به گزارش اصفهان زیبا؛ اولین روزهای پاییز 1403 را با خبرهای ناگوار اقدامات ددمنشانه اسرائیل علیه مردم لبنان همراه با فضای مردم ایران در همدلی و یاریرسانی به خانواده بزرگ مقاومت فعال و کمکهای مردمی و نهادی شروع کردیم. این فضا با ترور ناجوانمردانه و ناباورانه رهبر حزبالله اوج گرفت. تعلقخاطر روحی مردم ایران به رهبر حزبالله لبنان، سید حسن نصرالله باعث شد قلبهای جریحهدارشده بهگونهای متفاوت به جریان حمایت از مبارزان جریان مقاومت بپیوندند و طبق معمول جلودار و صف اول حامیان مبارزان مقاوم لبنان، زنان مسلمان ایرانی بودند.
زنان ایرانی با اقتدا به زنان پیشران انقلاب اسلامی و پشتیبان دفاع مقدس پویش اهدای پول و طلا را کلید زدند. زنان ایرانی در نشستها و محافل و مجالس معنوی زنانه با خودآگاهی کامل و با مقاصدی عاطفی و معرفتی پویش اهدای طلا را بهصورت کاملا مردمی و خودجوش آغاز کردند. در اولین بازتابهای رسانهای از اهدای هدایا و نذورات زنان، پول و طلا و حتی برخی کالاها در کنار هم بازتاب داده میشد و تصویری که از این حرکت زنان مخابره میشد، نوعی ایثار اقتصادی و حمایت اقتصادی برای تأمین منابع مالی مقاومت مبارزان لبنان بود. صدالبته ارزش مادی طلا از هر کالای دیگر و حتی وجه نقدی برتر است، اما همه ماجرا این نیست.
ماجرای اهدای طلا، منظر زنانهای در حمایت از جریان مقاومت دارد که اگر خوب نگریسته نشود و فهم نشود، در بهترین حالت به حمایتی اقتصادی تقلیل مییابد و در بدترین حالت این حمایت بیاثر میشود. طلا برای زنان صرفا ارزش مادی اقتصادی ندارد، این کالاهای زینتی برای زنان موجب زینت آنان است. طلا برای زنان وجهی از وجوه جمالی آنان است. پس اهدای طلا توسط زنان در اولین مرحله و منظر زنانه، نوعی ایثار وجودی است. درواقع زنان هنگام بخشیدن طلا برای حمایت از جریان مقاومت بخشی از ابعاد وجودیشان را میبخشند و آنچه زنان از آن میگذرند، فراتر از قدرت انباشتهشده اقتصادیشان، اسباب زیبایی و زینتشان است. زیبایی پویش اهدای طلا مرهون زیبایی ایثارشدهای است که در نیت این زنان نهفته است.
از وجوه جمالی و ایثار بعدی از ابعاد وجودی زن که بگذریم، اهدای طلا برای زنان بهمثابه اهدای بخشی از قدرت نهان خود در ساختار خانواده و اجتماع هم هست. در جامعه و زمانه ما که زنان در ساختار سرمایه و بازار جایگاه و پناهگاه امنی برای سرمایهگذاری ندارند، اندوختهها و پساندازهای اقتصادیشان را به طلا تبدیل میکنند تا در روزهای مبادای زندگی خانوادگی و اجتماعی بتوانند پرقدرت در میدان حاضر شوند و ما در پاییز 1403 میبینیم که زنان با سرمایه اقتصادیشان با قدرت و استوار وارد اثرگذاری بر عرصه بینالمللی شدند و با اهدای سرمایه اندوختهشان در جبهه حق ایستادند و در این برهه تاریخی در حاشیه تاریخ ننشستند.
حمایتهای زنان و هدایای آنان برای جریان مقاومت به طلا ختم نمیشود. بر این باور استوارم که هدایای زنان همواره حامل معناهای زنانه است و این معناهای حامل پیامهای عاطفی است که میدان مقاومت را تجدیدقوا کرده، به جریان عمومی در جهان اسلام تبدیل میکند و از تکتک مسلمانان سطل آبی میسازد که اسرائیل را نابود میکند. پیامهای عاطفی مستتر در هدایای زنان فقط شامل حجمی از همدردی و دلسوزی و شفقت نیست. پیامهای عاطفی حامل معانی معرفتی و سیاسی است. به معنای آمادگی زنان برای شرکت در جهاد است. به معنای آمادگی برای پرداخت هزینههای مقاومت؛ زیرا زنان ایرانی از گذشته تاریخی خود به خاطر دارند که هزینههای مقاومت کردن از هزینههای مقاومت نکردن بیشتر نیست. آنان میدانند برای ساختن زندگی بهتر، امنتر، آزادتر و عزتی پایدار تنها راه، تقویت خط مقدم جریان مقاومت است.
روایت مجالس و پویشها و هدایای زنان برای جریان مقاومت اگر از معناهای زنانه مستتر در آنها تهی باشد، هرگز جهان اسلام را به جریان آبی خروشان برای انهدام غده سرطانی تبدیل نمیکند. اهدای طلا و هدایای زنانه نقطه پایان حضور زنان در حمایت از جریان مقاومت نیست، آغاز آن است. هدایای زنانه و پویش طلا آغاز راهی است که تقویتکننده و پشتیبان عملیات طوفان الاقصی است. این زنان خواهان انتقام سختاند. این زنان طلاهای خود را با همه جنبههای جمالی و سرمایهای و قدرتی و خاطراتی که با آن دارند، صرفا برای نوعدوستی اهدا نمیکنند. آنان به حقیقتی والاتر ایمان دارند و برای رسیدن به آرمان خویش اقدامی نمادین و البته مؤثر و از موضع قدرت انجام میدهند. از اهدای طلا این را بشنوید که مطالبه زنان برای استقرار امنیت از موضع اقتدار جدی است و برای این خواسته هزینهها میپردازند.
بازتاب رسانهای پویش طلا و هدایای زنان اگر فقط جنبه احساسی پیدا کرد، که جنبه احساسی هم دارد، در گذر زمان از معنا تهی میشود و از انجام رسالتش ساقط میشود. بازتاب رسانهای پویش طلا و هدایای زنانه باید افزون بر جنبههای احساسی، جنبه عواطف معرفتی و معنوی را هم بازنمایی کند. این حجم از طلا و کمکهای زنان مطالبه اقتدار جریان مقاومت و امداد نظامی به جریان مقاومت هم هست؛ بنابراین با روایتی عاطفی از پویش طلا معنای اهدای طلای زنان را به گوش جهانیان برسانیم و قدرتنمایی نهفته در این هدایا را با خوانشی کوتهبینانه و متحجرانه از بین نبریم.