شهرستان‌های کاشان، اردستان و زواره دچار سیل‌زدگی شدند

سیل خسارات سیل در شهرستان‌ها

آب که در کوچه‌ها به راه افتاد، دیگر کسی جلودارش نبود. هر چه شدت باران بیشتر می‌شد، سیل بی‌پرواتر می‌شد و بیشتر امان می‌برید.

تاریخ انتشار: 09:19 - یکشنبه 1403/02/9
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سیل خسارات سیل در شهرستان‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ آب که در کوچه‌ها به راه افتاد، دیگر کسی جلودارش نبود. هر چه شدت باران بیشتر می‌شد، سیل بی‌پرواتر می‌شد و بیشتر امان می‌برید. یک چشم بر هم زدن کافی بود تا سیلاب بساطش را پهن کند لابه‌لای کوچه‌ها و زمین‌های کشاورزی که زیر کشت رفته‌اند و باغ‌هایی که درختانش تازه چند روزی است از خواب زمستانی بیدار شده‌ و به بار نشسته‌اند.

عصر روز سه‌شنبه هفته گذشته و پس از بارش‌های پی‌درپی، سیل در کوچه و خیابان‌های شهر زواره به راه افتاد و دهان باز کرد تا خانه‌های سستی که پایه‌هایش را خشت و گل ساخته بودند، ویران کند و احشام را به کام بکشد. سیل روز سه‌شنبه، برای اهالی شهر زواره غیرقابل‌پیش‌بینی و باورنکردنی بود.

اهالی می‌گویند چنین سیلی در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده و حتی قدیمی‌ترها نیز مانند آن را به چشم ندیده بودند. آن روز، ساعت به 2 بعدازظهر که رسید، باران شتاب گرفت و سیل به راه افتاد. اهالی دست و پایشان را گم کرده بودند و سیل برایشان باورنکردنی بود. خیلی‌ها به سرعت خود را به خانه رساندند و زیر سقف آن پناه گرفتند.

چشم‌های زواره‌ای‌ها که از پشت پنجره به بیرون دوخته شده بود، تا روز پنجشنبه همچنان نگران بود؛ نگران از اینکه سیل به جان و مالشان آسیب بزند و ویرانی‌های زیادی بر جای بگذارد. سیل دو روز ادامه داشت و خواب را از زواره‌ای‌ها گرفت. خیلی‌ها محصولشان را از دست دادند و برخی دیگر هم احشامشان را. سه چهار خانه خشت و گلی نیز آوار شد و فرو ریخت.

آقای دهقانان که از اهالی زواره است، می‌گوید: «شدت بارش در این دو سه روز بی‌سابقه بود و برای همین هم باران منجر به جاری شدن سیل شد. خسارت‌هایی به یک قنات نیز وارد شد و کارایی‌های خود را از دست دادند. حدود 40 گوسفند نیز تلف و سه‌چهار خانه قدیمی نیز تخریب شدند. راه‌‌آهن نیز آسیب دید و باعث شد تا قطار در زواره برای 12 ساعت متوقف شود. خوشبختانه سیل تلفات جانی در پی نداشت.»

وقتی زمین بی‌رحم شد!

سیل که راه افتاد، زمین نیز بی‌‌رحم شد و دهان باز کرد: «رانش زمین نیز اتفاق افتاد و برخی از مناطق دچار رانش شدند؛ اتفاقی که باعث می‌شود احشام در صورت تردد ازآنجا به داخل آن بیفتند و جان خود را از دست بدهند. اکنون آب‌گرفتگی‌ها از بین رفته‌اند و مسیرها با شده‌اند.»

سیل در زواره بی‌سابقه بود و به دلیل شدت باران در هفته گذشته جاری شد. هواشناسی از چندین روز قبل این اتفاق را پیش‌بینی کرده و هشدار داده بود. پس از راه افتادن سیل در زواره، رانش زمین نیز رخ داد و مزید علت شد تا خسارت‌های بیشتری به شهر وارد شود.

آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، رانش زمین بعد از سیل اخیر در روستای گلزار محمد بخش زواره، تخریب کامل بخشی از جاده روستای گلزارمحمد به یافت‌آباد، فرونشست جاده آسفالت در جاده روستای گلزارمحمد یافت‌آباد در بخش زواره، ایجاد حفره بزرگ در انتهای خیابان منتهی به کوره‌های آجرپزی شهر، ورود سیلاب به داخل حسینیه‌های تاریخی زواره، گرفتار شدن چندین خودرو در سیل، خسارت و تخریب یک واحد مسکونی در خیابان امامزاده یحیی(ع) شهر، بسته شدن پل ورودی زواره و جاری شدن سیل در بافت تاریخی شهر ازجمله خسارت‌های سیل اخیر بوده است.

البته میراث فرهنگی خبر داده است که بافت تاریخی این منطقه از سیل جان سالم به در برده و آسیبی ندیده است. به گفته منصور شیشه‌فروش، مدیرکل بحران استانداری اصفهان به رسانه‌ در بخش زواره به قنات روستای تلک‌آباد و روستاهای اطراف، آسیب‌هایی وارد شده است.

در این بخش چند باب منزل قدیمی نیز آسیب دیده و ۴۰ رأس گوسفند نیز تلف شد. وقوع سیل در روز سه‌شنبه باعث توقف شش‌ساعته قطار بندرعباس به تهران در ایستگاه راه‌آهن ‌زواره شد که مسیر راه‌آهن یزد به تهران بازگشایی شد.

در بخش مهاباد زیرگذر پل راه‌آهن موغار به زواره سیلاب از مسیر راه‌آهن یزد گذشته که ایمن‌سازی این مسیر انجام شد تا تردد ادامه یابد.

خسارت 50 میلیاردی سیل به اردستان

هفته گذشته باران‌های سیل‌آسا بخش‌های مختلفی از استان اصفهان را درگیر کرد و تنها مختص به زواره نبود. اردستان نیز ازجمله مناطق دیگری است که در هفته گذشته با سیل دست‌وپنجه نرم کرد. یکی از اهالی اردستان می‌‌گوید سیل در این شهرستان باعث ازکارافتادن برخی از قنات‌ها و همچنین از دست خارج شدن برخی از مسیرها و آسیب دیدن به باغات و زمین‌های کشاورزی در هفته گذشته شد.

فرماندار اردستان نیز روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها از خسارت سیل به این منطقه سخن گفت: «طبق بررسی‌های انجام‌شده هنوز میزان خسارت دقیق مشخص نشده، اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد سیل اخیر حدود ۵۲ میلیارد تومان خسارت به شهرستان اردستان وارد کرده است. طبق آماری که اداره هواشناسی شهرستان اعلام کرده، میانگین سال زراعی اردستان به ۱۴۷ میلی‌متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد در حوزه راه‌ها حدود ۴۰ میلیارد تومان، در بخش کشاورزی ۷ میلیارد تومان و در بخش ابنیه و ساختمان ۵میلیارد تومان که جمعا حدود ۵۲میلیارد تومان می‌شود، خسارت به شهرستان اردستان وارد کرده است.

خودنمایی آب در کوچه و خیابان

هفته گذشته اهالی برخی از مناطق کاشان نیز روزهای بارانی‌ را با نگرانی طی کردند. باران که اوج گرفت و شدت گرفت، سیل به راه افتاد و در کوچه و خیابان فقط آب بود که خودنمایی می‌کرد و هر چه در مسیر داشت، به کام خود می‌کشید. به گفته شیشه‌فروش، در حال حاضر در کاشان سیلاب فروکش کرده و اما همچنان آب‌گرفتگی و گل‌ولای وجود دارد؛ چراکه در این شهر شاهد شدت بارش و فعال شدن حوضه‌های آبریز بودیم که بسیاری از خیابان‌های این شهر نیز دچار آب‌گرفتگی شدند.

او سه روز پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که جریان رودخانه در کاشان وارد شهر شد و باند فرودگاه و جاده‌های این شهرستان را تحت تأثیر قرار داد و تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد. او گفته است که باید علت بروز حادثه ریشه‌یابی شود تا از بروز حادثه‌های مشابه جلوگیری کنیم.

این منطقه نیمه‌خشک و خشک و مستعد سیلاب است و شهرداری‌ها باید طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را تهیه کنند و سیل بندها تقویت شود و مسیل‌ها و آبراهه‌ها بازگشایی شود. در بحث جبران خسارت در بخش کشاورزی، سیاست دولت این است که بیمه باید پرداخت کند؛ چراکه سال گذشته هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال غرامت بیمه کشاورزی در استان اصفهان پرداخت شد. او با اشاره به اینکه بارش‌های فروردین امسال به بیش از ۶ هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت وارد کرد، می‌گوید: «اجرای بیش از ۶۰۰ طرح پیشگیری از سیل در این استان در انتظار تأمین اعتبار است و به ۶هزار میلیارد ریال در سال جاری نیاز دارد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × سه =