تعزیرات اصفهان دیر به تخلف‌ها رسیدگی می‌کند!

عدم درج قیمت و گران‌فروشی بیشترین پرونده‌های تخلف را در اصفهان به خود اختصاص داده‌اند. برای جلوگیری از گران‌فروشی و تخلف‌ها هم بازرسی‌ها اهمیت دارد و هم رسیدگی و برخورد با متخلفان.

تاریخ انتشار: 01:03 - دوشنبه 1401/12/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تعزیرات اصفهان دیر به تخلف‌ها رسیدگی می‌کند!

عدم درج قیمت و گران‌فروشی بیشترین پرونده‌های تخلف را در اصفهان به خود اختصاص داده‌اند. برای جلوگیری از گران‌فروشی و تخلف‌ها هم بازرسی‌ها اهمیت دارد و هم رسیدگی و برخورد با متخلفان. با وجود بازرسی، تخلف‌یابی و تشکیل پرونده‌ها اما نتایج اقدامات در کنترل بازار برای مردم محسوس نیست؛ چرایی محسوس‌نبودن نتایج این اقدامات در کنترل گران‌فروشی و سایر تخلف‌ها اما پرسشی است که هرکدام از دستگاه‌های متولی پاسخ متفاوتی برای آن ارائه می‌کنند.

هفته گذشته بود که در نشست خبری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با اصحاب رسانه، علی‌اکبر مختاری رودررو با خبرنگاران به عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی استان همچون سازمان صمت و اتاق اصناف اشاره شد و اعلام کرد که درواقع این دستگاه‌ها ازآنجایی‌که هم وظیفه حمایت از اصناف و بازاریان و تولیدکنندگان استان را برعهده دارند و هم وظیفه برخورد با متخلفان و تشکیل پرونده را باید انجام دهند، در کمیت و کیفیت بازرسی‌ها تعلل می‌کنند. درمقابل اما مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان چنین ادعایی را نمی‌پذیرد و دلیل اصلی بازدارنده‌نبودن تخلف‌ها را تعلل سازمان تعزیرات اعلام می‌کند.

برخورد با متخلفان ده ماه پس از تخلف!

دراین‌باره مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: دلیل اصلی تأثیرگذار نبودن بازرسی‌ها به عملکرد ضعیف تعزیرات و تعلل و کوتاهی‌های این دستگاه ارتباط پیدا می‌کند؛ درواقع این تعزیرات است که چابکی لازم را برای رسیدگی به تخلف‌ها ندارد؛ ولی در کمال تأسف برای پنهان‌کردن این ضعف سایر دستگاه‌ها را مقصر اعلام کرده است.

جواد محمدی فشارکی عنوان می‌کند: تعزیرات به تخلف‌ها دیر رسیدگی می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال مغازه‌داری که در آستانه شب عید یعنی زمان اوج فروشش تخلف می‌کند و بازرسان پرونده‌ای برای این تخلف تشکیل داده و به تعزیرات ارسال می‌کنند، حدود ده ماه آینده تعزیرات برای شخص متخلف پیام ارسال می‌کند که باید جواب‌گوی تخلفش باشد. این در حالی است که اگر در فاصله کوتاهی به این تخلف رسیدگی می‌شد، یعنی همان دوران اوج فروش، این مغازه‌دار دیگر تخلفش را تکرار نمی‌کرد.

محمدی فشارکی خاطرنشان می‌کند: متولیان سازمان تعزیرات اصفهان اعلام کرده‌اند 19 هزار پرونده وارد تعزیرات شده است؛ این پرونده‌ها از سوی دستگاه‌های متولی بازرسی تشکیل شده‌اند. اگر این دستگاه‌ها کوتاهی کرده بودند، این میزان پرونده تخلف هم تشکیل نمی‌شد که برای برخورد و رسیدگی به تعزیرات ارسال شود.

او ادامه می‌دهد: براساس تجربیاتی که داشته‌ایم، پرونده‌ای که اردیبهشت سال 1401 از سوی بازرسان تشکیل‌شده در بهمن‌ 1401 از سوی تعزیرات پیگیری شده و به فرد متخلف پیامک داده شده که به تعزیرات مراجعه کند، حدود 10 ماه بعد از انجام تخلف مسلم است که این برخوردها از سوی تعزیرات بازدارنده نیست؛ ولی اگر همان زمان انجام تخلف تعزیرات رسیدگی می‌کرد، این بازرسی‌ها هم تأثیرگذار بود. در جریان بازرسی‌ها و نظارت به بازرسان توهین می‌شود؛ بااین‌وجود آن‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند؛ اما این تعزیرات است که سریع به پرونده‌ها رسیدگی نمی‌کند.

8 هزار و 148 پرونده تشکیل دادیم

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان اذعان می‌کند: از 19 هزار پرونده‌ای که وارد تعزیرات شده است، 8 هزار و 148 پرونده توسط بازرسی اتاق اصناف اصفهان تشکیل شده است؛ یعنی بیش از یک‌سوم پرونده‌های تشکیل‌شده از سوی اصناف است این یعنی کم‌کاری از طرف ما نبوده و صحبت‌هایی که از سوی متولیان تعزیرات حکومتی مطرح‌ شده کم‌لطفی در حق ماست.

محمدی فشارکی بیان می‌کند: تعزیرات برای شب‌های عید و ایام خاص گشت‌های مشترک دارد؛ این در حالی است که درِ اتاق بازرسی اصناف همیشه باز است و در تمامی طول سال و تعطیلی‌ها بازرسان آماده‌باش هستند. قبل از بازگشایی مدارس، قبل از شب یلدا، قبل از ایام نوروز و ماه رمضان بازرسی‌ها تشدید هم می‌شود.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان خاطرنشان می‌کند: مقدمات طرح بازرسی از یکم اسفند آغاز شده و از دهم اسفند اجرایی می‌شود؛ همکاران ما از هشت صبح تا 9 شب حتی روزهای تعطیل بازرسی انجام می‌دهند. محمدی فشارکی بیان می‌کند: از اول امسال تا ابتدای اسفند تعداد بازرسی مای ما 331 هزار و 383 بازرسی بوده است که از این تعداد هشت هزار و 148 فقره پرونده تشکیل شده است.

ارزش ریالی این پرونده‌ها 545 میلیارد و 775 میلیون و 584 هزار و 533 ریال بوده است. بیشترین پرونده‌ها نیز برای تخلف عدم درج قیمت تشکیل شده و گران‌فروشی نیز رتبه دوم تخلف‌ها را داشته است.مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان عنوان می‌کند: در این ایام هم مکان‌هایی را به‌طور خاص و هم کالاهایی را به‌طور خاص بازدید می‌کنیم.

این مکان‌ها شامل پارکینگ‌ها، ترمینال‌ها، باغ غدیر، باغ پرندگان، پارک حاشیه رودخانه، سردخانه‌ها، قالی‌شویی‌ها، فروشندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، فروشندگان میوه و سبزی، خشک‌شویی‌ها، فروشندگان چینی و بلور، فروشندگان گز و شیرینی، خدمات فنی و خدمات سنگین، گل‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، کباب و بریان‌فروشان، آرایشگاه‌های مردانه، آبمیوه و بستنی‌فروشان، نانوایی‌ها،پارچه‌فروشان، فروشندگان محصولات غذایی، آجیل و خشکبارفروشان، فروشندگان گوشت سفید و گوشت قرمز، آپاراتی‌ها، روغن و لاستیک‌فروشان، خیاطی‌ها، خرازی‌ها و تریکو‌فروشان در اولویت بازرسی‌ها قرار دارند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − پانزده =