جای خالی مردم در نمایشگاه جامع مدیریت شهری

نمایشگاه جامع مدیریت شهری که قرار است آخرین اقدامات و فعالیت‌های حوزه‌های مختلف شهری را در معرض دید عموم قرار دهد، از 17 مردادماه کارش را در نمایشگاه بین‌المللی آغاز کرد. این نمایشگاه سیزدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری است.

تاریخ انتشار: 13:09 - شنبه 1403/05/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جای خالی مردم در نمایشگاه جامع مدیریت شهری

به گزارش اصفهان زیبا؛ نمایشگاه جامع مدیریت شهری که قرار است آخرین اقدامات و فعالیت‌های حوزه‌های مختلف شهری را در معرض دید عموم قرار دهد، از 17 مردادماه کارش را در نمایشگاه بین‌المللی آغاز کرد. این نمایشگاه سیزدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری است.

به‌عنوان خبرنگار «اصفهان زیبا» در نمایشگاه حاضر شدم تا گوشه‌ای از فعالیت‌ها را منعکس کنم. محور این نمایشگاه خدمات شهری است و عمده غرفه‌ها به فعالیت‌هایی که در حوزه خدمات شهری به مردم خدمات می‌دهند، اختصاص دارد. این را وقتی وارد نمایشگاه می‌شوی و ماشین‌آلات سنگینی که در حوزه عمرانی و خدماتی به مردم خدمات می‌دهند را می‌بینی، بیشتر متوجه می‌شوی. کارم را از گشت‌وگذار در نمایشگاه شروع کردم. غرفه بزرگی از نمایشگاه به خدمات سازمان آتش‌نشانی و ایمنی شهرداری اصفهان اختصاص داده شده بود؛ غرفه‌ای که به‌روزترین امکانات و وسایل آتش‌نشانی را به تصویر می‌کشید. لباس‌های ضدحریق، خودروهای جدید امدادی، کلاه‌های به‌روز آتش‌نشانی، ماشین‌آلات به‌روز شده و سگ زنده‌یاب دل آدم را قرص می‌کرد که آتش‌نشانی حواسش به توسعه شهر و افزایش امکانات و به‌روزرسانی بوده است.

این موضوع را مدیرعامل آتش‌نشانی وقتی مهمان غرفه «اصفهان زیبا» شد هم گفت و اطمینان خاطر داد که شهر باتوجه‌به اقداماتی که انجام می‌شود در امنیت است و آتش‌نشانی تلاش می‌کند امکاناتش را به‌روز کند.

آتش‌نشانی کارش تنها به نمایش امکاناتش خلاصه نشده بود. تلاش کرده بود نمایشی از عملیات‌های نجات را برای مردم اجرا کند و همین مسئله بیشتر مردم را جذب می‌کرد. بچه‌ها هم می‌توانستند در قسمتی از اجرا دخیل باشند و این، باعث جذب‌شدنشان به غرفه شده بود.

غرفه فضای سبز و پارک‌ها و پسماند هم جذابیت مخصوص به خودش را داشت. روش‌های نوینی که در پسماند به‌دست‌آمده و اهدافی که مدیریت شهری در حوزه پسماند و بازیافت به آن رسیده بود، وضعیت مطلوبی را به نمایش می‌گذاشت. این دستاوردها برای مدیران کلان‌شهرها بیشتر جلوه داشت. مدیرانی که به‌دنبال الگوگیری از اصفهان در حوزه بازیافت و پسماند هستند و تجربه‌های اصفهان در جهت رسیدن به شهری نمونه در حوزه جمع‌آوری زباله و صنعت پسماند، برایشان جالب بود.

ماشین‌آلات به‌روز رفت‌وروب و جمع‌آوری زباله در حوزه خدمات شهری هم نویدی از آینده مطلوب در این حوزه بود. آنچه شرکت‌ها ارائه کرده بودند و البته سازمان خدمات موتوری شهرداری در دست طراحی داشت، برای آن بود که بتواند مکانیسم استفاده از ماشین‌های مدرن‌تر در حوزه نظافت شهری را به کار ببرد. این موضوع خودش جای امیدواری داشت که فرسودگی در این سیستم قرار است کاهش پیدا کند. اصفهان به سمت داشتن خودروهایی می‌رود که دیگر شیرابه‌ریزی نداشته باشند و به‌روزشدنشان چهره شهر را متحول کند.

استفاده از المان‌های شهری زیبا و نورپردازی هم غرفه‌ای بود که در حوزه زیباسازی مطرح شده بود. زیباسازی شهر و قاعده‌ای که باید شهرداری به سمتش برود، برای جذاب‌شدن با کمک دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه به‌خوبی دیده می‌شد.

هوشمندسازی و اقدامات شهرداری در حوزه خدمات شهری و طراحی اپ اصپاک و حمل بازیافت به شیوه الکترونیکی، هم نشان از ورود روش‌های نوین برای خدمت‌رسانی به مردم در این حوزه داشت؛ اما سرعتی که در این حوزه وجود دارد، کند است و باید روشی برای افزایش آن پیدا کرد.

حضور شرکت‌های خودروساز که تولیدکننده اتوبوس‌ها شهری بودند، مخاطبان را به آینده‌ای بهتر برای حمل‌ونقل عمومی دل‌گرم می‌کرد. اتوبوس‌هایی که از علم روز دنیا بهره برده بودند و زیبایی مطلوبی هم داشتند و برای این روزهای گرم سال و کلان‌شهرهایی که درگیر حمل‌ونقل عمومی فرسوده و پیر هستند، راه‌گشا بود. البته پیداکردن راهی برای تأمین بودجه خرید اتوبوس و مطرح‌شدن مشکلات تولیدکننده‌ها شاید با حضور مهدی جمالی نژاد به‌عنوان معاون وزیر می‌توانست راه‌گشا باشد. او با بازدید از غرفه‌ها و شنیدن حرف تولیدکننده و خریدارها قول داد در وزارتخانه‌اش به‌دنبال راه بهتری برای رسیدن اتوبوس‌های جدید به سطح خیابان‌های شهر خواهد بود.جمالی‌نژاد البته ابراز امیدواری کرد در دولت جدید برای حمایت از حمل‌ونقل عمومی و تأمین اعتبار برای خرید اتوبوس‌های جدید، باید همتی جدی وجود داشته باشد.

در گوشه‌ای از نمایشگاه وسایل بازی در پارک‌ها با رنگ‌های جذاب بینندگان، به‌خصوص بچه‌ها را به سمت خودش می‌کشاند. اما بیشتر آنچه دیده می‌شد وسایلی با طرح‌های سال‌های گذشته بود. تقریبا اتفاق و خلاقیت جدیدی در طراحی دیده نمی‌شد و به نظر می‌رسید در نمایشگاه سیزدهم باتوجه‌به اهمیت نشاط در شهر، طرح‌های خلاقانه‌تر و جذاب‌تری در حوزه وسایل بازی کودکان ارائه شود.با آنکه در سال‌های اخیر در حوزه مدیریت شهری اتفاقات مؤثری رخ‌داده؛ اما طرح‌ها و ایده‌های تکراری چیزی بود که نگاه مخاطب را اذیت می‌کرد. شاید این اتفاق در استقبال ضعیف مردم هم مؤثر بوده است. وقتی در نمایشگاه حرکت می‌کردی، خیلی با مردم عادی روبه‌رو نمی‌شدی. برگزاری این نمایشگاه با هزینه‌های کلان بهتر است به‌گونه‌ای طراحی و تبلیغ شود تا شهروندان را به سمت نمایشگاه بکشاند. نمایشگاه جامع مدیریت شهری فرصت مناسبی برای برقرار ارتباط با مردم و ارتقای فرهنگ شهروندی است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × چهار =