نگاهی روان‌شناسانه به یک عاشقانه

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه کنندگی امیر بنان در چهلمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست همان ابتدا نظرهای مثبت و منفی بسیاری را به خود جلب کند.

تاریخ انتشار: 11:32 - یکشنبه 1401/12/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی روان‌شناسانه به یک عاشقانه

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه کنندگی امیر بنان در چهلمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست همان ابتدا نظرهای مثبت و منفی بسیاری را به خود جلب کند.

به همت مرکز تخصصی خانواده سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، این فیلم با استقبال چشمگیر اکران شد و پس از آن نشست نقد روان‌شناسانه فیلم با حضور دکتر حمیدرضا محمودی‌نژاد به عنوان مجری کارشناس و همچنین دکتر محمدرضا عابدی به عنوان کارشناس انجام شد.

در این فیلم، فرهاد که نقش او را هوتن شکیبا ایفا می‌کند بر حسب اتفاق عاشق دختری به نام پروانه با نقش‌آفرینی پریناز ایزدیار می‌شود و اتفاق‌های داستان حول محور همین مسئله پیش می‌رود.ابتدا اگر بخواهیم آنچه را در فیلم شکل گرفته است، بررسی کنیم باید بگوییم یک ایده جذاب و خوب به وسیله نویسنده شکل گرفته که تقریبا ایده نویی است و می‌تواند مخاطب را در همان ابتدا جذب کند. / فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی»

فیلم‌نامه نیز در این زمینه قابل قبول عمل کرده و یک ریتم کاملا یکدست و درست دارد. کارگردانی این فیلم در همان چهلمین جشنواره فجر نیز مورد توجه بود و باید بگوییم امید شمس به خوبی از پس این عاشقانه متفاوت و جذاب برآمده است. میزانسن‌های فیلم یکی از میزانسن‌های خوب و قابل توجه در فیلم‌های چند سال اخیر است که فضای سینمایی دقیق و درستی را برای فیلم رقم زده است.

دکوپاژها نیز مانند میزانسن‌ها درست و دقیق‌اند که البته در سکانس‌های هیجانی فیلم می‌توانست بهتر از این نیز عمل کند. آنچه بسیار پر اهمیت است، بازی بازیگران فیلم است که با توجه به اینکه دو نقش اصلی فیلم یعنی هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار از چهره‌های مطرح و کاربلد سینما هستند، چنین انتظاری می‌رفت که شاهد یک فیلم با بازی خوب باشیم. / فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی»

بازیگران دیگر این فیلم نیز، شناخته شده و از بازیگران با سابقه و خوب سینما هستند که آنان نیز با نقش‌آفرینی خوب توانسته‌اند در رساندن بار این فیلم به مقصد، کمک حال دیگر عوامل فیلم باشند. در جلسه نقد روان‌شناسانه فیلم دکتر حمیدرضا محمودی‌نژاد و دکتر محمدرضا عابدی با پرسش از مخاطبان حول محور این مسئله که درون مایه و نخ تسبیح فیلم چیست، بحث خود را شروع کردند و در نهایت دکتر عابدی مضمون اصلی داستان را زوجیت معرفی کرد.

همچنین ایشان ادامه داد که درون‌مایه این فیلم و آنچه در تک تک سکانس‌ها و لحظه‌های فیلم جریان دارد همین زوجیت بوده که همیشه پس ذهن کارگردان در این فیلم بوده است؛ سپس شرح این زوجیت توسط دکتر عابدی چنین بود که فرد در همه رفتارها و اعمال خود این زوجیت را لحاظ می‌کند و دیگر فردیت مطرح نیست. بلکه زوجیت جای این فردیت را می‌گیرد و دغدغه‌های زوجی به میان می‌آید که نقطه مقابل دغدغه فردی است.

در ادامه نقد روان‌شناسی فیلم دکتر محمودی‌نژاد لازمه توجه صحیح به این زوجیت را داشتن هنری به نام هنر ملاحظه عنوان کرد و شرح داد که منظور از هنر ملاحظه لحاظ کردن و درنظرگرفتن خود و طرف مقابل است. در این فیلم نیز این زوج یعنی فرهاد و پروانه در اکثر مواقع با همدیگر در ارتباط بودند و همدیگر را از رفتار و تصمیم‌های خود مطلع می‌کردند و حتی هوای همدیگر را داشتند و به هیجان‌ها و عواطف همسر خود اعتبار می‌دادند.

در ادامه کارشناسان به بررسی شخصیت‌های فیلم پرداختند و یک زوجیت کاذب بین قادر و فریبا (دو شخصیت دیگر داستان) را یافتند و این زوجیت را یک زوجیت کاسب‌مآبانه مطرح کردند که هم خود را فریب می‌دهند و هم دیگری را. همچنین زوجیت مادر و پدر پروانه را به یک نازوجیت نسبت دادند و افزودند که این زوجیتی بود که در آن به نیازهای یکدیگر اصلا بها نمی‌دادند.

در انتها مطرح شد که تنها دوست واقعی و مناسب برای زوجیت خداوند متعال است و هیچ‌کس حتی از نزدیکان فرد نمی‌تواند دوستی مانند خداوند برای زوجیت باشد و زوج‌ها باید توجه داشته باشند که اسیر وسوسه‌های شخصیت‌های وسوسه گری مانند قادرها یا فریباها و هرشخص دیگری نشوند و دشمنان زوجیت را با قوت دادن به زوجیت واقعی از خود دور کنند.

با اتمام جلسه نقد و بررسی روان‌شناسانه فیلم، مخاطبان جدا جدا سؤالات و نظرات خود را درباره فیلم در همین حوزه با دو کارشناس برنامه مطرح کردند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − 1 =