میوه ۱۰درصد کمتر از قیمت عرضه می‌شود:

آغاز توزیع میوه عید در اصفهان

دبیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: یک هزار و ۱۰۰ تن میوه شب عید تأمین‌شده و از پنجشنبه ۲۵ اسفندماه با ۱۰ درصد زیر قیمت روز بازار در سطح استان اصفهان عرضه می‌شود.

تاریخ انتشار: 11:09 - پنجشنبه 1401/12/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
آغاز توزیع میوه عید در اصفهان

با فرارسیدن عید نوروز، فعالیت مردم بیشتر می‌شود و جنب‌وجوش در بازارها هم رونق پیدا می‌کند. یکی از اصلی‌ترین کارهای پایان سال، خرید اقلام ضروری برای پذیرایی از مهمانان در تعطیلات عید است و در این میان، آجیل و میوه شب عید از اقلام پرمصرف شب عید به شمار می‌روند. به گفته فعالان بازار اصفهان قیمت آجیل امسال بر اساس کیفیت و نوع آن تعیین می‌شود؛ ولی درمجموع امسال 20درصد قیمت آجیل افزایش یافته است.

توزیع یک‌هزار و 100 تن میوه شب عید

توزیع سیب و پرتقال شب عید نیز از امروز در بازار آغاز می‌شود. درباره قیمت میوه شب عید و نحوه توزیع این محصول در بازار دبیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: یک هزار و ۱۰۰ تن میوه شب عید تأمین‌شده و از پنجشنبه ۲۵ اسفندماه با ۱۰ درصد زیر قیمت روز بازار در سطح استان اصفهان عرضه می‌شود.

محسن حاج عابدی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه استان اصفهان بیشترین سهمیه میوه شب عید را داشته که به‌طور کامل تأمین شده است، اظهار داشت: ۷۰۰ تن پرتقال تامسون شمال و ۴۰۰ تن سیب سمیرم با هدف تنظیم بازار برای استان اصفهان در آستانه عید نوروز تأمین‌شده است.

او ادامه داد: عرضه میوه شب عید از صبح پنجشنبه ۲۵ اسفند توسط ۱۴۵ مرکز در سطح استان آغاز می‌شود و تا ۱۳ فروردین ادامه خواهد داشت.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان خاطرنشان کرد: میوه شب عید در سطح شهر اصفهان در فروشگاه‌های کوثر، فروشگاه‌های تعاونی مصرف برخی اداره‌ها و اصناف و در شهرستان‌ها در شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی توزیع خواهد شد.

حاج‌عابدی افزود: میوه شب عید مقرر شده است ۱۰درصد کمتر از قیمت روز خرده‌فروشی‌ها عرضه شود که با پیگیری‌ها و تمهیدهایی که شده است قیمت برای مصرف‌کننده با بیش از ۱۰درصد تخفیف و کمتر از قیمت روز خرده‌فروشی‌ها خواهد بود.مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان با بیان اینکه طی روزهای آتی قیمت نهایی میوه شب عید اعلام خواهد شد، اضافه کرد: امید است بتوانیم میوه موردنیاز مردم را در قالب تنظیم بازار و باکیفیت مطلوب در ایام نوروز پیش رو تأمین کنیم.

آجیل مخلوط شب عید نرخ ثابت ندارد

آجیل نیز یکی دیگر از اقلام پرمصرف شب عید به‌شمار می‌رود که افزایش قیمت این محصول باعث شده است مردم تمایل کمتری به خرید آن داشته باشند. در میان انواع آجیل قیمت پسته بر اساس دلار تعیین می‌شود و انواع آجیل تا 15درصد افزایش قیمت داشته است.
دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان درباره قیمت آجیل شب عیدبیان کرد: بسته به نوع و کیفیت آجیل قیمت‌ها معین می‌شود و نمی‌توان قیمت ثابتی برای آجیل مخلوط مشخص کرد

علیرضا حمصیان در گفت‌وگو با بازار در پاسخ به این پرسش که آجیل عید با چه حساب‌وکتابی به فروش می‌رسد، اظهار کرد: بسته به میزان و کیفیت آجیل قیمت‌ها معین می‌شود و نمی‌توان قیمت ثابتی برای آجیل مخلوط مشخص کرد.دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان ادامه داد: برخی از مخلوط‌ها کیفیت بسیار خوبی دارد و درجه‌یک محسوب می‌شود؛ به‌تبع قیمت بالاتری هم می‌گیرد و در برخی از آجیل‌ها پسته و فندق بیشتر است؛ بــه‌هـرحـال این آجیل هم به نسبت مخلوط‌هایی که این اقلام در آن‌ها کمتر است با قیمت کمتری محاسبه می‌شود.او تصریح کرد:

قیمت‌گذاری آجیل مخلوط با توجه به تنوع و کیفیت آن متفاوت است و یک فروشگاه ممکن است یک نوع مغز، برای مثال پسته مرغوب را بیشتر در آجیل مخلوط کند و فروشگاه دیگری در آجیل مخلوط نخودچی و کشمش استفاده کند؛ این‌ها تفاوت قیمت ایجاد می‌کند و بسته به نوع، میزان و مرغوبیت جنس آجیل هر فروشگاه برای خود قیمتی در نظر می‌گیرد؛ ازاین‌رو نرخ ثابتی ندارد و سلیقه‌ای است.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه امسال انواع آجیل در ماه‌های اخیر حدود ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: پسته نیز به دلیل صادراتی بودن بر اساس نرخ دلار قیمت‌گذاری می‌شود که قیمت داخلی آن متأثر از این شرایط از ابتدای سال افزایش یافته است.اگرچه فعالان بازار اصفهان قیمت ثابت و مشخصی از انواع آجیل شب عید اعلام نمی‌کنند، بر اساس اعلام سازمان میوه و تره‌بار اصفهان، قیمت هر کیلوگرم آجیل شور 299هزار تومان و آجیل شیرین 265 هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

ترکیب آجیل شور که هر کیلوگرم با قیمت 299هزار تومان در میادین به فروش می‌رسد، شامل 15درصد پسته احمد آقایی شور، 15درصد مغز بادام‌شور، 20درصد نخودچی دوآتیشه شور، 20درصد تخمه‌کدوی دوآتیشه شور، 15درصد تخمه جابانی شور و 15درصد فندق با پوست شور است. ترکیب آجیل شیرین که هر کیلوگرم با قیمت 265 هزار تومان در میادین فروخته می‌شود نیز شامل 10درصد پسته احمد آقایی خام، 15درصد مغز بادام خام، 15درصد نخودچی دوآتیشه بی‌نمک، 15درصد کشمش سبز، 10درصد برگه قیسی، 15درصد فندق با پوست خام و 15درصد انجیر خشک است. گفتنی است؛ قیمت آجیل مخصوص شب عید قابل‌اجرا تا 11 فروردین در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + هفت =