به بهانه هفته ملی سلامت مردان ایران:

مردان سالم: ایران قدرتمند و جوان

در هفته ملی سلامت مردان هستیم، هفته‌ای که امسال از تاریخ 24 لغایت 30 خرداد ماه با هدف حساس‌سازی مردم، خانواده‌ها و به خصوص مردان برای توجه به ابعاد مختلف سلامتی‌شان برگزار می‌شود.

تاریخ انتشار: 15:15 - پنجشنبه 1403/03/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مردان سالم: ایران قدرتمند و جوان

به گزارش اصفهان زیبا؛ در هفته ملی سلامت مردان هستیم، هفته‌ای که امسال از تاریخ 24 لغایت 30 خرداد ماه با هدف حساس‌سازی مردم، خانواده‌ها و به خصوص مردان برای توجه به ابعاد مختلف سلامتی‌شان برگزار می‌شود.

در این باره اعظم ملکوتی‌خواه، کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شماره یک توضیحاتی ارائه داده است که به آن می‌پردازیم:

شعار هفته

شعار هفته مذکور «مردان سالم: ایران قدرتمند و جوان» انتخاب و روزشمار آن به شرح زیر تعیین شده است:

پنجشنبه 24 خرداد: پیشگیری و تشخیص به هنگام ناباروری در مردان و فرزندآوری

جمعه 25 خرداد: سواد سلامت، سلامت روان، سلامت مردان

شنبه 26 خرداد: طب ایرانی و سلامت مردان

یکشنبه 27 خرداد: مواجهات شغلی و سلامت باروری در مردان

دوشنبه 28 خرداد: سرطان‌های شایع مردان(معده، پروستات، مثانه)

سه شنبه 29 خرداد: بیماری عضلانی اسکلتی و بیماری‌های شغلی در مردان

چهارشنبه 30 خرداد: حوادث جاده‌ای و شغلی، از کار‌افتادگی و مرگ مردان

توصیه‌های تغذیه‌ای جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های شایع

حال با توجه به روزشمار هفته‌(28 خرداد‌ماه) و همچنین افزایش شیوع سرطان‌ها، لازم است نقش تغذیه در پیشگیری از دو سرطان شایع در مردان(پروستات و روده بزرگ)بررسی شود.

تغذیه یکی از مهمترین جنبه‌های اثرگذار بر سلامت مردان را تشکیل می‌دهد که متاسفانه به علل مختلف مورد غفلت قرار گرفته است. کوتاه بودن حضور مردان در منزل و محدودیت دسترسی آنان به غذاهای خانگی و میوه و سبزی، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده در محیط‌های کار که نیاز به برخی مواد مغذی و مقوی را افزایش می‌دهد، توجه کمتر مردان به سلامت خود، فقدان زمان خواب کافی و کم خوابی به علت داشتن مشاغل شیفتی که آنها را در معرض استرس‌های روحی قرار می دهد و . . . از مهمترین علل به خطر افتادن سلامت مردان و بی‌توجهی به تغذیه مناسب این گروه است.

سرطان پروستات و توصیه‌های تغذیه‌ای

برخی از علائم این بیماری عبارت‌اند از: ادرار قطره قطره و مکرر، درد یا سوزش ادرار و درد لگن و بالای ران.

در صورت بروز این علائم باید به پزشک مراجعه کرد، توصیه‌های زیر را نیز به کار گرفت:
-‌وزن خود را متناسب با قدتان حفظ کنید و درصورت چاقی، با مراجعه به مشاور تغذیه، رژیم غذایی کاهش وزن را در پیش بگیرید.

-‌پروتئین مورد نیاز بدن را با مصرف منابع کم چربی مثل انواع گوشت کم چربی، مرغ، ماهی و لبنیات کم چرب به دست آورید.
-‌رژیم غذایی کم چربی و پر فیبر را رعایت کنید.
-‌منابع غذایی غنی از اسید‌چرب امگا3 مانند ماهی و میگو مصرف کنید.
-‌‌حبوبات و غلات کامل‌(حاوی فیبر بالا)، مغز دانه‌ها‌(گردو، بادام، پسته، فندق و‌….) خشکبار و محصولات سویا مانند آجیل سویا و شیر‌سویا که حاوی ترکیبات ویژه به نام ایزوفلاونوئید هستند و خاصیت ضدسرطانی دارند، مصرف کنید.
-‌مصرف سبزی ها و میوه‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز‌(به ویژه گوجه فرنگی پخته، سس گوجه فرنگی، توت فرنگی و…) و کلم را که نقش محافظتی و پیشگیرانه در برابر این سرطان دارد، در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

سرطان روده بزرگ و توصیه‌های تغذیه‌ای

سرطان روده بزرگ در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است و اغلب پس از میانسالی همراه با خونریزی در مدفوع، درد و حرکات غیر‌طبیعی روده مانند اسهال و یبوست رخ می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود به نکات زیر توجه کنید:
‌رژیم غذایی پر فیبر و انجام تمرینات ورزشی: بهتر است بدانید ‌رژیم غذایی پر فیبر و انجام تمرینات ورزشی از مهمترین عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان روده است.
‌مصرف میوه و سبزی: برای سلامتی روده‌ها لازم نیست که حتماً سبزی و میوه خام مصرف کنید، بلکه آنها می‌توانند به شکل پخته، خشک شده، خشکبار و یا فریز شده مصرف شوند.

 البته عمل پختن باید در حداقل زمان ممکن و با آب و حرارت کم انجام شود. سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج، کلم و کاهو نیز بسیار مفید هستند. به خاطر داشته باشید که اکثر سرطان‌های روده در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند تا 90 درصد قابل درمان هستند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده + شش =