چگونه از بروز سرطان کولورکتال پیشگیری کنیم؟

سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان‌تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است

تاریخ انتشار: 12:46 - چهارشنبه 1403/03/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چگونه از بروز سرطان کولورکتال پیشگیری کنیم؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان‌تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است. یکی از این سرطان‌ها، سرطان کولورکتال است که درباره آن زمانه وفائی‌، کارشناس برنامه سرطان‌های مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان توضیح می‌دهد:

آماری از سرطان

در جهان در سال 1399 تعداد افرادی که تازه به سرطان مبتلا شده بودند نزدیک به 20 میلیون نفـر بـوده اسـت کـه تـا سـال 1419 بـه بیـش از 30 میلیـون نفـر خواهـد رسـید.

 همچنیـن مـرگ سـالیانه از 10 میلیـون نفـر در همیـن مـدت بـه بیـش از 16 میلیـون نفـر می‌رسـد.

 70 درصد از این افزایـش در کشـورهای در حـال توسـعه رخ می‌دهـد.

در ایـران سـالانه بیـش از 135هـزار نفـر مبتـلا بـه سـرطان می شـوند کـه ایـن عـدد تـا سـال 1419 بـا افزایـش بیـش از 115 درصـدی بـه بیـش از 290 هـزار نفـر خواهـد رسـید.

سرطان روده بزرگ، چهارمین سرطان شایع مردان و دومین سرطان شایع زنان در کشور ایران است و به طور کلی رتبه سوم را از نظر شیوع در بین سرطان‌ها دارد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تا سال 1404 بیش از 50 درصد رشد در تعداد سرطان‌های روده بزرگ در ایران مشاهده شود که رتبه این بیماری را در بین سرطان‌های شایع در کشور از سوم به دوم تغییر خواهد داد.

سرطان روده بزرگ، در استان‌های شمالی و مرکزی ایران‌(ازجمله اصفهان) شایع‌تر است که ممکن است تا حدی به دلیل تفاوت در شیوع چاقی و عادات غذایی خاص در این نواحی باشد.

نحوه بروز

بروز سرطان روده بزرگ یک فرآیند چند مرحله‌ای است که در اثر مجموعه تغییراتی بروز می‌کند که از غشا‌(لایه) طبیعی داخل روده شروع شده و به سمت تکثیر سلول‌های غیر‌طبیعی می‌رود. در مرحله بعدی زواید قارچ مانندی به نام پولیپ آدنوماتوز اتفاق می‌افتد و سرانجام بدخیمی‌(سرطان)  بروز می‌کند.

راهکار

تبدیل ضایعات پیش بدخیم به سرطان روده بزرگ نیازمند گذشت یک فاز طولانی با میانگین حدود 10 سال است که یک فرصت مناسب را برای تشخیص و درمان موفق این ضایعات از طریق اجرای برنامه‌های غربالگری از تبدیل آنها به سرطان پیشگیری کنیم.

این واقعیت‌ها در کنار شیوع بالا و مرگ قابل توجه این بیماری از جمله عواملی هستند که غربالگری سرطان روده بزرگ را ارزشمند می‌سازند.

اجرای برنامه‌های غربالگری می‌تواند به صورت قابل توجهی شیوع و مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

روش تشخیص خون مخفی به روش ایمونوشیمیایی(FIT)‌ مشتمل بر تعیین جزء گلوبین و هموگلوبین است. میزان درستی تشخیص افراد مثبت با این تست مطلوب است.

پس یکی از اقدامات موثر برای جلوگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ انجام آزمایش FIT ((Fecal Immunochemical Test  است.

این تست به طور رایگان برای افراد 50 تا 70 سال در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت در کلیه مناطق شهر اصفهان در حال انجام است.

در سال گذشته (سال 1402) در بین افرادی که به مراکز تحت پوشش مرکز بهداشت شماره دو اصفهان برای انجام غربالگری سرطان کولورکتال مراجعه کردند2880 نفر( 13.3 درصد)  دارای تست فیت مثبت بودند.

 در میان افرادی که تست فیت مثبت داشتند و کولونوسکوپی برای آنها انجام شد، فقط 18.5 درصد آنها نتیجه کولونوسکوپی نرمال داشتند.

 4/35 درصد پولیپ و 3/43 درصد دچار بیماری التهابی روده بزرگ یا هموروئید یا فیشر یا دیورتیکول بودند 3/1 درصد ضایعه بدخیم و 5/1 درصد سایر مشکلات را داشتند.

در بین افرادی که پولیپ داشتند30 درصد پولیپ پرخطر و 2/33 درصد پولیپ کم‌خطر داشتند که پولیپ‌های پر‌خطر نقش بسیاری در ایجاد سرطان روده بزرگ دارند و می‌توان با برداشت آنها از سرطان روده بزرگ پیشگیری کرد.

این نتایج با ارزش بودن انجام این تست را برای پیشگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ همچنین برای درمان زودهنگام سایر ناراحتی‌های روده بزرگ را نشان می‌دهد. پس با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و انجام تست فیت از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری کنیم.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 + نه =