چالش‌های فعالان اقتصادی اصفهان با این بخش مانع رونق تجارت می‌شود

پشت دیوار گمرک!

گمرک به‌عنوان پل ارتباطی بین سیاست‌های مالی و بازرگانی و مهم‌ترین سازمان اثرگذار در روند تجارت بین‌المللی اهمیت و حساسیت ویژه‌ای دارد؛ ازاین‌رو توسعه گمرک برای رونق اقتصادی اصفهان مهم است.

تاریخ انتشار: 10:05 - چهارشنبه 1403/02/12
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پشت دیوار گمرک!

به گزارش اصفهان زیبا؛ گمرک به‌عنوان پل ارتباطی بین سیاست‌های مالی و بازرگانی و مهم‌ترین سازمان اثرگذار در روند تجارت بین‌المللی اهمیت و حساسیت ویژه‌ای دارد؛ ازاین‌رو توسعه گمرک برای رونق اقتصادی اصفهان مهم است.

مشکلات گمرکی پیش‌ روی فعالان اقتصادی با هدف تسهیل تجارت و تولید و شناسایی، باید بررسی و برطرف شود. هراندازه این سازمان بتواند با تسهیلات بیشتر به روان‌سازی تجارت کمک کند کاهش هزینه‌های ترخیص کالا و در نهایت بهای تمام‌شده محصول را به‌دنبال دارد که کمک به واحدهای تولیدی اصفهان و رشد اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت.

استان اصفهان همواره به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی مهم کشور به‌ویژه در بخش‌های صنایع و تجهیزات فلزی، فولادی، معادن، مصالح ساختمانی، انواع مواد شیمیایی، صنایع‌دستی، صنعت گردشگری، محصولات کشاورزی دامی، باغی و گلخانه‌ای مطرح و از جایگاه و توانمندی بالایی در این عرصه‌ها برخوردار بوده است؛ از همین رو حل‌وفصل دست‌اندازهای گمرکی تا حد زیادی می‌تواند تولید و تجارت را در این استان رونق دهد.

گمرکات استان‌ها تفویض اختیار ندارند

این‌طور که مدیر اجرایی مجموعه ایوان‌طلای بازار به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید، اولین چالش گمرکی که در تمامی استان‌ها وجود دارد بحث تفویض اختیار هست. در موارد زیادی گمرکات استان‌ها اختیار تصمیم‌گیری ندارند؛ هرچند طی دو سال گذشته بسیاری از تصمیماتی که به‌صورت متمرکز در تهران انجام می‌شد و شکل می‌گرفت را به‌صورت پلکانی و به‌صورت روند منظم به مدیران گمرک استان واگذار کردند تا در کوتاه‌ترین زمان تصمیم‌گیری انجام شود تا منتظر راهنما و تصمیم‌گیری از سوی پایتخت نباشند.

تعداد پروازهای بین‌المللی محدود است

او عنوان می‌کند: تعداد پروازهای بین‌المللی در اصفهان اندک است. ازاین‌رو فعالان اقتصادی برای ارسال و دریافت خرده‌بار و تأمین قطعاتی که موردنیاز خط تولید است و قطعاتی که موردنیاز صنایع آی‌تی است، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. حمل‌ونقل بعضی از محصولات کشاورزی مانند گل، قارچ یا ماهی باید به‌سرعت انجام شود؛ اما با توجه به اینکه حجم بار صادراتی خروجی توسط هواپیما و همچنین مقصد هواپیماها محدود است، فعالان اقتصادی با چالش مواجه می‌شوند.

کمبود کانتینر یخچالی برای محصولات خاص

او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه اصفهان در مرکز ایران قرار دارد، کمبود کانتینرهای یخچالی برای محصولاتی که باید در شرایط خاص نگهداری بشوند، مشکل دیگری است که فعالان اقتصادی اصفهان با آن مواجه‌اند.

آزمایشگاه تخصصی نداریم

مدیر اجرایی مجموعه ایوان‌طلای بازار خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از چالش‌هایی که صاحبان کالاها با آن مواجه هستند این است که آزمایشگاه‌های تخصصی برای بررسی و ارزیابی کالا در استان وجود ندارد. البته این یک چالش کشوری است و فقط مخصوص اصفهان نیست. استان اصفهان صنایع پیشرفته و تولیدی‌های بسیار زیادی دارد و واردکننده‌های زیادی مواد اولیه‌شان را وارد این استان می‌کنند. این چالش صاحب کالاها را ترغیب می‌کند که از گمرکات استان این عملیات را انجام ندهند و به سمت گمرک‌هایی مثل تهران یا گمرک‌های استان هرمزگان برای ارسال کالاهایشان روی بیاورند.

او اذعان می‌کند: در محوطه گمرک اصفهان که در جاده بهارستان است، محل مناسبی برای استراحت راننده‌ها وجود ندارد؛ این در حالی است که با سرمایه‌گذاری اندک از سوی گمرک‌ها این مهم می‌تواند عملیاتی شود. همچنین در محوطه گمرک یک سری تجهیزات که باعث می‌شود بار سریع‌تر، با هزینه کمتر و با میزان آسیب حداقلی تخلیه بشود وجود ندارد.

سردخانه نداریم

مدیر اجرایی مجموعه ایوان‌طلای بازار اذعان می‌کند: حجم کالای صادراتی و وارداتی مخصوصا وارداتی در گمرکات استان کم است تجهیزات مناسبی متأسفانه در گمرک اصفهان وجود ندارد و این باعث می‌شود بعضی وقت‌ها در هنگام تخلیه یا بارگیری مجدد کالاها آسیب‌هایی را به محموله‌ها وارد کند. همچنین سردخانه در اصفهان نداریم و این در حالی است که بسیاری از کالاها به‌طور حتم باید در سردخانه‌ها نگهداری شوند.

عدم تسلط صاحبان کالاها روی قوانین گمرکی

او بیان می‌کند: آگاه نبودن یا عدم تسلط صاحب کالاها روی امور گمرکی مشکل دیگری است که فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند. مباحث مربوط به گمرک تخصصی است و صاحبان کالاها با این قضیه ساده برخورد می‌کنند. با توجه به پیچیدگی کارهای صادراتی و وارداتی فردی که مسلط به امور است، به‌صورت مشاور یا کارمند تمام‌وقت باید در کنار فعالان اقتصادی حضور داشته باشد؛ گاهی با یک اشتباه سهوی، کالا مشمول مقررات قاچاق می‌شود که از نظر مالی و اعتباری خساراتی متحمل مجموعه می‌شود.

مدیر اجرایی مجموعه ایوان‌طلای بازار خاطرنشان می‌کند: گمرکات مجری قوانین سازمان‌های دیگر هستند. گمرک در سال‌های اخیر دچار تحولات خوبی بوده است؛ اما برخی مواقع همکاری نکردن سازمان‌های دیگر مانند صمت، بانک، استاندارد و آزمایشگاه منجر به بروز مشکلاتی برای فعالان اقتصادی می‌شود؛ گمرک‌ها صرفا قوانین را اجرا می‌کنند و اختیاری از خودشان ندارند. اگر این قوانین را زیر پا بگذارند، برای گمرک‌ و افرادی که این کار را انجام دادند، مشکل ایجاد می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × 4 =