جوابیه گمرک به گزارش 12 اردیبهشت 1403 روزنامه «اصفهان‌زیبا»

دیوار شیشه‌ای گمرک

نظر به گزارش روزنامه اصفهان‌زیبا پیرامون مسائل و مشکلات گمرک اصفهان، مدیرکل گمرکات استان اصفهان جوابیه‌ای به شرح زیر صادر نموده است که با توجه به حق قانونی این اداره، بدون رد یا تایید آن عینا منتشر می‌شود.

تاریخ انتشار: 11:11 - شنبه 1403/02/22
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
دیوار شیشه‌ای گمرک

به گزارش اصفهان زیبا؛ نظر به گزارش روزنامه اصفهان‌زیبا پیرامون مسائل و مشکلات گمرک اصفهان، مدیرکل گمرکات استان اصفهان جوابیه‌ای به شرح زیر صادر نموده است که با توجه به حق قانونی این اداره، بدون رد یا تایید آن عینا منتشر می‌شود.

با توجه به مطلب درج‌شده در صفحه مجازی روزنامه «اصفهان زیبا»و کانال تلگرامی این روزنامه و تیتر صفحه نخست و صفحه چهار آن در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تحت عنوان «پشت دیوار گمرک»، مدیرکل گمرکات استان اصفهان با توجه به عدم آگاهی گوینده و نگارنده گزارش، جوابیه جهت تنویر افکار عمومی ارسال کردند.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان اظهار کرد: گمرک با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی در سال ۹۵ ارتباط آنلاین صاحبان کالا را با گمرک و همه دستگاه‌های هم‌جوار برقرار کرده و صاحبان کالا (صادرکنندگان و واردکنندگان) می‌توانند به‌صورت آنلاین و برخط در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته اظهارنامه‌های خود را بدون مراجعه به گمرک، تنظیم و اظهار کنند.

دکتر رسول کوهستانی پزوه گفت: صاحبان کالا همچنین می‌توانند تمام مراحل رسیدگی به اظهارنامه را به این صورت مشاهده کنند؛ حتی در صورت نیاز به اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی به‌صورت آنلاین به دستگاه‌های متولی ارسال و آن‌ها نیز نظر خود را به‌صورت کامنت و یا بارگذاری اسناد انجام می‌دهند.

 او تصریح کرد: مزایای این سامانه این است که به‌صورت شیشه‌ای و شفاف صاحب کالا و دستگاه‌های هم‌جوار و نظارتی همه مراحل کار و زمان انجام را مشاهده می‌کنند.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان خبر داد: سامانه جدید گمرک در بهمن 1402 رونمایی شد و پس از طی‌شدن مراحل آزمایشی به‌زودی در سراسر کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

بسته‌های حمایت از تولید، صادرات و شرکت‌های دانش‌بنیان

اداره کل گمرکات استان اصفهان مطابق با شعار سال، همه‌ساله بسته‌های حمایتی از تولید، صادرات و شرکت‌های دانش‌بنیان را تهیه و در ابتدای هرسال به تصویب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان می‌رساند و در پایان سال نیز گزارش عملکرد آن، ارائه می‌شود.

با توجه به اینکه همه رویه‌ها و خدمات گمرکی فعال در گمرکات استان اصفهان به‌صورت کامل به استان اصفهان تفویض اختیار شده است، تشریفات امور گمرکی صاحبان کالا به‌طورکامل و در کمترین زمان ممکن در گمرکات استان انجام می‌پذیرد. از اهم تسهیلات به فعالان اقتصادی استان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. ارزیابی در محل کالاهای صادراتی و وارداتی

۲. حمل یکسره

۳. ارزیابی در پایانه‌های بار و سردخانه‌های‌استان

۴. اخذ ضمانت‌نامه بانکی

۵. انبار اختصاصی

۶. ورود موقت و ورود موقت برای پردازش

۷. تشکیل جلسات مشورتی

۸. استرداد حقوق ورودی

9. سایر تسهیلات

در ادامه به اختصار درمورد هرکدام از تسهیلات توضیحاتی آمده است.

 ۱. ارزیابی در محل و حمل یکسره

به‌موجب ماده ۵۷ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی صاحبان کالاهای صادراتی، «می‌بایستی» جهت تشریفات گمرکی، کالای خود را در انبارهای گمرک تخلیه کنند؛ ولی قانون‌گذار تسهیلاتی در نظر گرفته و بیان داشته بنا به درخواست صاحب کالا گمرک «می‌تواند» با ارزیابی در محل کالای صادراتی موافقت کند.

حال به‌منظور ارائه تسهیلات حداکثری به فعالان اقتصادی استان در سال ۱۴۰۲، از ۲۹هزار و 590 اظهارنامه صادراتی فقط ۱۸ فقره اظهارنامه تخلیه در انبار داشته و99.94درصد از محموله‌های صادراتی استان به‌صورت ارزیابی در محل (واحد تولیدی، انبار صاحب کالا و یا سردخانه‌های استان) و یا بر روی وسیله حمل انجام پذیرفته است. این موضوع غیرازاینکه زمان و هزینه‌های صاحب کالا را به‌شدت کاهش داده و نیازی به تخلیه و بارگیری مجدد در محوطه گمرک نیست، در محل تولید و یا انبار صاحب کالا فقط برای یک‌بار بارگیری صورت می‌پذیرد و ارزیابان گمرک در سراسر استان و در کمترین زمان ممکن به محل صاحب کالا مراجعه می‌کنند و یا بر روی وسیله حمل، تشریفات ارزیابی و پلمب محموله صادراتی انجام می‌شود.

در زمینه واردات نیز در موارد خاص بنا به درخواست صاحب کالا، ارزیابی در محل واحد تولیدی انجام شده و توضیحات تکمیلی در قسمت انبار اختصاصی ارائه می‌شود.

۲. انبار اختصاصی

یکی از تسهیلاتی که گمرک در اختیار واحدهای تولیدی قرار داده انبار اختصاصی تحت نظارت گمرک است.

واحدهای تولیدی می‌توانند درخواست مبنی بر موافقت با انبار اختصاصی را به گمرک استان ارائه دهند و طبق تفویض اختیار صورت‌گرفته و همچنین مطابق قانون امور گمرکی و قانون رفع موانع تولید، گمرکات استان می‌تواند تحت شرایطی با انبار اختصاصی تحت نظارت نزدیک‌ترین گمرک، در محل واحد تولیدی در سراسر استان پهناور اصفهان و حتی به‌صورت روباز موافقت کند و تشریفات انعقاد قرارداد به‌طور کامل در استان صورت می‌پذیرد.

انبار اختصاصی تحت نظارت گمرک به زبان ساده، یعنی داشتن یک گمرک در واحد تولیدی؛ به‌گونه‌ای که صاحب کالا می‌تواند محموله‌های وارداتی خود را با کمترین تشریفات گمرکی و تحت رویه ترانزیت داخلی از تمامی مرزهای مجاز کشور به‌طورمستقیم به مقصد واحدهای تولیدی خود (انبار اختصاصی) بارگیری و تخلیه کند و عملا هزینه تخلیه و بارگیری در گمرک اصفهان حذف می‌شود.

صاحب کالا، محموله‌های وارداتی را در انبارهای خود قبل از انجام تشریفات ترخیص قطعی نگهداری می‌کند و بنابراین با کمترین ریسک، هزینه و با مسئولیت خود در انبار اختصاصی نگهداری می‌کند و در زمان مقرر مطابق قانون درخواست ارزیابی و ترخیص می‌کند.

استان اصفهان با دارابودن ۴۰ انبار اختصاصی فعال رتبه اول در بین استان‌های کشور را داراست؛ همچنین واحدهای تولیدی که انبار اختصاصی ندارند ولی محموله ترافیکی و یا خطوط تولید وارداتی دارند نیز می‌توانند برای حمل یکسره به واحد تولیدی درخواست دهند و پس از تخلیه در واحد تولیدی ارزیابان و کارشناسان گمرکات استان اصفهان به واحد تولیدی مراجعه می‌کنند و تشریفات ترخیص را انجام می‌دهند.

3. انبارها و سردخانه‌های عمومی

در ماده بند(ت) ماده یک و 31 قانون امور گمرکی و 53 آیین‌نامه اجرایی آن درمورد انبارهای عمومی و سردخانه‌های عمومی رسمی که جزو اماکن گمرکی محسوب می‌شود (غیر از انبارهای گمرکی) قانون‌گذار پیش‌بینی‌های لازم را در نظر گرفته و گمرکات استان اصفهان نیز حداکثر تسهیلات را به صاحبان کالا در این خصوص می‌دهد.

در سال ۹۸ با راه‌اندازی کارگو ترمینال و گمرک تجاری فرودگاه شهید بهشتی اصفهان امکان ارسال محموله‌های صادراتی از طریق مرز هوایی اصفهان فراهم شد.

با توجه به داشتن سردخانه‌های مجهز صفر و زیرصفردرجه در کارگو ترمینال (به‌صورت انبار و سردخانه عمومی) امکان صادرات محموله‌های سریع‌الفساد نظیر محصولات کشاورزی و آبزیان و… وجود دارد.

درخصوص ارسال خرد بار نیز نیازی به مراجعه صاحب کالا به فرودگاه نیست و به‌صورت رایگان (کرایه داخلی شهری تا فرودگاه) کارکنان کارگو ترمینال درِ منزل و یا انبار صاحب کالا، محموله صادراتی و یا شخصی را تحویل و با تکمیل مدارک نزد صاحب کالا به مقصد هر کشور دنیا ارسال می‌کنند.

در سال ۱۴۰۰ شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در گمرکات استان اصفهان مستقر شدند و باتوجه به توان بالای تجهیزات تخلیه و بارگیری در سراسر کشور نسبت به تأمین تجهیزات موردنیاز در اصفهان نیز اقدام کرد؛ همچنین با استقرار بارانداز کانتینری زیرمجموعه انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در گمرک اصفهان امکان تهیه و تأمین کانتینرهای موردنیاز صاحبان کالا با کمترین هزینه فراهم شده است.

گمرک اصفهان جزو معدود گمرکات کشور است که دارای ریل‌آهن باز است و محموله صادراتی و وارداتی می‌تواند به‌طورمستقیم از داخل گمرک اصفهان بارگیری و ارسال شود.

4- ضمانت‌نامه بانکی

به‌منظور رفع مشکل نقدینگی فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی، گمرک می‌تواند به‌جای تسویه نقدی از صاحبان کالا ضمانت‌نامه بانکی مدت‌دار دریافت کند و اداره کل گمرکات استان اصفهان در این خصوص حداکثر تسهیلات ممکن را ارائه می‌دهد.

5- استرداد حقوق ورودی

به استناد مواد 66 تا 68 قانون امور گمرکی، صادرکنندگان که در محصول نهایی مواد اولیه و یا بسته‌بندی وارداتی استفاده و حقوق ورودی آن‌ را پرداخت کرده‌اند، می‌توانند به موجب قانون، درخواست استرداد حقوق ورودی را به اداره کل گمرکات استان اصفهان ارائه دهند و حقوق ورودی پرداختی مسترد می‌شود.

6- ورود موقت و ورود موقت برای پردازش

 به‌موجب مواد 50 و 51 قانون امور گمرکی این دورویه گمرکی کمک شایانی به واحدهای تولیدی، معادن و صادرات کالا می‌کند و هر دو رویه به‌طورکامل توسط گمرک ایران به گمرکات استان اصفهان تفویض اختیار شده است.

7- سایر موارد

در چندسال اخیر با جذب اعتبارات مناسب از گمرک جمهوری اسلامی ایران طرح‌های عمرانی مختلفی انجام پذیرفته که اهم آن‌ها به شرح زیر است:

♦ محوطه‌سازی، زیباسازی و ایمن‌سازی گمرک اصفهان؛ به‌گونه‌ای که راه‌های ورود و خروج، باسکول درِ خروج انتظامات در شأن مردم شریف اصفهان احداث شده است.

♦ نصب برج‌های نوری. با توجه اینکه تعدادی از رانندگان شب در محوطه گمرک هستند در شب‌ها محوطه کاملا روشن و ایمن است؛ همچنین رستوران و مکان استراحت موقت در گمرک اصفهان درنظر گرفته شده است.

♦ آغاز احداث گمرک کاشان در سال ۱۴۰۲

♦ تأمین برق اضطراری ژانراتور و UPS ها و سخت‌افزارهای کاملا به‌روز که کمترین ایستای خدمات لازم ارائه می‌شود و حتی با قطع برق نیز هیچ وقفه‌ای در کار گمرک اصفهان پیش نمی‌آید.

♦ اصلاح شبکه قدیمی برق گمرک اصفهان و احداث پست توزیع برق جدید با تجهیزات کاملا به‌روز

♦ احداث آسانسور برای جانبازان و معلولان عزیز و افراد مسن و ایمن‌سازی ورودی‌های اداره

♦ بهسازی سالن اجتماعات گمرک اصفهان و انتخاب گمرک اصفهان به‌عنوان مرکز آموزش منطقه‌ای

♦ درنظرگرفتن سالن چندمنظوره جهت مواقع بحران و بهسازی و ایمن‌سازی آن

مجموعه اتفاقات فوق طی چهارسال اخیر با جذب اعتبارات ملی و بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان بوده است.

جهت حل مشکلات مردم پیشنهاد برگزاری میز خدمت در اتاق بازرگانی توسط این اداره کل مطرح و از سال گذشته تاکنون ۱۲ میز خدمت در دوشنبه پایانی هرماه در اتاق بازرگانی برگزار شده است که با کاهش مراجعات، می‌توان نتیجه گرفت رضایت‌مندی فعالان اقتصادی افزایش یافته است.

جلسات مشورتی با صاحبان کالا، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط و اتاق بازرگانی جهت اخذ تصمیم درست و رعایت حقوق مکتسبه صاحبان کالا برگزار شود.

اداره کل گمرکات استان اصفهان تعطیل‌پذیر نیست در ایام سخت کرونا، آلودگی هوا، گرما و سرمای هوا و… حتی ایام نوروز تعطیل نبوده و همکاران خدوم گمرکات استان اصفهان به خدمت‌رسانی به مردم شریف این استان مشغول بوده‌اند.

نتیجه مجموعه این اقدامات افزایش رضایت‌مندی مراجعان و طی چهار سال اخیر بوده است؛ دوبار گمرکات استان اصفهان به‌عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی انتخاب و موردتقدیر قرار گرفته است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

7 + 13 =