سفرنامه نویسان فرنگی اصفهان: مریت هاکس

سقوط افسانه‌ای یک واقعیت

«مریت هاکس» نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است که در دوره رضاخان به ایران سفر کرده و از شهرهای بوشهر، شیراز، اصفهان، یزد، کرمان، قم، تهران و شمال ایران بازدید کرده است.

تاریخ انتشار: 14:42 - شنبه 1403/03/12
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
سقوط افسانه‌ای یک واقعیت

به گزارش اصفهان زیبا؛ «مریت هاکس» نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است که در دوره رضاخان به ایران سفر کرده و از شهرهای بوشهر، شیراز، اصفهان، یزد، کرمان، قم، تهران و شمال ایران بازدید کرده است.

او در کتاب خاطراتش به ایران با نام «ایران؛ افسانه و واقعیت»، قصه بالارفتنش از منار مسجدجامع عباسی اصفهان را چنین نقل می‌کند: «به قصد بازدید از تعمیرات مناره زیبایی که از سمت بیرون مسجد شروع به ریزش کرده بود، از پلکان آن بالا رفتیم. اصفهان با خانه‌های تیره‌رنگ،‌ درختان سبز و دشت پرحاصلی که احاطه‌اش کرده بود، زیر پایمان قرارداشت.

به من گفته شد برای دیدن تعمیرات، بهتر است درصورت امکان از قبه مناره بالا روم. سعی کردم؛ ولی پایم لغزید. یک‌لحظه تصور کردم که به پایین،‌ به میان مردمی که از مورچه ریزتر به نظر می‌رسیدند، ‌سقوط کرده‌ام و یکی از حاضران را دیدم که لبخندی پیروزمندانه برلب دارد.

بی‌تردید مرا همچون دیگر زنان، بی‌جربزه می‌دانست. کفش‌ها را درآوردم و به کمک ریسمانی به باریکی سیم که کارگری مهربان برایم آویزان کرده بود، خود را خیلی زود به بالا کشاندم.

نام مریت هاکس
حرفه نویسنده و روزنامه نگار
سال سفر به ایران 1933 میلادی
نام کتاب ایران؛ افسانه و واقعیت

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − 13 =