بیا بریم دشت…

طبیعت‌گردی در بهار و به‌خصوص اردیبهشت‌ماه، یکی از دل‌انگیزترین سفرهاست؛ چراکه آغاز رویش گیاهان است و درختان، سبزی چشم‌انگیزی دارند. کشور پهناور ما علاوه بر کوه و دریا دشت‌های زیبایی نیز دارد که می‌تواند مقصد مناسبی برای دوستداران طبیعت و گردشگران باشد.

تاریخ انتشار: 12:25 - یکشنبه 1403/02/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیا بریم دشت…

به گزارش اصفهان زیبا؛ طبیعت‌گردی در بهار و به‌خصوص اردیبهشت‌ماه، یکی از دل‌انگیزترین سفرهاست؛ چراکه آغاز رویش گیاهان است و درختان، سبزی چشم‌انگیزی دارند. کشور پهناور ما علاوه بر کوه و دریا دشت‌های زیبایی نیز دارد که می‌تواند مقصد مناسبی برای دوستداران طبیعت و گردشگران باشد.

در اردیبهشت سفر به این چهار شهر را از دست ندهید! سفر در هرکدام از این دشت‌ها مختص به یک اقلیم خاص است و شما با انواع آب‌وهوا و بافت‌های گیاهی روبه‌رو خواهید شد.

«دشت هلن» ؛چهارمحال وبختیاری

این دشت یک منطقه محافظت‌شده است و در شهرستان اردل در استان چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد. این دشت وسعت بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری‌که شاید شما نتوانید از تمام آن را در یک روز دیدن کنید. این دشت در جوار دره عشاق معروف قرار دارد که همگان را مجذوب خود می‌کند.

با رفتن به دشت هلن شما به‌راحتی خواهید توانست از دره عشاق نیز دیدن کرده و یکی از زیباترین سفرهای بهاری را تجربه کنید؛ چراکه دره عشاق نیز در فصل بهار بسیاردیدنی است. یکی از نکات مثبتی که این دشت دارد، این است که شما به‌راحتی می‌توانید در آنجا کمپ بزنید.

دشت هلن یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های بلوط در کشور را از آن خود کرده است. از حیوانات زیبای این منطقه می‌توان به خرگوش، بز، عقاب، خرس، شغال و سنجاب نام برد. در این دشت رودخانه‌ای به نام ارمند وجود دارد که زیبایی این دشت را دوچندان کرده است.

«دشت ناز»؛ استان مازندران

دشت ناز استان مازندران با حدود 56 هکتار در فاصله 29 کیلومتری از شهر ساری قرار دارد. این دشت مأمن و محل حفاظت یکی از گونه‌های نادر گوزن در جهان، گوزن زرد، است. پوشش گیاهی هیرکانی و داشتن حدود 447 گونه گیاهی موجب شده تا این دشت یکی از مناطق مهم ازنظر اکوسیستم طبیعی ایران محسوب شود. شوکا، مرال، قرقاول و گربه وحشی، از گونه‌های جانوری دیگری است که در این ناحیه به چشم می‌خورد.

پیرامون پناهگاه حصارکشی شده است و علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان برای دیدن این مجموعه باید از سازمان حفاظت محیط‌زیست مجوز لازم را کسب کنند. این منطقه به‌طورمعمول در تمام فصول بارندگی دارد. با توجه به محدودیت‌های بازدید در زمان جفت‌گیری و شرایط آب‌وهوایی که بر این منطقه حاکم است، می‌توان فصل بهار و تابستان را بهترین زمان سفر به این دشت دانست.

«دشت شقایق»؛ استان گیلان

این دشت در استان گیلان در جاده اسالم قرار دارد. این دشت امکان اینکه شما در آنجا کمپ بزنید را برای شما فراهم کرده است. جاده اسالم به خلخال به‌خودی‌خود بسیار زیباست؛ با این حال وجود این دشت در این جاده بر زیبایی آن افزوده است. این دشت در فصل بهار پر از گل‌های شقایق زیباست که شما را مبهوت خود می‌کند.

درواقع شما با گشت‌وگذار در این دشت نه‌تنها گل‌های زیبای شقایق را مشاهده خواهید کرد، بلکه در یک منطقه کوهستانی و با ارتفاع زیاد و خوش‌آب‌وهوا هستید. آب‌وهوای این منطقه بسیار خنک و دل‌پذیر است. دشت شقایق یکی از زیباترین دشت‌های ایران است.

«دشت لاله‌های واژگون»؛ الیگودرز استان لرستان

در ارتفاعات اشترانکوه، دشت دالانی، یکی از مخازن ژنتیکی کشور، با 2900 هکتار وسعت قرار دارد. منطقه‌ای که زیبایی‌های بی‌بدیلش از آن مقصدی جذاب ساخته و مناظری چشم‌نواز را خلق کرده است؛ دشت لاله‌های واژگون الیگودرز. با آب‌شدن برف‌ها و شروع بهار، دامنه‌های زاگرس پوششی لاله‌گون با رنگ‌های زرد و سرخ به خود می‌گیرند؛ لاله‌هایی که برخی از آن‌ها را به‌ندرت در جایی دیگر می‌بینید. در این منطقه هرساله جشنواره لاله‌های واژگون هم برگزار می‌شود که دیدن آن خالی از لطف نیست. بهترین فصل سفر برای دیدن زیبایی‌های این منطقه فصل بهار است. از اردیبهشت تا تقریبا اواخر خردادماه می‌توانید این گل زیبا را ببینید. لاله واژگون گیاهی حساس است که عمر کوتاهی دارد و با شروع بارش‌ها عمر این گل نیز پایان می‌یابد.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو − 1 =