قایقرانی ایران چهار سهمیه المپیک پاریس را کسب کرد

سهم درآب‌مانده اصفهان!

قایقرانی ایران در حالی در المپیک پاریس با پنج نماینده حاضر می‌شود که ورزش اصفهان سهمی از این رخداد ندارد و تنها سهم نصف جهان به المپیک 2012 لندن بازمی‌گردد.

تاریخ انتشار: 09:42 - پنجشنبه 1403/02/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سهم درآب‌مانده اصفهان!

به گزارش اصفهان زیبا؛ قایقرانی ایران در حالی در المپیک پاریس با پنج نماینده حاضر می‌شود که ورزش اصفهان سهمی از این رخداد ندارد و تنها سهم نصف جهان به المپیک 2012 لندن بازمی‌گردد.

روند کسب سهمیه در رشته قایقرانی که از چندی قبل آغاز شده بود، در مسابقات انتخابی المپیک رویینگ و آب‌های آرام که به میزبانی کره جنوبی و ژاپن برگزار شد، ادامه یافت که نتیجه‌ای فراتر از تصور برای این رشته به همراه داشت.

در این رقابت‌ها که بانوان قایقران عملکرد خیره‌کننده‌ای داشتند، فاطمه مجلل در رویینگ یک‌ نفره سنگین‌وزن زنان با کسب مدال برنز، سهمیه المپیک کسب کرد. او که در بازی‌های آسیایی هانگژو به مدال نقره رویینگ چهارنفره دست پیدا کرد، در مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا دو مدال طلا در رویینگ یک‌نفره و رویینگ دونفره گرفت و کسب سهمیه ادامه روند موفقش در این دوره بود.

محمدنبی رضایی که برای المپیک توکیو نتوانست در مسابقه انتخابی تیم ملی پیروز شود، پس از یک دوره تلاش، بار دیگر به عضویت تیم ملی درآمد و در مسابقات انتخابی به مدال طلای ماده کانوی هزارمتر مردان دست یافت و بلیت پاریس را OK کرد. علی آقامیرزایی که در المپیک توکیو نیز حضور داشت، یک‌بار دیگر موفق به کسب سهمیه شد. او در فینال کایاک هزارمتر مردان با وجود کسب نشان برنز با توجه به قوانین موجود، به‌عنوان دومین قایقران آب‌های آرام کشورمان صاحب سهمیه حضور در بازی‌هایی المپیک پاریس شد.اتفاق ویژه مسابقات انتخابی هم به کسب سهمیه زینب نوروزی و مهسا جاور در رویینگ دونفـره سبــک‌وزن زنــان بازمی‌گشت. این زوج که برای بازی‌های آسیایی هانگژو تشکیل شد، عملکرد خوبی داشت و در این رویداد به مدال نقره رسید.تجربه موفق این زوج قایقرانی باعث شد تا کادر فنی آن‌ها را برای مسابقات انتخابی اعزام کند که جواب این اعتماد را دادند و توانستند سهمیه المپیک را کسب کنند. این سهمیه، سهمیه چهارم قایقرانی ایران محسوب شده و به‌واسطه اینکه تیم دونفره است، پنج قایقران ایرانی راهی پاریس خواهند شد.

چهار سهمیه برای پنج نفر

کسب چهار سهمیه و پنج ورزشکار برای قایقرانی کشورمان در شرایطی به وقوع پیوست که پیش‌از این المپیک لندن 2012 با چهار سهمیه انفرادی رکورددار بود. اولین تجربه المپیکی‌شدن قایقرانی کشورمان به المپیک ۲۰۰۰ سیدنی بازمی‌گردد که نادر عیوضی، قایقران معلول رشته کایاک، با سهمیه اعطایی فدراسیون جهانی در این رقابت‌ها شرکت کرد.

برای المپیک ۲۰۰۸ پکن، محسن شادی و هما حسینی در رویینگ دو سهمیه کسب کردند که این آمار برای المپیک ۲۰۱۲ لندن، آرزو حکیمی و احمدرضا طالبیان در کایاک و سولماز عباسی و محسن شادی در رویینگ، چهار سهمیه کسب کردند.

در المپیک ۲۰۱۶ ریو، مهسا جاور در رویینگ و عادل مجللی در کانو سهمیه گرفتند که همین تعداد برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز تکرار شد و نازنین ملایی در رویینگ و علی آقامیرزایی در کایاک المپین های قایقرانی کشور بودند.

برای قایقرانی کشورمان، کسب سهمیه المپیک و رقابت با برترین های این رشته، رخداد مهمی محسوب می‌شود و هنوز سطح آن به حدی نرسیده که بحث مدال‌آوری مدنظر باشد. با‌وجود این، قایقرانی یک رشته پرمدال است و سرمایه‌گذاری در این رشته می‌تواند به کمک ارتقای رنکینگ ورزش کشورمان بیاید.

تا حدود دودهه قبل، قایقرانی ایران در سطح آسیا نیز مدال‌آور نبود؛ اما در ادوار گذشته این رقابت‌ها، این رشته توانسته مدال‌های زیادی در هر دو بخش مردان و زنان کسب کند که به‌ویژه مدال‌های طلا، تأثیر زیادی بر رنکینگ نهایی کاروان ایران داشته است.

سهم المپیکی قایقرانی اصفهان

تنها تجربه المپیکی‌شدن قایقرانی اصفهان به لندن 2012 بازمی‌گردد که احمدرضا طالبیان توانست در بزرگ‌ترین فستیوال ورزشی دنیا شرکت کند. طالبیان پس از قهرمانی در بازی‌های آسیایی گوانگجو 2010 و در دوره اوج فعالیت قهرمانی‌اش، سهمیه المپیک لندن را نیز کسب کرد. این قایقران اصفهانی برای کسب سهمیه المپیک ریو نیز در رویدادهای متعددی شرکت کرد؛ اما نتوانست دومین تجربه‌اش را تکرار کند. طالبیان برای المپیک توکیو نیز تلاش بسیاری برای حضور دوباره در این رویداد کرد که نتیجه‌ای دربرنداشت و در نهایت این قایقران را به فکر خداحافظی از ورزش قهرمانی انداخت.

پس از طالبیـان، قایقـرانــی اصفهـان در رشته‌های آب‌های آرام نفر شاخصی نداشته که در سطح ملی مدعی باشد. در رشته رویینگ نیز نصف‌جهان حرف چندانی برای گفتن ندارد. در بخش بانوان و در رشته اسلالوم، رکسانا رازقیان، ملی‌پوش اصفهانی، تلاش بسیاری برای کسب سهمیه المپیک توکیو کرد که تلاش‌هایش نتیجه‌ای نداد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + 19 =