حجاب؛ سدی پولادین در برابر غارتگران حیا

حجاب؛ این فقط یک واژه معمولی نیست؛ یک ارزش بی‌همانند فرهنگی است. همان سال‌هایی هم که به نظر همه‌چیز عادی بود، بحث‌وجدل پیرامون حجاب وجود داشت؛ هرچند به نظر هیچ زمانی به اندازه امروز داغ و جنجالی و حتی فلسفی و نظری نبود؛ حجابی که برگرفته از حیا و عفت فردی است که در جامعه اسلامی زیست دارد و آن را هم برای خود و هم برای جامعه ارزش می‌پندارد.

تاریخ انتشار: 09:30 - پنجشنبه 1403/02/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
حجاب؛ سدی پولادین  در برابر غارتگران حیا

به گزارش اصفهان زیبا؛ حجاب؛ این فقط یک واژه معمولی نیست؛ یک ارزش بی‌همانند فرهنگی است. همان سال‌هایی هم که به نظر همه‌چیز عادی بود، بحث‌وجدل پیرامون حجاب وجود داشت؛ هرچند به نظر هیچ زمانی به اندازه امروز داغ و جنجالی و حتی فلسفی و نظری نبود؛ حجابی که برگرفته از حیا و عفت فردی است که در جامعه اسلامی زیست دارد و آن را هم برای خود و هم برای جامعه ارزش می‌پندارد.

حجاب می‌تواند به زن این امکان را بدهد که به‌عنوان یک انسان فعال با سایر نظام‌های اجتماعی همچون فرهنگ، سیاست، اقتصاد و … رابطه‌ای حسنه برقرار کند؛ زیرا حجاب تمامی خصوصیات یک نظام فرهنگی را داراست و فرد را برای ارتباط این نظام با نظام‌های دیگر آماده می‌سازد.

حجاب بر بُعد معنوی انسان تکیه دارد و سعی می‌کند او را به‌عنوان موجودی فرهنگی که از مهم‌ترین خصوصیاتش برقراری ارتباط منطقی با دیگران است، مطرح سازد. حجاب به علت آنکه خصلتی نمادین دارد، می‌تواند جریان ارتباط و فعالیت دو قشر مرد و زن را در جامعه تنظیم کند و به این سبب عناصر مثبت نظام فرهنگی را فعال و غنی سازد و زمینه تفوق رفتار فرهنگی را بر رفتار اقتصادی و مادی فراهم آورد.

هر جامعه‌ای دارای منابع درونی گوناگون است. برخی از این منابع مادی و برخی دیگر معنوی است. حجاب به سبب ذخیره‌کردن منبع معنوی در خود، یکی از قدرت‌های درونی جامعه محسوب می‌شود؛ به این ترتیب می‌توان گفت که حجاب قدرت و نفوذ فرهنگی زن یا بهتر است گفته شود انسان را به نمایش می‌گذارد و توانایی جلب نظر هواداران انسانیت را فراهم می‌آورد.

حجاب اسلامی نه‌تنها منبع قدرتی شگرف برای زن مسلمان است، بلکه موجبات افزایش نفوذ قدرت و شخصیت فرهنگی او را در جامعه ایجاد می‌کند؛ تا جایی که به علت گستردگی اجرای این حکم و تقوای رفتاری او این قدرت مشروعیت می‌یابد و می‌تواند به اقتدار منجر شود.

حجاب حصاری محکم و ایمن از نگاه نامحرمان برای زن مسلمان است؛ زیرا کرامت زن به‌عنوان مادر در حفظ پوشش و توجه به دستورات خداوند بزرگ در کتاب تعالی‌بخش به آن اشاره‌شده است.
زن از نگاه اسلام دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی به نام مادر است که اگر دستورات قرآنی را موردتوجه قرار دهد، به آن جایگاه شایسته در پیشگاه الهی دست‌یافته و خود را از نگاه‌های شیطانی در امان داشته است.

اسلام برخلاف دنیای غرب، جایگاه زن را والا و ارزشمند می‌داند و به همین منظور در قرآن کریم بر مصونیت زن از نگاه‌های نامحرم تأکید و توصیه‌های فراوان شده است. امروزه دنیای غرب جایگاه زن را در حد کالا تنزل داده است و آن را متاعی برای لذت مردان و ترویج شهوات می‌داند و کرامت مادری و انسانی او به غارت رفته است.

درزمینه حجاب و عفاف به آیات قرآن، احادیث و روایات مختلف برای زنان و مردان در جوامع اسلامی اشاره شده است و جایگاه رفیع زن در دین مقدس اسلام و هویتی که معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به زنان بخشید، بیانگر این واقعیت مهم است.

در جوامع اسلامی، بانوان باید منزلت خود را با توجه به چهارچوب وظایفشان در بخش حجاب و عفاف، اخلاق و رفتار مناسب حفظ کنند تا سلامت فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی ایران که دارای ارزش‌های دینی و ملی است، ارتقا یابد.

حجاب برای زن ایرانی که مسئولیت تربیتی و آموزشی یک نسل را برعهده دارد، دارای چهارچوب و دستورالعمل است که هر یک از بانوان که نقش مادری و همسری در کانون خانواده را بر عهده دارند، باید به آن اهمیت دهند.رفتار حضرت صدیقه طاهره(س)، الگو و معیار بسیار روشنی برای همه بشر، به‌ویژه دختران جوان و مسلمان است تا زندگی سعادتمندی داشته باشند. درحقیقت دختران جوان با عفاف خود، گامی مؤثر برای بالا بردن شخصیت و ارزش خود و حفظ موقعیت خویش در برابر مردان برخواهند داشت.

حجاب اسلامى آثار و فوایدی برای گسترش امنیت اجتماعى دارد که ایجاد آرامش روانى بین افراد جامعه، جلوگیرى از تهییج و تحریک جنسى و خنثى کردن لذایذ نفسانی، کاهش چشمگیر مفاسد فردى و اجتماعى در جامعه اسلامی و حفظ و استیفاى نیروى کار در سطح جامعه، حضور معنوى‏گرایانه زنان و مردان در محیط اجتماعى، کاهش تقاضاى مدپرستى بانوان، حفظ ارزش‏هاى انسانى، مانند عفت، حیا و متانت در جامعه، مصونیت زنان در همه زمان‌ها و مکان‌ها، سلامت و زیبایى موقعیت اجتماعى و فرهنگى مردان و زنان، هدایت، کنترل و بهره‏مندى صحیح از امیال و غرایز انسانى، ازبین‌بردن فشارهاى اجتماعى نامشروع و نابهنجار و مهم‌تر از همه مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب از آن جمله است.

حجاب در یک‌کلام، سدی محکم و استوار در برابر ناپاکی‌ها و پلیدی‌های زمانه‌ای است که با همه توان و دلار و امکان به مبارزه با این ارزش الهی و اجتماعی برخاسته است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − 2 =