این شرکت‌ها با علم و فناوری راهگشای تولید این محصولات هستند

تولید بذر سالم با کمک دانش‌بنیان‌ها

جشنواره ارائه دستاوردهای تولید بذر در استان اصفهان صبح روز گذشته در ایستگاه تحقیقاتی کبوترآباد برگزار شد. در ابتدای این جشنواره، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: با وجود کمبود آب، خشک‌سالی و شرایط اقلیمی در کشور اصلی‌ترین راهکار در این حوزه افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی و بالا بردن سطح کیفی محصولات کشاورزی است و امیدواریم با یک برنامه منسجم و هدایتگری سازمان تات، ریل‌گذاری در این مسیر انجام شود و به این اهداف نزدیک شویم.

تاریخ انتشار: 09:27 - چهارشنبه 1403/02/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تولید بذر سالم با کمک دانش‌بنیان‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ جشنواره ارائه دستاوردهای تولید بذر در استان اصفهان صبح روز گذشته در ایستگاه تحقیقاتی کبوترآباد برگزار شد. در ابتدای این جشنواره، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: با وجود کمبود آب، خشک‌سالی و شرایط اقلیمی در کشور اصلی‌ترین راهکار در این حوزه افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی و بالا بردن سطح کیفی محصولات کشاورزی است و امیدواریم با یک برنامه منسجم و هدایتگری سازمان تات، ریل‌گذاری در این مسیر انجام شود و به این اهداف نزدیک شویم.

محسن دادار عنوان کرد: امروز پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی «تات» که بزرگ‌ترین سازمان تحقیقات در منطقه و خاورمیانه با شش‌هزار نیروست که دستاوردهای خوبی درزمینه کشاورزی به ارمغان آورده است. او افزود: هدف از این جشنواره این است که به سطح عملکردی مناسب در استان اصفهان برسیم. در این راستا نیازمند همراهی مدیران و کشاورزان هستیم تا نتایج این سند در عمل نمایان شود.

دادار گفت: امنیت غذایی به فرموده مقام معظم رهبری اولویت اول کشور است و در برنامه ۱۴۳۰ میزان نیاز غذای کشور معادل ۱۷۵‌میلیون تن است که در حال حاضر ۱۳۲ میلیون تن غذا تولید می‌شود و پر کردن این خلأ با رشد جمعیتی که وجود دارد، وظیفه اصلی سربازان گمنام در حوزه امنیت غذایی در سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی است.

او اضافه کرد: هدف جشنواره امروز، معرفی فعالیت‌های پژوهشگران در حوزه افزایش بهره‌وری و کارایی و معرفی بذور مقاوم به شوری و کم‌آبی است و در این جشنواره به گوشه‌ای از این دستاوردها می‌پردازیم.رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از جو طبس که نوعی جو قابل‌کشت با آب شور است برای اولین بار در کشور رونمایی می‌شود و سند تحول تولید محصولات زراعی گندم و جو که با هدف رسیدن به سطح عملکردی مناسب در استان اصفهان تدوین شده است، رونمایی خواهد شد تا در یک سال آینده نتایج آن را شاهد باشیم.

رتبه نخست اصفهان در تولید غده‌های بذری سیب‌زمینی

در ادامه مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: مقایسه میزان محصولات زراعی استان اصفهان و کشور نشان می‌دهد سهم اصفهان ازلحاظ سطح ۵ درصد است ولی ۷/۳ درصد تولید دارد.

مهرداد مرادمند تصریح کرد: در سطح ۹هزار و ۹۰۰ هکتار، ۳۲۳ هزار تن خصیل جو تولید می‌شود، محصولات سبزی و صیفی برای کشور ازلحاظ مصرف مهم است و بهاره و پاییزه کشت می‌شود، همچنین با رعایت اصولی که برای تولید بذر وجود دارد، می‌توان نقش ۱۰۰ درصدی افزایش عملکرد را برای آن قائل شد. مرادمند خاطرنشان کرد: ۵ شرکت بخش خصوصی ۵ هزار و ۷۶۵ تن تولیدی دارند و با مقایسه دو سال زراعی گذشته مشاهده می‌کنیم می‌توان با بهبود وضعیت آب و مزارع استفاده بهینه‌تری از تولید بذر داشت.

او تصریح کرد: استان اصفهان در تولید غده‌های بذری سیب‌زمینی در کشور با ۳۰ میلیون عدد رتبه اول را دارد، خشک‌سالی‌های پیاپی باعث شده سطح مزارعی که کشاورزان به تولید اختصاص می‌دهند، کاهش یابد و افزایش هزینه‌های تردد و نظارت بر مزارع باعث نگرانی تولیدکنندگان بذر شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: برای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان لازم است قوانین اصلاح شود و برای تقسیم بودجه بین شهرها منطقه‌بندی شود تا به عدالت نزدیک‌تر شود.

صرفه‌جویی با کشت متحمل به شوری و خشکی

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان نیز در ادامه گفت: از اهداف سازمان «تات» می‌توان به حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع اساسی و طبیعی و ایجاد زیرساخت‌ها در چارچوب توسعه پایدار، افزایش بهره‌وری برای عوامل و منابع دخیل در تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه آب و ارتقای خوداتکایی و بهره‌وری اقتصادی در خصوص محصولات ضروری و صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه کالاهای باغی اشاره کرد که تولید محصولات فناورانه از مهم‌ترین اهداف این سازمان است. مهرداد محلوجی عنوان کرد: در استان اصفهان با تنش‌های مختلفی ازجمله شوری آب مواجه هستیم که با تولید محصولاتی ازجمله گلرنگ و پنبه می‌توان این تنش‌ها را مدیریت کرد.

محلوجی افزود: با کشت متحمل به شوری و متحمل به خشکی ۲۸۳ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب در استان اصفهان صورت گرفته است.

اقدامات مناسب نوپاها در زمینه کشاورزی

در ادامه رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اظهار کرد: امنیت معانی مختلف دارد که منظور از امنیت غذایی یک کشور تأمین و تولید غذای سالم، قابل‌دسترس و پایدار برای افراد جامعه است که مسئولان کشور با تدوین سند و برنامه امنیت غذایی در این راستا تلاش می‌کنند.

محمد زمانیان اظهار کرد: باید کشور ما دارای کشاورزی بر پایه اکولوژیک و الگوی کشت مناسب باشد که بذر مهم‌ترین آن‌هاست و این جشنواره در راستای همین موضوع به‌عنوان یک خاک‌ریز مهم برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

زمانیان تولید بذر در دنیا را به‌عنوان یک تجارت عنوان کرد و گفت: در زمینه تولید بذر شرکت‌های زیادی در کشور فعالیت دارند که بذر سالم برای کشاورزی تولید می‌کنند. رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر افزود: یکی از روش‌های بسیار مهم برای تولید بذر سالم، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که با علم و فناوری‌های جدید راهگشای تولید این محصول باشند.

او بیان کرد: دانش‌بنیان، بهره‌ور و پاسخ‌گوی شعار سازمان «تات» است که در این راستا فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده + 19 =