر فراهم‌کردن زمینه افزایش ارتباطات، مخصوصا در سطح بین‌المللی دارد. از سوی دیگر، برای اینکه بتوان اثرات سوء توسعه را کاهش داد، گسترش روابط خواهرخواندگی این فرصت را ایجاد می‌کند تا بتوان خارج از چهارچوب سرمایه‌داری بین‌المللی مزیت‌های رقابتی خلق کرد که به جای قرارگرفتن در جایگاه کشوری که در زنجیره اقتصاد بین‌المللی، در جایگاه مصرف‌کننده محصولات خارجی و تولیدکننده و صادرکننده مواد خام داخلی قرار دارد، خود دارای مزیت منحصربه‌فرد و تعیین‌کننده باشد.

برقراری روابط متقابل با کشورهای خواهرخوانده و همچنین همسایه، موجب می‌شود تکانه‌های بین‌المللی ناشی از سیاست خارجی کشورهای مختلف، اثرات کمتری را بر اقتصاد شهری وارد کند؛ بر همین اساس قدم‌نهادن در این روابط نه‌تنها یک امکان است، بلکه یک ضرورت تاریخی است.

این ضرورت هم نه ناشی از حرکت خطی به‌سمت جهانی‌شدن تک‌قطبی است، بلکه از ایجاد افق‌های جدید جهانی و قرارگرفتن در پارادایم نظم چندقطبی پدید می‌آید که این نظم بتواند توزیع ثروت و فرصت‌ها را در فضای بین‌المللی عادلانه‌تر کند؛ بر همین اساس، در بخش پیش ‌رو درباره لزوم روابط خواهرخواندگی و اهمیت آن برای اقتصاد شهری اصفهان، فرصت‌ها و موانع این حوزه و راه‌های چگونگی بهره‌برداری از امکان‌های پیش‌رو صحبت شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش − 3 =