فعالان بخش خصوصی اصفهان اعتقاد دارند شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی برخلاف سیاست‌های بالادستی به‌دنبال انحصار مخرب در شبکه ریلی است

قلدری برای واگذاری ریل

فعالان بخش خصوصی اصفهان به عملکرد شرکت راه‌آهن در خصوص واگذاری‌هاگلایه‌ دارند. آن‌ها می‌گویند که باوجود پیگیری‌هایشان، شرکت راه‌آهن پاسخ درستی به آن‌ها نداده است.

تاریخ انتشار: 09:13 - سه شنبه 1403/03/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
قلدری برای  واگذاری ریل

به گزارش اصفهان زیبا؛ فعالان بخش خصوصی اصفهان به عملکرد شرکت راه‌آهن در خصوص واگذاری‌هاگلایه‌ دارند. آن‌ها می‌گویند که باوجود پیگیری‌هایشان، شرکت راه‌آهن پاسخ درستی به آن‌ها نداده است.

به‌زعم برخی فعالان بخش خصوصی اصفهان، راه‌آهن نه‌تنها از پاسخ‌گویی به بخش خصوصی شانه خالی کرده، بلکه در مقابل سایر نهادهای نظارتی نیز از موضع خود کوتاه نیامده است!

شرکت راه‌آهن درباره تصدی‌گری‌ها با خودش کنار نیامده است و راه‌آهنی که رقابت ندارد، از تحقق اهداف دور می‌شود. حمل‌ونقل ریلی در حوزه فعالیت شرکت راه‌آهن است که هم بهره‌برداری و هم تنظیم‌کنندگی این حوزه را در اختیار دارد؛ حال در این شرایط انحصار شکل گرفته است.

از سوی دیگر، چون شرکت راه‌آهن دولتی است، به‌دلیل مشکلات و پیچیدگی‌های نظام اداری دولتی، عملا آنچه را موردانتظار بخش تجاری کشور است، نمی‌تواند برآورده کند؛ به همین دلیل هم نمی‌تواند سهم بالایی در حمل‌ونقل بار داشته باشد و ارتقا یابد.

محصول اصرار راه‌آهن بر تصدی‌گری و تسلط بر بازار حمل‌ونقل، بهره‌وری بسیار نازل حمل‌ونقل ریلی بوده است.در سال‌های گذشته و مطابق با قانون خصوصی‌سازی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت راه‌آهن مکلف است که بهره‌برداری از محورهای ریلی، بهره‌برداری از کشنده‌های ریلی و بهره‌برداری از واگن‌های باری و مسافری را به بخش غیردولتی واگذار کند؛ بااین‌حال شرکت راه‌آهن صرفابه انتقال مالکیت واگن‌های باری و بخشی از کشنده‌های ریلی اکتفا کرده و تمامی تکلیف قانونی خویش درباره خصوصی‌سازی شبکه ریلی را انجام نداده است.

باوجوداین تفاسیر به دلیل ساختار سازمانی ناکارآمد و خصوصی‌سازی ناقص در صنعت ریلی، نتوانسته‌ایم از این فرصت به‌خوبی بهره ببریم. در اصفهان با توجه به فعالیت شرکت‌های مختلف همچون توکاریل، بهتاش سپاهان و شرکت‌هایی مانند فولادمبارکه و ذوب‌آهن که برای جابه‌جایی بار نیاز به ریل دارند، اهمیت شبکه ریلی بالاست. با توجه به انحصارهایی که در خصوص واگذاری شبکه ریلی شکل ‌گرفته است،با خیرالله سلیمیان، رئیس هیئت‌مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی بهتاش سپاهان، گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

چرا با گذشت سال‌ها همچنان شرکت راه‌آهن تدبیری برای واگذاری لوکوموتیو به بخش خصوصی نیندیشیده است؛ به‌طوری‌که بخش خصوصی هم مالکیت لوکوموتیو را داشته باشد و هم بهره‌برداری از آن را انجام دهد؟

راه‌آهن اعمال‌نظر سلیقه‌ای دارد. بنده دو هفته گذشته در افتتاحیه نمایشگاه تهران از آقای وزیر این سؤال را پرسیدم که مدیرعامل راه‌آهن تابع کدام قسمت‌هاست و طبق نظر چه شخصی انجام‌وظیفه می‌کند؟ من از شخص وزیر این سؤال را پرسیدم و هنوز هم جوابم را نگرفته‌ام که چرا مدیرعامل راه‌آهن منویات رهبری را در خصوص مشارکت بخش خصوصی اجرا نکرده و حتی به حکم صادرشده از دادگاه هم عمل نمی‌کند.

آیا مدیریت راه‌آهن به‌گونه‌ای بوده است که فضا برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی، به‌ویژه برای حمل بار فراهم شود؟

راه‌آهن کمر به قتل بخش خصوصی بسته است. در کمال تأسف در مصاحبه‌هایشان اعلام می‌کنند که به‌دنبال حمایت از بخش خصوصی هستند؛ ولی در اقدام و عمل هیچ کاری در این خصوص انجام نداده و نمی‌دهند. شرکت راه‌آهن با هیچ‌کدام از طرف‌های تجاری تعامل ندارد. راه‌آهن با انجمن صنفی ریل کشور هم تعامل ندارد؛ حتی به‌دنبال انحلال مجمع‌عمومی انجمن صنفی ریل کشور هم بوده و الان هم است.

با توجه به اینکه ریل متعلق به راه‌آهن است، تعیین حق دسترسی بخش خصوصی به ریل توسط شرکت راه‌آهن مصداق انحصار نیست؟ آیا در این شرایط شورای رقابت نباید تعیین قیمت کند؟

شورای رقابت و کمیسیون اصل 90 مجلس به این موضوع ورود کرده‌اند؛ ولی راه‌آهن به پرسش کمیسیون اصل 90، نامه آقای مخبر و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هم پاسخی نداده است. طی برگزاری یک کنفرانس خبری که با حضور تعدادی از طرف‌های تجاری و انجمن صنفی ریلی کشور برگزار شد، یکی از پرسش‌های خبرنگاران این بود که چرا هیچ شخصی به این موضوع رسیدگی نکرده است؟ حتی این سؤال را مجددپرسیدم که در وضعیت فعلی که همه تلاش می‌کنند موانع تولید حل‌وفصل شود، چرا عملکرد راه‌آهن، خلاف ضوابط بوده و هست؟ در کمال تأسف پاسخی نگرفتیم.

در حال حاضر طرح جامع مطالعات شبکه ریل که توسط دکتر تمنایی تدوین‌شده در چه وضعیتی است؟

این طرح می‌تواند بر بهبود وضعیت کسب‌وکار تأثیرگذار باشد؛ ولی بیشتر جنبه‌های سلیقه‌ای و شخصی برای اداره امور مدنظر قرار می‌گیرد. راه‌آهن پاسخ هیچ شخصی را نمی‌دهد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده + پنج =