بازخوانی یک پرونده که به عملیات وعده صادق منتهی شد

وقتی خون شهید آبروی صهیونیست‌ها را به باد داد

روز یکم آپریل سال جاری میلادی مصادف با 13 فروردین‌ سال 1403 خورشیدی، شاهد وقوع پرده جدیدی از جنایات و رویکردهای غیرقانونی رژیم اشغالگر قدس بودیم.

تاریخ انتشار: 12:42 - پنجشنبه 1403/02/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
وقتی خون شهید آبروی صهیونیست‌ها را به باد داد

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز یکم آپریل سال جاری میلادی مصادف با 13 فروردین‌ سال 1403 خورشیدی، شاهد وقوع پرده جدیدی از جنایات و رویکردهای غیرقانونی رژیم اشغالگر قدس بودیم. در این روز، جنگنده‌های اف 35 رژیم صهیونیستی با عبور از جولان اشغالی، به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه با شلیک شش موشک حمله کردند و موجب شهادت سردار شهید «محمدرضا زاهدی» از فرماندهان سپاه قدس به همراه شش تن دیگر از مستشاران نظامی کشورمان در سوریه شدند؛ رویدادی که با بازتاب‌های گسترده بین‌المللی همراه شد و بسیاری آن را جلوه‌ای عینی از یک اقدام نامشروع و غیرقانونی و به‌مثابه تجاوز به خاک کشورمان ارزیابی کردند.

بااین‌حال، همان‌طور که انتظار می‌رفت، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و عبری، با انواع و اقسام روایت‌سازی‌ها سعی داشته و دارند تا از این رویداد تصویری وارونه‌شان دهند و حتی آن را به‌مثابه اقدامی بجا و درست برای افکار عمومی بین‌المللی تصویرسازی کنند. موضوعی که به‌هیچ‌عنوان عجیب نیست و این جریان‌ سال‌هاست در این خط و محور فعالیت دارند. سردار شهید زاهدی از چهره‌های مهم و برجسته محور مقاومت در سوریه و لبنان بود که سال‌ها در مبارزه پیدا و پنهان با رژیم اشغالگر قدس و رهایی ملت‌های ستمدیده منطقه از یوغ توطئه و طرح‌های مخرب محور غربی-عبری-عربی فعالیت داشت.

البته که این نقش محوری پس از شهادت ایشان به تأیید دبیر کل حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله و همین‌طور دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه نظیر حماس و انصارالله یمن نیز رسید. مسائلی که همه‌وهمه نشان داده و می‌دهند که شهید زاهدی یکی از شهدای برجسته محور مقاومت در امر مبارزه با استکبار غربی و به‌طور خاص رژیم اشغالگر قدس بوده است. با این همه، صهیونیست‌ها این تحلیل و ارزیابی را داشتند که ایران در برابر این جنایت سکوت خواهد کرد و واکنشی نشان نمی‌دهد. به‌طور خاص تحلیل‌های مقام‌های ارشد اطلاعاتی اسرائیلی نظیر سرلشکر «آهارون هالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش صهیونیست‌ها بر این گزاره استوار بود.

این در حالی است که ایران تنها اندکی پس از اقدام تروریستی صهیونیست‌ها علیه کنسولگری کشورمان در دمشق، به‌صراحت تأکید کرد که به این اقدام تجاوزکارانه پاسخ می‌دهد و البته که مقام معظم رهبری نیز تصریح کردند که این انتقام به دست دلاورمردان ایرانی گرفته خواهد شد؛ موضوعی که از سوی دیگر مقام‌های ارتش نظامی و امنیتی و سیاسی کشورمان نیز مورد اشاره قرار گرفت. مسئله‌ای که درنهایت منجر به اجرای عملیات «وعده صادق» در تاریخ 14 آپریل سال جاری میلادی شد.

در قالب عملیات مذکور، آن‌گونه که رسانه‌های اسرائیلی و منابع غربی اعلام کرده‌اند، ایران بیش از 185 پهپاد، 35 موشک کروز و 110 موشک بالستیک را به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد؛ عملیاتی که سبب شد پایگاه‌های استراتژیک صهیونیست‌ها نظیر نواتیم و رامون و همچنین یک ایستگاه جاسوسی آن‌ها در جولان اشغالی، در هم کوبیده شود. رویدادی که با بازتاب‌های بین‌المللی گسترده‌ای همراه شد و البته بسیاری از تحلیلگران نظامی و سیاسی صهیونیست به این نکته اذعان کردند که ترور سردار شهید محمدرضا زاهدی و هم‌رزمان ایشان در سوریه، یک خطای راهبردی کُشنده برای اسرائیل بوده است؛ به‌بیان‌دیگر، عملیات «وعده صادق» در نوع خود باید ثمره عینی خون شهید زاهدی و هم‌رزمان ایشان چه در جریان حادثه کنسولگری و چه در سال‌های اخیر ارزیابی شود. عملیاتی که حامل چهار دستاورد مهم و راهبردی بود.

1: تعریف معادلات جدید بازدارندگی علیه صهیونیست‌ها

تقریبا اغلب ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی اجماع‌نظر دارند که اجرای عملیات وعده صادق و هدف قرارگرفتن مراکز راهبردی صهیونیست‌ها، در نوع خود توانسته مناسبات و معادلات بازدارندگی تازه‌ای را در سطح منطقه غرب آسیا و به‌طور خاص به نفع ایران و علیه صهیونیست‌ها ایجاد کند.

رژیم اشغالگر قدس در سال‌های گذشته عادت کرده بود که به منافع و نیروهای کشورمان در سطح منطقه حمله و از تبعات آن نیز فرار کند. در حقیقت، صهیونیست‌ها تفسیر اشتباهی از صبر راهبردی کشورمان داشتند. بااین‌حال، اجرای عملیات «وعده صادق» سیلی بزرگی به رژیم اشغالگر قدس بود و به آن این پیام صریح را رساند که زین پس هر اقدامی از سوی این رژیم علیه کشورمان، با صدور صورت‌حساب‌های گزاف علیه آن همراه خواهد شد؛ گزاره‌ای که توان پرداخت آن از سوی صهیونیست‌ها خارج است. البته اعتمادبه‌نفس محور مقاومت و جریان‌های مخالف با رژیم اشغالگر قدس نیز درنتیجه عملیات «وعده صادق» به‌شدت افزایش یافته است.

2: خسارت بزرگ به صنایع تسلیحاتی صهیونیست‌ها و جهان غرب

در جریان عملیات «وعده صادق» موشک و پهپادهای ایرانی توانستند سیل قابل‌توجهی از سامانه‌های پدافندی پیشرفته غربی و صهیونیستی را دور بزنند و با موفقیت به اهداف خود در عمق اراضی اشغالی برخورد کنند.

در این میان نباید فراموش کنیم که هم صهیونیست‌ها و هم متحدان غربی آن‌ها درنتیجه عملیات «وعده صادق» با خسارتی بزرگ به صنایع تسلیحاتی خود رو‌به‌رو شدند؛ زیرا ناکارآمدی سامانه‌های مورداستفاده آن‌ها در تقابل با تسلیحات ایرانی اثبات شد و همین مسئله سبب شده بسیاری از دولت‌ها در اقصی‌نقاط جهان، از سفارش‌های تسلیحاتی خود به این دسته از بازیگران عقب‌نشینی کنند.

جالب اینکه برخی رسانه‌ها نظیر الجریده کویت گزارش داده‌اند که پس از عملیات «وعده صادق» حجم گسترده‌ای از پیشنهاد‌های مرتبط با خرید تسلیحات ایرانی به دست کشورمان رسیده است.

3: شکست سنگین اطلاعاتی صهیونیست‌ها

تنها اندکی پس از اجرای عملیات «وعده صادق» شاهد بودیم که سرلشکر آهارون هالیوا فرمانده بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل مجبور به استعفا شد. بسیاری از محافل خبری صهیونیستی تأکید کرده‌اند که استعفای او به‌دلیل ناکامی و تحلیل غلطش درباره حمله به کنسولگری ایران در دمشق و متعاقبا پاسخ کوبنده ایران به این حمله رخ داده است.

البته برخی از گزارش‌ها از استعفای شمار دیگری از مقام‌های نظامی و اطلاعاتی صهیونیست نظیر یهودا فاکس، فرمانده بخش مرکزی ارتش رژیم اشغالگر قدس نیز حکایت دارند. در حقیقت پس از ترور شهید زاهدی و اجرای عملیات «وعده صادق» شاهد به راه افتادن دومینویی از استعفاها در عمق اراضی اشغالی بوده‌ایم؛ موضوعی که از ضربه مهلک عملیات مذکور بر پیکره نهادهای اطلاعاتی و امنیتــی صهیونیسـت‌هــا حکـایــت
دارد.

4: تقویت فزاینده قدرت نرم ایران

در نهایت باید گفت پس از اجرای عملیات «وعده صادق» شاهد بوده‌ایم که قدرت نرم ایران در جهان عرب و حتی در میان افکار عمومی کشورهای غربی و دیگر کشورهای جهان، به نحو فزاینده‌ای افزایش یافته است.

در این راستا، ایران عملا تنها کشوری بود که رخ‌به‌رخ به تقابل مستقیم با رژیم اشغالگر قدس پرداخت و نشان داد که در این مسیر به چیزی جز عنایات الهی و خواست ملت خود و ملت‌های منطقه تکیه ندارد. اساسا به همین دلیل است که شاهد بودیم پس از اجرای عملیات «وعده صادق»، شماری زیادی از افکار عمومی ملت‌های منطقه و جهان، از ایران تمجید و ایران را حامی اصلی و حقیقی آرمان قدس شریف معرفی کردند.

البته پیش‌تر نیز در قالب نظرسنجی مرکز افکارسنجی عربی در برخی کشورهای عربی به این نکته اشاره شده بود که ایران توانسته بحبوحه تحولات چند ماهه اخیر در سطح منطقه، محبوبیت قابل‌ملاحظه‌ای را در میان ملت‌های عربی کسب کند؛ موضوعی که یک دستاورد بزرگ برای این کشور به طور خاص و البته محور مقاومت در سطح کلی است؛ مسائلی که همه و همه درنتیجه خون شهدایی نظیر سردار شهید محمدرضا زاهــدی و یــاران ایشــان محقق شده‌اند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو + هجده =