قرآن، زندگی، آرامش

هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان از ۱۶ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ هم‌زمان با ایام ماه پرفیض رمضان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار می‌شود. 

تاریخ انتشار: 12:29 - شنبه 1402/01/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
قرآن، زندگی، آرامش

هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان از ۱۶ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ هم‌زمان با ایام ماه پرفیض رمضان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل ارشاد، علی تمنایی سیاست‌های کلی نمایشگاه را مطابق زیر بیان کرده است:

1. زمینه‌سازی برای تعامل، انسجام، هم‌افزایی فعالان عرصه‌های مرتبط با قرآن و عترت در استان؛ 2. زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر اقشار گوناگون جامعه با ظرفیت‌ها، فعالان، مراکز و محصولات قرآنی؛ 3. افزایش سهم اقلام مذهبی در سبد هزینه خانواده‌ها و رونق‌بخشیدن به بازار محصولات قرآنی؛ 4. جهت‌دهی به جریان تولید آثار و محصولات مرتبط با قرآن و عترت؛ 5. تلاش در جهت هماهنگ‌شدن نمایشگاه با برنامه‌های جاری قرآنی استان.

همچنین علی حاجی‌زکی، رئیس دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان،  در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان‌زیبا به معرفی برنامه‌های نمایشگاه امسال پرداخته است:

«در سال پیش، تنها شرکت نمایشگاه‌ها متولی برگزاری این نمایشگاه بود. ولی امسال با توجه به تشکیل کارگروه نمایشگاه‌ها روند کار رشد خوبی داشته و اداره‌کل ارشاد به‌عنوان رئیس‌کل برنامه‌ریزی نمایشگاه انتخاب‌شده و کارها باکیفیت بهتری در حال انجام است.

در نمایشگاه امسال ۲۲۰ غرفه دایر شده است که غرفه‌ها در دو بخش فعال هستند؛ یک بخش از آن انتشاراتی‌ها در زمینه قرآن و عترت هستند که به معرفی و ارائه محصولات منتشرشده خود می‌پردازند و بخش دیگر شامل مؤسسات فرهنگی قرآنی و همچنین عرضه محصولات قرانی است. زیربنای نمایشگاه حدود 6500 مترمربع است. درضمن غرفه‌ای که متعلق به اداره ارشاد است، درزمینه عکس فعالیت دارد. هنرمندان انجمن سینمایی جوان تعدادی عکس تهیه کرده‌اند که در این غرفه ارائه می‌دهند.

ظرفیت نمایشگاه امسال تکمیل است که دلیل این استقبال تشکیل ستاد اجرایی نمایشگاه و کمیته‌های ویژه است.

چهار کمیته شامل کمیته محتوایی با ریاست سازمان تبلیغات اسلامی استان، کمیته اطلاع‌رسانی با ریاست صداوسیما، کمیته نظارت و ارزشیابی با ریاست اداره‌کل ارشاد و کمیته اجرایی و پشتیبانی با ریاست شرکت نمایشگاه‌ها، کار برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت را پیگیری می‌کنند.

شعار نمایشگاه امسال «قرآن، زندگی، آرامش» است. همچنین برنامه‌هایی حول محور خانواده همچون خانواده موفق در قرآن، زندگی مؤمنانه در نهج‌البلاغه که حول محور سبک زندگی قرآنی اسلامی است و نهج‌البلاغه و خانواده متعالی، سرود و تواشیح، سرود دانش‌آموزی و مسابقات دانش‌آموزی نیز تدوین‌شده است.

هدف اصلی این نمایشگاه انس عموم جامعه با قرآن و تلاش در جهت توسعه و ترویج آموزه‌های قرآن و عترت است. فعالیت شاخصی که می‌توان به‌عنوان نقطه قوت نمایشگاه امسال از آن نام برد، حدود 38 برنامه جانبی است که در قالب ۱۱ محفل قرآنی،پنج جنگ قرآنی، بازی‌های رایانه‌ای قرآنی و قصه‌گویی قرآنی با عروسک‌های متناسب خودش در هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت برگزار خواهد شد. برگزارکنندگان این برنامه‌ها مؤسسات و مراکز فرهنگی و قرآنی و آستان قدس هستند.

برای ارزیابی کارکرد و اثربخشی نمایشگاه دو محور را پیگیر خواهیم بود. محور اول، ارزیابی و نظرسنجی و محور دوم، محتوایی خواهد بود. در محور اول، نظرسنجی از مخاطبان و ارباب‌رجوع و همچنین غرفه‌دارها گرفته خواهد شد و در محور بعدی، تیمی از استادان دانشگاه محتوای نمایشگاه را از نظر دینی و اعتقادی بررسی خواهند کرد.

دستگاه‌های بسیاری تلاش شبانه‌روزی داشتند تا این نمایشگاه به‌خوبی برگزار شود. از مردم عزیز اصفهان دعوت می‌کنیم با بازدید از این نمایشگاه بهره کافی را از فرصت ایجادشده ببرند. همچنین بخش ویژه‌ای که امسال داریم، بحث مدارس قرآنی است. حدود 20 مدرسه قرآنی در این نمایشگاه حضور دارند که مردم می‌توانند با این مدارس آشنا شوند.

در این مدارس، حفظ قرآن هم‌زمان با تحصیل است و خانواده‌هایی که تمایل دارند از این مدارس استفاده کنند، می‌توانند با حضور در نمایشگاه با این مدارس آشنا شوند.

خط‌مشی دفتر قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان اصفهان در سال پیش رو، فعال‌کردن شورای حمایت و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان است. این شورا طبق قانون پیش‌بینی‌شده، ولی چند سالی است که عملیاتی نشده است. این شورا از چند کارگروه تشکیل می‌شود که کارگروه‌های آن شامل موارد زیر است:

کارگروه پژوهش و آموزش و عالی و در رأس آن دانشگاه اصفهان؛ کارگروه آموزش عمومی قرآن و در رأس آن، مدیرکل آموزش‌وپرورش؛ کارگروه تبلیغ و ترویج قرآن و در رأس آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

متناظر این کارگروه‌ها در شهرستان‌ها نیز تشکیل خواهد شد و پیگیر خواهیم بود شورای حمایت و فعالیت‌های قرانی در تمام شهرستان‌های استان نیز تشکیل شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + شانزده =