به گزارش اصفهان زیبا؛ طی شش ماه اول سال 1403 در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی اصفهان 21 مورد نمایشگاه با عناوین مختلف برگزار شد و اصفهان میزبان هیئتهای تجاری و مقامات بلندپایه کشوری و درعینحال هیئتهای خارجی بسیاری بهمنظور شرکت در نمایشگاهها و همچنین بازدید از این فضا بود؛ آنطور که در نمایشگاه اخیر با عنوان «دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی» با حضور رؤسا و معاونان وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی ایران، سازمان نظاممهندسی و سازمان جهاد کشاورزی اصفهان 190 شرکت و فعال اقتصادی که ۴۰درصد از آنها از استان اصفهان و ۶۰ درصد آنها از سایر استانها بودند، شرکت کردند و 135 غرفه نیز به نمایندگان شرکتهای بینالمللی به مدت چهار روز اختصاص داده شده بود؛ فضایی که رایزنی مجریان برگزارکننده نمایشگاهها در بهوجودآمدن آن بسیار مؤثر بود تا بازدیدکنندگانی از دیگر کشورها را به محل نمایشگاه بکشاند و شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان را میزبان هیئتهای تجاری خارجی از کشورهای پاکستان، افغانستان، چین، ارمنستان، ایتالیا، ترکیه، عراق، روسیه، لبنان، اتیوپی، ساحلعاج، هند و تاجیکستان در قالب غرفه دار و بازدیدکننده، کند.
دستاوردهای حضور هیئتهای خارجی در اصفهان
کارشناسان و مسئولان شهری معتقدند میـزبانی اصفهان در رویدادهایی بینالمللی در حوزه صنعت و تجارت اتفاقی نیست؛ چراکه استان اصفهان طی آمار رسمی منتشرشده در سالهای اخیر دارای رتبه قابل قبولی در حوزه صنعت است و حداقل در 15 صنعت مزیت نسبی و رتبه برتر نسبت به سایر استانها داردو با اختصاص 39.3درصد نیروی کار خود به حوزه صنعت در رتبه هشتم کشور قرار دارد؛ فضایی که توانسته نظر علاقهمندان و فعالان اقتصادی از سراسر دنیا را به اصفهان جلب کند و در حاشیه برگزاری این رویدادها قراردادهای تجاری بسیاری فیمابین تاجران خارجی با فعالان اقتصادی ایرانی و اصفهانی منعقد شود و در این بستر سطح تعاملات بینالمللی اصفهان افزایش یابد.
البته دراینبین برخی نیز معتقدند چالشهای پیش روی فضای نمایشگاهی ایران و اصفهان مانع از رشد موردانتظار در بخشی از حوزههای صنعتی اصفهان و حضور مطلوب نظر هیئتهای خارجی در اصفهان شده است؛ موضوعی که محمدرضا گلاحمد از چهرههای برجسته در صنعت نساجی ایران و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، در گفتوگو با «اصفهان زیبا» به آن اشاره کرده و در این باره با ذکر مثالی میگوید: «اصفهان طی سالهای اخیر توانسته رتبه برتر کشوری خود را در حوزه تولید منسوجات حفظ کند و دو سال است که از شرکتهای فعال در این حوزه در محل نمایشگاه بینالملل اصفهان میزبانی میکند؛ اما متأسفانه بهرغم ارسال دعوتنامه به هیئتهای تجاری خارجی به دلیل وجود مشکلات سیاسی بهوجودآمده، هنوز نتوانسته است شاهد حضور مهمانهای خارجی در نمایشگاه منسوجات باشد.»
او همچنین درباره چالشهای پیش روی شرکتهای اصفهان در معرفی برند خود به دنیا تصریح میکند: «متأسفانه تشدید تحریمها در سالهای اخیر مانع اصلی شکوفایی این صنعت در کل کشور بهخصوص اصفهان است؛ چراکه مسیر صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور تقریبا مسدود و این مسئله باعث رکود صنعتی نساجی و ضربه به اقتصاد استان شده است.»
چالش مطرحشده از سوی گل احمد اما به برخی از حوزههای صنعتی اصفهان مرتبط است و فضای نمایشگاهی آن بخش را نیز با عدم حضور هیئتهای خارجی تحت تأثیر قرار داده و این موضوع به دیگر حوزههای صنعتی و فضای نمایشگاهی آن در اصفهان قابلتعمیم نیست.
به گفته مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان کارکرد فضای نمایشگاهی اصفهان در حوزه صنعت با حضور شرکتکنندگان و بازدیدکننده خارجی قطعا منافع مادی و معنوی برای استان اصفهان به همراه خواهد داشت. احمدرضا طحانیان در پاسخ به این سؤال «اصفهان زیبا» که در طول برگزاری نمایشگاههای اخیر اصفهان میزبان چه کشورهایی بوده است، میگوید: «از ابتدای سال 1403 تا نیمه شهریورماه سال جاری شرکت نمایشگاههای اصفهان میزبان مشارکتکنندگان خارجی از کشورهای پاکستان، افغانستان، چین، ارمنستان، ایتالیا، ترکیه، عراق،روسیه، لبنان، اتیوپی، ساحلعاج، هند و تاجیکستان در قالب غرفهدار و بازدیدکننده بوده است.»
او درباره دستاورد حضور هیئتهای خارجی در اصفهان نیز عنوان میکند: «حضور مشارکتکنندگان خارجی در نمایشگاههای اصفهان قطعا دارای منافع مادی و معنوی سازمانی، استانی، ملی و بینالمللی بوده و خواهد بود؛ چراکه معرفی ظرفیتهای استان اصفهان در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، تسهیل و توسعه تجارت برای بخش خصوصی و تعمیق روابط میان بخشهای دولتی و همچنین کمک به توسعه صادرات غیرنفتی استان و کشور و فراهمکردن فرصت ورود آخرین تکنولوژیهای روز دنیا به صنایع مختلف از مهمترین دستاوردهای میزبانی از مشارکتکنندگان خارجی بهشمار میرود.»
بهرهوری بخش خصوصی از فضای نمایشگاهی اصفهان
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان در ادامه میگوید: «با توجه به اینکه در حاشیه نمایشگاهها جلسات تجاری مفیدی میان مشارکتکنندگان خارجی و طرفین تجاری از کشورمان برگزار شده و بازدیدهای صنعتی برنامهریزی میشود، بهطورحتم بخش خصوصی استان و کشور با انعقاد قراردادهای تجاری ذینفع است که شرکت نمایشگاههای اصفهان تنها کلیت موضوع را رصد و از ورود به جزئیات قراردادها خودداری میکند. در سطوح استانی و ملی شرکت نمایشگاههای اصفهان با همکاری و همراهی سازمانهای دولتی مذاکرات عالیتر را تا حصول نتیجه پیگیری میکند که ایجاد یک تفاهمنامه همکاری میان انجمن سنگهای قیمتی استان با فدراسیون اتاقهای بازرگانی پاکستان و همچنین انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی اصفهان و انجمن ملی شیلات تاجیکستان ازجمله این موارد محسوب میشود.»
برنامه شرکت نمایشگاههای اصفهان در خصوص شرکتکنندگان چیست؟
طحانیان درخصوص برنامه آینده نمایشگاه جهت دعوت از کشورهای دیگر عنوان میکند: «تعامل با همه کشورهای دنیا همواره در دستور کار شرکت نمایشگاههای اصفهان بوده است. تعاملات، رایزنیها و برنامهریزیهای شرکت نمایشگاههای اصفهان در راستای سیاستهای کلی نظام و منطبق با حفظ منافع ملی و اقتدار کشور است. دعوت از بخش دولتی و خصوصی کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین و جنوبی، دعوت از سفرای کشورهای مستقر در تهران و توسعه همکاریها با برگزارکنندگان و فعالان نمایشگاهی در تمامی نقاط دنیا جزو لاینفک برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت شرکت نمایشگاههای اصفهان بوده است. عضویت در اتاقهای مشترک بازرگانی ایران و انگلیس، ایران و فرانسه، ایران و روسیه، ایران و تاجیکستان، ایران و آلمان و ایران و سوریه نیز مؤید این گفتار است.»