نرخ نظافت هم از تورم بی‌نصیب نمی‌ماند:

هزینه میلیونی برای یک خانه‌تکانی ساده!

برآورد هزینه‌ها نشان می‌دهد نظافت هم از تورم سالیانه بی‌نصیب نمانده است؛ تا جایی که امسال خانوارها برای یک خانه‌تکانی ساده و جمع‌وجور باید حداقل دومیلیون و 800 هزار تومان پرداخت کنند.

تاریخ انتشار: 11:15 - دوشنبه 1401/12/22
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
هزینه میلیونی برای یک خانه‌تکانی ساده!

هم‌زمان با نزدیک‌شدن به نوروز، بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه خانه‌هایشان رنگ‌وروی تازه‌ای در عید به خود بگیرد برای خانه‌تکانی دست‌به‌جیب می‌شوند. فعالیت‌های نظافتی مانند شستن پرده و پتوها، قالی‌شویی و مبل‌شویی، گردگیری و امور نظافتی منزل و تهیه مواد شوینده از آن دست مواردی است که در فصل خانه‌تکانی انجام می‌شود و باتوجه به درگیری‌های معمول روزهای پایان سال و مشغله کاری بسیاری از خانوارها این امورات را به شرکت‌های نظافتی، قالی‌شویان و… واگذار می‌کنند. / هزینه

 برآورد هزینه‌ها نشان می‌دهد نظافت هم از تورم سالیانه بی‌نصیب نمانده است؛ تا جایی که امسال خانوارها برای یک خانه‌تکانی ساده و جمع‌وجور باید حداقل دومیلیون و 800 هزار تومان پرداخت کنند.

هزینه هر نظافتچی به‌طور میانگین 700 هزار تومان

بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشغله‌هایی که دارند برای خانه‌تکانی از نیروهای شرکت‌های خدماتی نظافت استفاده می‌کنند. پرس‌وجوی خبرنگار «اصفهان‌زیبا» از این شرکت‌ها نشان می‌دهد نیروی‌های خدمات نظافتی منزل روزانه از چهار تا هشت ساعت کار می‌کنند و برخی شرکت‌ها نیز اعلام می‌کنند در روزهای پایانی سال حاضرند نیروهایشان را از ساعت هشت صبح تا 12 شب روانه منزل متقاضیان کنند. یکی از شرکت‌های خدمات نظافتی هزینه هشت ساعت کار در منزل را (بدون شست‌وشوی فرش و مبلمان) برای یک نیروی خدمات نظافتی 560 هزار تومان اعلام می‌کند.

این شرکت اعلام می‌کند که برای ایاب‌وذهاب نیز بسته به مسیر سکونت متقاضی هزینه جداگانه‌ای دریافت خواهد کرد. یکی دیگر از شرکت‌های خدمات نظافتی اصفهان هزینه چهار ساعت کار نظافت منزل را 400 هزار تومان اعلام کرده و می‌گوید که نیروهای خدماتی به ازای هر ساعت کار اضافه‌تر در منزل مبلغ 100 هزار تومان دریافت می‌کنند.

با وجود این تفاسیر هر خانواده برای نظافت منزل به مدت هشت ساعت در روز باید مبلغ 800 هزار تومان پرداخت کند. دراین‌بین برخی شرکت‌های خدمات نظافتی با صراحت اعلام می‌کنند که یک نیروی خدماتی نمی‌تواند طی هشت ساعت کار منزل را تمام کند و باید خانواده‌ها برای خانه‌تکانی دو نیروی خدماتی درخواست کنند. به گفته کارکنان یکی از این شرکت‌ها اگر متقاضی شرط قبول دو نیروی خدماتی را بپذیرد، هزینه هر ساعت نظافت برای هرکدام از نیروها را 70 هزار تومان محاسبه می‌کند.

باوجوداین تفاسیر هر نیروی خدماتی طی هشت ساعت کار 560 هزار تومان دریافت می‌کند و با این حساب هزینه نظافت منزل طی هشت ساعت کار با دو نیروی خدمات نظافتی یک‌میلیون و 120 هزار تومان آب می‌خورد. یکی دیگر از این شرکت‌ها نیز اعلام می‌کند که حاضر است نیروی خدماتی را از ساعت هشت صبح تا 12 شب به ازای هر ساعت 100هزار تومان روانه منزل متقاضی کند. به‌این‌ترتیب اگر هر خانواده یک نیروی خدماتی برای خانه‌تکانی طی این بازه زمانی استخدام کند، باید مبلغ یک‌میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کند.

دراین‌بین متقاضیانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، اگر خواستار تمیزی پارکینگ و راه‌پله باشند، باید مبلغ جداگانه‌ای به نیروی خدمات نظافتی پرداخت کنند و بسیاری از این شرکت‌ها اعلام می‌کنند که کار نظافت پارکینگ و راه‌پله را به نیروی خدماتی آقا واگذار خواهند کرد.

هزینه شوینده‌ها به‌طور میانگین 295 هزار تومان

نظافتچی‌ها اما برای تمیزکردن منزل و خانه‌تکانی شوینده‌ای همراه خود نمی‌برند و متقاضیان باید برای خرید شوینده‌ها نیز دست‌به‌جیب شوند. رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد قیمت مایع سفیدکننده به‌طور میانگین 30 هزار تومان، قیمت جرم‌گیر به‌طور میانگین 40 هزار تومان و قیمت پودر دستی به‌طور میانگین 15هزار تومان است. قیمت شامپو فرش و مبلمان نیز به‌طور میانگین 70هزار تومان و قیمت دستکش نظافت نیز به‌طور میانگین 22هزار تومان است.

قیمت شیشه‌پاک‌کن نیز در بازار به‌طور میانگین 20هزار تومان برآورد می‌شود. البته رصد قیمت شیشه‌پاک‌کن‌ها نشان می‌دهد بسته به نوع برند و شرکت تولیدکننده، این محصول تا 300 هزار تومان نیز قیمت خورده است. قیمت مایع لباس‌شویی نیز به‌طور میانگین 100 هزار تومان و قیمت مایع ظرف‌شویی نیز به‌طور میانگین 20هزار تومان برآورد می‌شود. این هزینه‌ها حداقلی است و بسته به نوع برند و شرکت تولیدکننده هرکدام از این محصولات شوینده هر خانوار انتخاب می‌کند که هزینه بیشتری پرداخت کند یا خیر. با در نظر گرفتن میانگین قیمت مواد شوینده هر خانوار باید به‌طور میانگین 295 هزار تومان برای خرید مواد شست‌وشو و نظافت هزینه کند.

قالی‌شویی متری 30هزارتومان مبل شویی نفری 70 هزار تومان

شستن فرش و مبل‌ها هم نیروی متخصص خودش را می‌خواهد که هر خانوار برای انجام این کار باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کند. بررسی‌های خبرنگار «اصفهان زیبا» نشان می‌دهد بسیاری از قالی‌شویی‌های اصفهان به دلیل مشغله کاری‌شان طی این روزها دیگر حاضر نیستند شست‌وشوی فرش جدید را قبول کنند و اعلام می‌کنند خانواده‌ها می‌توانند شست‌وشوی فرش را به بعد از ایام نوروز موکول کنند؛ با‌وجوداین تعداد انگشت‌شمار قالی‌شویی که حاضر به پذیرش فرش‌ها و شست‌وشوی آن‌ها تا قبل از شروع سال جدید می‌شوند، اعلام می‌کنند برای شست‌وشوی فرش متری 30هزار تومان دریافت می‌کنند؛ با‌وجوداین هر خانوار برای شست‌وشوی هر تخته فرش 9 متری 270 هزار تومان و برای شست‌‌وشوی هر تخته‌فرش 12متری حدود 360 هزار تومان باید کنار بگذارد.

با این احتساب یک خانواده کم‌جمعیت برای دو تخته فرش 9متری باید 540 هزار تومان هزینه کند. البته هزینه ایاب‌وذهاب نیز به این مبلغ اضافه می‌شود. برخی قالی‌شویی‌ها اعلام می‌کنند برای هزینه ایاب‌وذهاب مبلغ 100هزار تومان اضافه‌تر دریافت می‌کنند.هزینه شست‌وشوی مبل‌ها نیز نفری محاسبه می‌شود. برخی شرکت‌ها هزینه مبل‌شویی را نفری 65هزار تومان اعلام می‌کنند. این هزینه از سوی سایر مبل‌شویی‌ها برای هر نفر بین 70 هزار تومان تا 80 هزار تومان اعلام می‌شود.

اگر هزینه شست‌وشوی هر نفر به‌طور میانگین 70 هزار تومان در نظر گرفته شود، هر خانوار برای شست‌وشوی یک دست مبل 12نفره باید مبلغ 840 هزار تومان پرداخت کند.

هر پتوی یک‌نفره 65هزار تومان شسته می‌شود

در فصل خانه‌تکانی هزینه شست‌وشوی پرده‌ها را هم باید به سایر هزینه‌ها اضافه کرد. خشک‌شویی‌ها بر اساس ابعاد و جنس پارچه هزینه دریافت می‌کنند. هزینه شستن هر متر پرده تور ساده و پرده ساتن از سوی خشک‌شویی‌ها 12هزار تومان اعلام می‌شود. این نرخ برای شست‌وشوی پرده مخمل بیشتر هم هست. خشک‌شویی‌ها هزینه شست‌وشوی هر متر پرده مخمل را 20هزار تومان اعلام می‌کنند.

با وجود این تفاسیر برای یک منزل با متراژ پایین اگر یک تخته پرده 12متری در نظر گرفته شود، با درنظرگرفتن هزینه 12هزارتومانی برای شست‌وشوی هر متر یک خانوار کم‌جمعیت باید 144 هزار تومان هزینه خشک‌شویی پرداخت کند. هر اندازه سایر پرده‌ها بیشتر باشد، این مبلغ نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در این فصل شست‌وشوی پتوها نیز طرفدار دارد.

خشک‌شویی‌ها هزینه شستن هر پتوی یک‌نفره را 65هزار تومان و هزینه شست‌وشوی هر پتوی دونفره را 85هزار تومان اعلام می‌کنند. یک خانواده چهارنفره برای شست‌وشوی پتوهایشان باید مبلغ 215 هزار تومان پرداخت کنند. با وجود این تفاسیر با درنظرگرفتن نرخ میانگین 700هزار تومان برای یک کارگر نظافتچی که هشت ساعت در روز کار نظافت منزل را انجام دهد و مبلغ 295هزار تومان برای هزینه تهیه مواد شوینده برای منزل و امورات نظافتچی‌ها، 540هزار تومان برای شست‌وشوی دو تخته فرش 9 متری برای یک خانه با متراژ پایین، هزینه 840هزارتومانی برای شست‌وشوی یک دست مبل 12نفره، هزینه 144 هزار تومان خشک‌شویی برای یک تخته پرده 12متری و مبلغ 215هزار تومان برای شست‌وشوی پتوی یک خانوار چهارنفره به‌اضافه هزینه سرویس ایاب‌وذهاب 100 هزارتومانی یک خانه‌تکانی ساده و جمع‌وجور دو میلیون و 800 هزار تومان آب می‌خورد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − شش =