حامیان بخش خصوصی باید در ایجاد پایگاه مستقل اقتصادی برای اصفهان در امارات تلاش کنند

امارات؛ پل ارتباطی اصفهان با اقتصاد جهانی

حضور کشورها در رویدادهای بین‌المللی با موضوعیت اقتصاد از دیرباز قابل‌توجه و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. فضایی که قالب نمایشگاه آن می‌تواند به معرفی ‌ظرفیت‌های تجاری، ارتباطات اقتصادی و درنهایت تعاملات دو یا چندجانبه میان کشورها یا حتی فی‌مابین شهرها بینجامد.

تاریخ انتشار: 09:42 - دوشنبه 1403/02/17
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
امارات؛ پل ارتباطی اصفهان با اقتصاد جهانی

به گزارش اصفهان زیبا؛ حضور کشورها در رویدادهای بین‌المللی با موضوعیت اقتصاد از دیرباز قابل‌توجه و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. فضایی که قالب نمایشگاه آن می‌تواند به معرفی ‌ظرفیت‌های تجاری، ارتباطات اقتصادی و درنهایت تعاملات دو یا چندجانبه میان کشورها یا حتی فی‌مابین شهرها بینجامد. امارات هم ازجمله کشورهایی است که نمایشگاه‌های بسیار متنوع و بین‌المللی آن زبانزد است و به‌نوعی یک کشور مطلوب و مثال‌زدنی برای این منظور به شمار می‌رود.

این کشور قطب اقتصادی و گردشگری خاورمیانه است که هرساله میزبان مخاطبان نمایشگاهی بسیار در حوزه‌های مختلف است و با داشتن یک تقویم مدون، منظم و بدون تأخیر در برپایی نمایشگاه هر سلیقه‌ای را به خود جذب می‌کند؛ فضایی که بدون شک می‌تواند نقش‌آفرینی اصفهان با داشتن ظرفیت‌های کلان صادراتی در حوزه‌های گردشگری، صنایع‌دستی، فولاد، معادن و… را در پی داشته باشد و با فراهم‌آوردن امکان حضور هر تاجر و فعال اقتصادی از اصفهان ظرفیت‌های شهر را معرفی کند و به منعقدشدن بیشترین قراردادهای تجاری میان بازرگانان و تاجران بخش خصوصی و دستگاه‌های متولی از سراسر دنیا با اصفهان بینجامد؛ آنچه البته با وجود کمبود زیرساخت‌ها، ضعف مدیریتی و نبود برنامه‌ریزی منسجم و مدون و حتی سطح روابط میان دولت‌ها آن‌طور که باید نتوانسته انتظارات اصفهان را در ارتباط با امارات برآورده کند و بی‌تردید نیاز به ابتکار عمل فعالان اقتصادی و تلاش متولیان این امر در بخش خصوصی و دولتی برای حضور قوی‌تر اصفهان در رویدادهای بین‌المللی امارات را می‌طلبد.

امارات؛ پایگاه اقتصادی و نمایشگاهی خاورمیانه

اسماعیل تیموری، فعال تجاری در حوزه امارات، معتقد است کشور امارات پایگاه اقتصادی منطقه است و سیاست‌گذاری رهبران آن برای هر بخش از این کشور بر مبنای فعالیت‌های خاصی پیش می‌رود.

او دراین‌باره به «اصفهان زیبا» می‌گوید: کشور امارات بر اساس سیاست‌گذاری‌های جهانی و منطقه‌ای و همچنین رویکرد خاص رهبران و حاکمان این کشور اداره می‌شود و تقسیم‌بندی آن به‌صورت سیاسی، اقتصادی و کاری دسته‌بندی‌‌شده است؛ به‌عنوان‌مثال دبی مبنای فعالیت‌های اقتصادی، ابوظبی پایتخت و پایگاه سیاسی امارات و شارجه پایگاه فرهنگی و بخش نیروی انسانی امارات است.

این کارشناس تجاری پیش از اینکه به بحث نمایشگاه‌های امارات و ظرفیت‌های آن برای اصفهان ورود کند، از چگونگی تبدیل‌شدن امارات و دبی به پایگاه اقتصادی و نمایشگاهی خاورمیانه می‌گوید.

او معتقد است مهم‌ترین نکته، بحث درایت و هوشمندی حاکمان این کشور است و فاکتور اصلی در خصوص رمز موفقیت آن‌ها، فاکتور مدیریت یا همان عنصر مدیریت است.

به گفته تیموری، مدیریت موفق کشور امارات با بهره‌گیری از مشاوران خوب بین‌المللی محقق شده است و این رویکرد باعث شده امارات هرسال بهتر از سال قبل موفقیت خود را در حوزه نمایشگاهی به نمایش بگذارند؛ به شکلی که حاضران در نمایشگاه گاهی قبل از ترک نمایشگاه برای نمایشگاه‌های سال آینده در امارات ثبت‌نام می‌کنند.

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: دومین موضوع در خصوص موفقیت کشور امارات در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها، بحث زیرساخت‌هاست. پیاده‌سازی زیرساخت‌های مناسب در همه ابعاد برای ایجاد یک منطقه نمایشگاهی، باعث شده است این اتفاق در بهترین شکل ممکن در امارات رقم بخورد و حاضران و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه چه در قالب غرفه‌دار و چه در قالب بازدیدکننده، هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای حضور خود در این فضا نداشته باشند.

تیموری با بیان اینکه درواقع مدیران و رهبران امارات تنها به جنبه نمایشگاهی نپرداختند، می‌افزاید: آن‌ها همه ابعاد این موضوع را به‌صورت جداگانه همچون مدیر، مشاور و کارشناس انتخاب و نظرات آن‌ها را پیاده‌سازی کردند و درنهایت باعث کلیدخوردن این اتفاق خوب به‌صورت سالانه در امارات شدند؛ شرایطی که ادامه‌دار است و هرسال به تجربه آن‌ها در حوزه نمایشگاهی می‌افزاید. نکته اینجاست که ما تنها درخصوص یک نمایشگاه در امارات صحبت نمی‌کنیم، بلکه ما درخصوص یک تقویم نمایشگاهی مدون و منسجم صحبت می‌کنیم که هرسال برنامه سال آینده‌اش را طراحی می‌کند و آن تقویم در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد.

امارات تهدیدهای خود را به فرصت تبدیل می‌کند

این کارشناس حوزه امارات در پاسخ به این پرسش که با توجه به جمعیت کم کشور امارات و ساختار جغرافیایی آن که بیابانی است، اساسا چگونه این کشور توانسته در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در سطح گسترده به بهترین شکل ممکن عمل کند، می‌گوید: امارات با بهره‌گیری از نیروهایی تحصیل‌کرده، متخصص، ماهر و در نهایت مشاوران برجسته بین‌المللی خلأهای خود را پر می‌کند.

کمبود نیروی بومی و عدم توان امارات در برگزاری رویدادهای بین‌المللی به‌تنهایی به‌عنوان یک عیب برای آن‌ها محسوب نمی‌شود، بلکه اماراتی‌ها این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و توانستند با استفاده از مشاوران و نیروهای خارجی این اتفاق را به‌خوبی به نفع خود رقم بزنند؛ آنچه باید در کشور ما نیز رخ دهد. ایران چه ازلحاظ نیروی انسانی ماهر و چه ازلحاظ ظرفیت‌های لازم غنی است؛ اما حلقه مفقوده‌اش فارغ از مسائل سیاسی و منطقه‌ای نبود مدیریت و عدم بهره‌گیری از مشاوران بین‌المللی باتجربه است.

او ادامه می‌دهد: ما نباید فراموش کنیم که موفقیت و پیروزی اتفاقی نیست؛ به‌خصوص در حوزه بین‌الملل این موفقیت به‌راحتی به دست نخواهد آمد و ما نباید از آن غافل شویم. تجربه ثابت کرده که استفاده از تجربه دیگران راهگشای ما برای رسیدن به فعالیت‌های بیشتر است.

ظرفیت‌های نمایشگاه‌های امارات فراتر از ظرفیت کشورهای منطقه

به گفته تیموری، امارات بر اساس سیاست‌های کلان خود مرکزی را به نام مرکز تجارت جهانی دبی (DWTC) با مطالعات بسیار، استفاده و بهره‌گیری از نیروهای متخصص و ماهر و همچنین استفاده از فناوری‌های روز و مدرن در دنیا راه‌اندازی کرده است و هرسال این مرکز را به بهترین شکل ممکن به‌روزرسانی می‌کند؛ فضایی که در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیار کمک‌کننده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های نمایشگاه‌های امارات فراتر از ظرفیت کشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس است، تأکید می‌کند: همه‌کسانی که در نمایشگاه‌های امارات شرکت کرده‌اند، این موضوع را از نزدیک دیده‌اند. نمایشگاه‌هایی که از قاره آمریکا تا آفریقا و آسیا همه و همه در آن‌ها حضور پررنگ داشته و دارند.»

جایگاه ایران و اصفهان درصحنه نمایشگاهی امارات

به اعتقاد تیموری، جایگاه ایران در فضای نمایشگاهی امارات بسیار کم‌رنگ است. او می‌گوید: ظرفیت نمایشگاهی امارات بسیار بالاست؛ اما به‌دلیل مشکلات متعدد برای فعالان اقتصادی، بهره‌گیری از این بستر برای ما بسیار سخت است. یکی از مهم‌ترین و البته شاخص‌ترین مشکلات ما هزینه‌های سنگین نمایشگاهی است؛ هزینه‌هایی که بر مبنای دلار است و چالش‌هایی را برای فعالان اقتصادی ما به وجود آورده است.

او می‌افزاید: از طرفی فعالیت‌های نمایشگاهی تنها به چند روز تعیین‌شده خلاصه نمی‌شود و از چند روز قبل تا چند روز بعد از برگزاری نمایشگاه، برگزارکننده‌ها را درگیر می‌کند. البته این فعالیت‌ها از یک سال قبل از برپایی نمایشگاه آغاز می‌شود و مدیریت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و برآورد هزینه‌ها طی این یک سال در جریان است.

این کارشناس تجاری ادامه می‌دهد: طی سال‌های اخیر با بهبود روابط سیاسی ایران و امارات، روابط اقتصادی دو کشور تقویت شده است و در پی آن، فعالان اقتصادی ایران هم حضور پررنگی در نمایشگاه‌های امارات پیدا کرده‌اند؛ چراکه امارات پلی است به اقتصاد جهانی و همه از این موضوع مطلع هستند و می‌خواهند به هر شکلی از این پل عبور کنند تا بتوانند خود را به دیگر کشورهای منطقه و دنیای بیرون از منطقه متصل کنند.

بهبود روابط دولت‌ها با هدف حضور مؤثر در نمایشگاه‌ها

تیموری با بیان اینکه نمی‌توان درخصوص ظرفیت‌های کلی نمایشگاهی امارات برای اصفهان و ایران سخن گفت، عنوان کرد: نمایشگاه‌های امارات، نمایشگاه‌های منطقه‌ای نیستند، بلکه به عنوان بین‌المللی و فرامنطقه‌ای به‌شمار می‌روند و همه کشورهای دنیا برای حضور در این نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌های کلانی دارند؛ حتی کسانی که به هر دلیلی نتوانستند در این فضا حضور پیدا کنند، هنگامی‌که بازخورد خوب نمایشگاه‌های امارات را می‌بینند سعی می‌کنند برای شرکت در این فضا در سال‌های آینده برنامه‌ریزی داشته باشند؛ آنچه متأسفانه تاجران و بازرگانان ایرانی چندان به آن توجهی ندارد.

به بیان تیموری، ما نیاز به اطلاع‌رسانی بسیار قوی و درعین ‌حال بهبود روابط در لایه‌های بالایی مقامات کشورمان با کشور امارات داریم.

او خاطرنشان می‌کند: اگر این روابط بهبود پیدا نکند، کشور هدف تمایل چندانی برای حضور ما در نمایشگاه‌های خود ندارد؛ لذا این موضوع باید توسط نهادهای بالادست پیگیری شود و درعین‌حال نهادهای پایین‌دست نیز همچون اتاق‌های بازرگانی، به این موضوع ورود کنند تا تاجران و بازرگانان ایرانی و اصفهانی بتوانند حضور پررنگی در نمایشگاه‌های امارات داشته باشند و بتوانند از ظرفیت‌های این نمایشگاه به بهترین شکل ممکن بهره ببرند.

استانداردهای نمایشگاه‌های امارات

در ادامه، این کارشناس تجاری از استانداردهای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی امارات می‌گوید.

او با بیان اینکه برای به‌روزبودن در نمایشگاه‌های امارات باید برخی نکات را رعایت کنیم، ادامه می‌دهد: رعایت استانداردهای بین‌المللی بر طبق قوانین تجاری، بسته‌بندی‌های خوب برای کالا، بالابردن کیفیت و نوع تولیدات متناسب با سلیقه مشتری از پارامترها و شاخص‌هایی است که تولیدکنندگان و تاجران ما باید به آن‌ها هنگام شرکت در نمایشگاه‌های امارات توجه کنند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان می‌کند: برخی از چالش‌ها درخصوص رفتارهای غیراستاندارد از سوی تاجران و فعالان اقتصادی ایرانی به دلیل نداشتن تجربه و عدم آشنایی با قوانین تجارت در حوزه بین‌الملل است و بخش دیگر آن به همسونبودن بخش خصوصی و دولتی برمی‌گردد. ما یک اتاق مشترک بازرگانی داریم و یک اتاق‌بازرگانی در استان‌ها که متولی بخش خصوصی در حوزه تجارت و بازرگانی هستند. این دو نهاد باید در همکاری با یکدیگر شرایط و فضا را برای شرکت‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های امارات فراهم آورند.

تیموری می‌افزاید: ایران ظرفیت‌های کمی ندارد و با توجه به اینکه از آب‌وهوای چهارفصل هم برخوردار است، از نظر مواد غذایی و میوه ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و می‌تواند با حضور مداوم در نمایشگاه‌های این کشور، طبق استانداردهای بین‌المللی برای صادرات این محصولات به امارات اقدام کند. اگر به امارات بیایید و بازار میوه آن را در سطح عمده‌فروشی و خرده‌فروشی بررسی کنید، خواهید دید از همه نقاط دنیا واردات میوه دارد. از طرفی، برخی از کشورها نیز میوه‌های بین‌المللی خود را از همین بازار میوه دبی و امارات تهیه می‌کنند؛ لذا این ظرفیت به‌عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت برای اصفهان به شمار می‌رود و البته پرداختن به آن قابل‌تأمل است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

او ادامه می‌دهد: اگر ما به ظرفیت‌های نمایشگاهی امارات به شکل سنجیده‌تری نگاه کنیم، اساسا می‌توانیم نمایشگاه‌های داخلی در پایتخت و نمایشگاه‌های استانی و شهرستانی خود را هم تقویت کنیم؛ چراکه مخاطبان و مشتری‌ها دوست دارند مستقیم با تولیدکننده در ارتباط باشند. از سوی دیگر چون هزینه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در داخل کمتر از هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی است، می‌توانیم از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و به‌نوعی با اطلاع‌رسانی در خصوص نمایشگاه‌های داخلی خود در نمایشگاه‌های خارجی، مخاطبان خارجی را که به‌صورت دلاری هزینه می‌کنند، در ایران داشته باشیم و تعاملات مدنظر را با آن‌ها برقرار کنیم.

برای حضور اصفهانی‌ها در نمایشگاه‌های امارات

این کارشناس حوزه امارات همچنین به نکته‌ای درخصوص حضور کم‌رنگ تاجران و فعالان اقتصادی اصفهان در نمایشگاه‌های دبی اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل یک سری نقاط ضعف داخلی و خارجی، حضور اصفهانی‌ها در نمایشگاه‌های امارات کم‌رنگ است؛ موضوعی که اتاق بازرگانی باید با کمک وزارت صمت به آن بپردازد؛ چراکه تقویم نمایشگاهی دبی پابرجاست و نمایشگاه‌ها به‌سرعت و بدون تأخیر برگزار می‌شوند و متولیان این امر باید سریع به این مسئله و آسیب‌شناسی آن بپردازند و درخصوص جذب، راهنمایی، جانمایی و هدایت فعالان و تولیدکنندگان اصفهانی به سمت نمایشگاه‌های امارات تلاش مضاعف کنند تا پایگاه مستقلی را برای فعالان اقتصادی اصفهان در امارات ایجاد کنند.

چرا ظرفیت نمایشگاه‌های اصفهان برای امارات مهم است؟

به گفته تیموری، اصفهان یکی از پایتخت‌های اقتصادی و فعال ایران است و ظرفیت‌های بسیار خوبی در اکثر حوزه‌ها دارد؛ شرایطی که البته اطلاع‌رسانی قوی، تبلیغ فراوان و بستر لازم برای آشنایی مخاطبان خارجی از اصفهان را در نمایشگاه‌های ما می‌طلبد؛ چراکه اگر به این خواسته‌ها پرداخته نشود، مخاطب هم کمتر تمایل پیدا می‌کند از ظرفیت‌های اصفهان استفاده کند.  او  خاطرنشان می‌کند: متولیان باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و با بهره‌گیری از تجربه‌های بین‌المللی کشورهایی همچون امارات این موضوع را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند و با فراهم‌کردن زمینه‌های لازم، میزبان مخاطبان نمایشگاهی بیشتری در اصفهان باشند.

ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در جذب مخاطب

این کارشناس حوزه امارات ادامه می‌دهد: اصفهان این تجربه را دارد که نمایشگاه‌های خود را با حضور همه استان‌های کشور برگزار کند؛ به‌خصوص اینکه در حال حاضر شرایط نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز با وجود فضای وسیع‌تر و مجهزتر بهتر از گذشته است و با در اختیارداشتن این فضا می‌توان از مخاطبان خارجی بیشتری بهره‌مند شد. البته این نیز نیاز به هماهنگی و ارتباط مستقیم با برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارج از کشور و حتی گرفتن غرفه برای اطلاع‌رسانی و دعوت از مخاطبان خارجی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، شهری با ظرفیت بالای نمایشگاهی و اقتصادی دارد.

چهره روابط سیاسی امارات و ایران در نمایشگاه‌های امارات

تیموری در پایان صحبت‌های خود اشاره‌ای به برخی نمایشگاه‌های امسال امارات می‌کند و می‌گوید: امسال مهم‌ترین و پررونق‌ترین سال نمایشگاهی دبی پس از کرونا بود؛ خصوصا در نمایشگاه‌های گلفود دبی (Gulfood) و بیوتی ورد  (Beautyworld) که حضور شرکت‌های ایرانی بسیار قابل محسوس و پررنگ‌تر از سال‌های گذشته بود. آن‌طور که در آن بخشی از این نمایشگاه‌ها که به شرکت‌های ایرانی اختصاص داده بودند، تعداد قابل‌توجهی از فعالان و تولیدکنندگان مطرح ایرانی حضور داشتند.

او می‌افزاید: سیاست‌های کشور امارات و ارتباط آن با ایران در شرایط حضور ما در نمایشگاه‌های این کشور هم بی‌تأثیر نیست؛ به‌عنوان‌مثال در سالن‌های بزرگ نمایشگاه‌های نام‌برده دبی که اکثر شرکت‌های مطرح دنیا حضور داشتند، ایران اما حضور نداشت و غرفه‌های ایران در سالن‌های کوچک و کم‌بازدید قرار گرفته بود؛ فضایی که در جذب مخاطب و تعداد بازدیدکنندگان بی‌تأثیر نیست؛ لذا مسئولان برگزارکننده و نمایشگاهی باید به این موضوع بیشتر توجه کنند و برای سهم غرفه‌های شرکت‌های ایرانی در سالن‌های بزرگ‌تر، مهم‌تر و پربازدید تلاش کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × دو =