به گزارش اصفهان زیبا؛ اولینروز زمستان و در آستانه سالروز ولادت حضرتزهرا(س) فضای تحریریه روزنامه اصفهانزیبا چهره جدیدی به خود گرفت. همهچیز مهیا شد برای گرفتن جشن آغاز بیستویکسالگی «اصفهانزیبا» و رونمایی از چهار رسانه تازهمتولدشده در دامن این روزنامه.
صندلیها بهردیف در کنار هم چیده شدند تا فضای میزبانی از یاران روزنامه که خود حالا میهمان شده بودند، در کنار حضور آقای شهردار، فراهم شود. همه ردیفها پر شد از حضور روزنامهچیها و ردیف اول را نیز دکتر علی قاسمزاده شهردار اصفهان، سید علی معرکنژاد مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان، وحید ملتجی و سید جواد میرمعصومی از اعضای هیئتمدیره، بههمراه حجتالاسلام احسان تیموری مدیرعامل و محمدحسین اعتزازیان سردبیر روزنامه «اصفهانزیبا» پر کردند. بوی خوش دستهگل نرگس روی تریبون فضا را آکنده کرده بود. محمدحسین محسنی نیز سکاندار اجرای برنامه بود و با اشعار و اجرای دوستداشتنی فضا را گرم و صمیمانه میکرد.
اصلاح ساختار اداری کارویژه هیئتمدیره
اولیننفری که پشت تریبون رفت، سید جواد میرمعصومی، رئیس هیئتمدیره شرکت پیام اصفهانزیبا بود. میرمعصومی به ذکر مشکلات و کمبودهای دورههای پیشین مدیریت این شرکت پرداخت و در این خصوص گفت: از تاریخ تشکیل شرکت مطبوعاتی فرهنگیهنری پیام اصفهانزیبا نزدیک به 20 سال میگذرد. در دورههای پیشین، این شرکت فاقد فرایندهای قانونی همچون آییننامههای معاملات، پاداش، رفاهیات و… بود، سازمان و ساختار منسجمی نداشت، دستش از سند راهبردی و چشمانداز خالی بود، فعالیتهایش صرفا در تدوین روزنامه خلاصه میشد و از فنون و اقتضاهای شرکتداری دور بود؛ همچنین ایرادهای حسابرسی قانونی داشت، درگیر زیاندهی بود و تراز مالی پایینی داشت و دخلوخرجها متناسب با یکدیگر نبود. در کنار همه اینها، محل سابق شرکت شایسته فعالیتهای مطبوعاتی نبود.
او با تأکید بر اینکه ذکر این نکتهها با هدف تخریب گذشتگان نیست، چراکه خودمان نیز بهزودی به گذشتگان میپیوندیم، ادامه داد: در این دوره، نگاه هیئتمدیره از اداره صرف روزنامه به نحوه اداره با درنظرگرفتن اقتضاهای خاص یک شرکت تغییر یافت. درآمدزایی و پایداری مالی و کاستن بار مالی از دوش شهرداری یکی از دغدغههای هیئتمدیره است و در تلاشیم بار را بهطور کامل از دوش شهرداری برداریم؛ زیرا این به نفع شهرداری و مردم است.
روی پای خود ایستادهایم
میرمعصومی شیوه هیئتمدیره را برای دستیابی به این ایده اینطور بیان کرد: در همین راستا، از ابتدای کار با شخصیتهای اقتصادی شهر مشورت کردیم تا با استفاده از نظرهای آنها بتوانیم از لحاظ مالی روی پای خود بایستیم. ما شرکت را فرایندمدار کردیم و در زمینههای مختلف چابکسازی صورت گرفت و نیروها چندکاره شدند و در هزینهها صرفهجویی به عمل آمد. زیرساختهای فنی در راستای فعالیت مطبوعاتی تهیه و بخشی از اقلام و تجهیزات، نوسازی و بهسازی شد. طی دو سال تراز مالیمان مثبت شد؛ زیرا در راستای درآمدزایی ایجاد ظرفیت کردیم. پرداخت حقوق کارکنان بهموقع بود و به بخشهای دولتی هیچگونه بدهی نداریم. افزون بر اینها، در میان روزنامههای کشوری و استانی به رتبههای برتر دست یافتیم. برای تدوین روزنامه و تغییر سبکها حساسیت به خرج دادیم و بارها با شورای سردبیری صحبت و نکتهها را به ایشان منتقل کردیم. استفاده از هوش مصنوعی و بهره از تکنولوژی نیز در دستورکار است.
رئیس هیئتمدیره در پایان گفت: در آینده شرکت در همه ابعاد به سمت مشارکت در اداره و درآمدها و هزینهها پیش خواهد رفت و دیگر واژهای بهعنوان «کارکنان» نخواهیم داشت، کارکنان همه تبدیل به شرکای شرکت خواهند شد و در همین خصوص، حقوق جای خود را به تقسیم سود خواهد داد.
چهار محور تحول «اصفهانزیبا»
سردبیر روزنامه «اصفهانزیبا» دومین نفری بود که در جایگاه قرار گرفت و گزارش خود را با عنوان چهار محور تحول روزنامه اصفهانزیبا ارائه کرد. محمدحسین اعتزازیان در ابتدا به چند اقدام ویژه در خصوص «تحول در تولید محتوا» اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این اقدامها، تولیدیبودن مطالب اصلی روزنامه بوده و این حاصل تلاش تحریریه است؛ همچنین همه محتواهای روزنامه با محوریت اصفهان تولید میشود و بهدنبال تولید محتوای ملی نیستیم؛ چراکه شهر اصفهان، مردم آن و مسائلش برایمان مسئله است. باید توجه داشت این رویکرد، دشواریهایی را بهدنبال داشته، چراکه تأمین بعضی از موضوعها و محتواها با محوریت اصفهان کار سختی است؛ برای مثال، با توجه به عدم ورود روزنامه اصفهانزیبا در تقسیمبندیهای سیاسی، رویکرد گروه سیاست را به حوزه اقتصادسیاسی و دیپلماسی شهری معطوف کردیم.
او «مسئلهمحورشدن» را دیگر اقدام ویژه روزنامه در سالهای اخیر عنوان کرد و در این باره گفت: بیشتر گزارشهای خبرنگاران ما در خصوص مسائل شهر اصفهان است و در این زمینه بهطور جدی انتقادهای منصفانه مطرح میکنیم. در این زمینه باید از آقای شهردار نیز تشکر کنیم؛ زیرا در این دوره روزنامه بهصورت جدی به سمت انتقاد از مدیریت شهری حرکت کرد؛ برای مثال، در گروه روایت شهر هر بار یکی از مسائل مربوط به شهرداری موردبررسی قرار میگیرد و هفتهنامه «هممحله» نیز بهعنوان ضمیمه هفتگی روزنامه اصفهانزیبا مشکلات محلهها را مطرح میکند و مسائل را از شهردار مناطق پیگیر میشود. این از اقدامات کمنظیری است که در این دوره مدیریت شهری انجام شد.
او افزود: حاصلجمع دو رویکرد «مسئلهمحوری» و «اصفهانمحوری»، «پیگیری مسائل اصفهان» است و در همین راستا شعار روزنامه را «صدای مطالبههای مردم اصفهان» تعیین کرده و با مطالبههایمان بسیاری از مسائل اصفهان را تا آستانه حل مسئله پیگیری کردیم.
سردبیر روزنامه اصفهانزیبا موضوع «توزیع محتوا» را بهعنوان محور دوم تحول روزنامه اصفهانزیبا مطرح و اظهار کرد: در این خصوص فرایندی را تعریف و بر اجرای کاملش نظارت کردیم. بر اساس این فرایند، روزنامه هر روز صبح روی سایت بارگذاری میشود و بعد از آن همکاران واحد فضای مجازی تمام محتوای روزنامه را متناسب با شبکههای اجتماعی بازنویسی و خلاصه میکنند. برای جامعه نخبگان مطالب را در پیامرسانها ارسال میکنیم و لینک بعضی از مطالب نیز برای نخبگان تخصصی هر حوزه پیامک میشود؛ در همین راستا، بیش از هفتهزار شماره تماس بهصورت موضوعی و تخصصی در «اصفهانزیبا» دستهبندی شده و گزارشها بر اساس این فهرست برای متخصصان آن حوزه ارسال میشود.
شکست انحصار رسانهای در «اصفهانزیبا»
او درباره استفاده منابع غیررسمی از مطالب روزنامه بیان کرد: بخش مهمی از حوزه خبر و تحلیل فضای مجازی شهر اصفهان بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم متأثر از گزارشها و اخبار روزنامه اصفهانزیباست. گاهی مطالب روزنامه بدون اشاره به منبع در سایر رسانهها منتشر میشود و جالب اینجاست که حتی رسانههای غیررسمی نیز از روزنامه اصفهانزیبا به دلیل محتوای متقن بهعنوان منبع خبر و تحلیل استفاده میکنند.
سردبیر روزنامه اصفهانزیبا ادامه داد: مسئله توزیع محتوای روزنامه باعث شد بسترهایمان را در فضای مجازی گسترش دهیم و مخاطبان بسیاری را در شبکههای اجتماعی «اصفهانزیبا» جذب کنیم. در همین راستا چهار رسانه تخصصی و موضوعمحور راهاندازی شده که یکی از آنها در این جلسه رونمایی میشود و سه رسانه دیگر انشاءالله تا پایان سال بهطور رسمی رونمایی خواهد شد.
سومین محور گزارش تحول روزنامه اصفهانزیبا «رفع انحصار رسانهای» بود. اعتزازیان در این خصوص گفت: اصفهان در سالهای گذشته به انحصار در حوزه رسانه دچار شده بود و شاید بخشی از جریان رشد قارچگونه رسانههای غیررسمی و شخصی در شهر اصفهان از آسیبهای همین انحصار بود. در این دوره در روزنامه اصفهانزیبا با تأکید و حمایت مدیرعامل شرکت، بر گسترش نویسندگان و خبرنگاران روزنامه متمرکز شدیم که حاصل این تلاش در قسمت باشگاه نویسندگان در سایت روزنامه اصفهانزیبا هویداست. در این خصوص شاید از استانداردهایمان نیز کمی کوتاه آمدیم و پای نویسندگان تازهکار را به روزنامه باز کردیم؛ اما سعی کردیم در ادامه با دورههای آموزشی آنها را ارتقا دهیم.
او چهارمین محور تحول روزنامه اصفهانزیبا را « شناسایی، معرفی و ارائه چهرههای اصیل و کارشناس» دانست و تصریح کرد: در این خصوص همت و مداومت ورزیدهایم و در هر حوزه سراغ افراد اصیل و کارشناس رفتهایم. اعتقاد داریم بهجای اینفلوئنسرهای فضای مجازی، این افراد باید در خصوص مسائل شهر اظهارنظر کنند؛ بنابراین تمام گزارشهای تولیدشده در روزنامه همراه با مصاحبه با حداقل یک کارشناس در آن حوزه تولید می شود.
او در پایان گفت: حاصل این تلاشها دستیابی به رتبه «برترین روزنامه استانی در سطح کشور طبق آخرین ردهبندی رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با امتیاز 92.2» است و در میان روزنامههای استان اصفهان نیز در جایگاه اول قرار داریم.
اینجا خانه ماست
مدیرعامل شرکت پیام اصفهانزیبا که رفاقتش با تکتک کارکنان روزنامه زبانزد است، دیگر ارائهدهنده این مراسم بود. او فضای روزنامه را به «خانه» تشبیه کرد و با اشاره به اینکه کارکنان بیشتر اوقاتشان را حتی روزهای تعطیل، در اینجا میگذرانند، اقدامهای انجامشده در دوران مدیریتیاش را بهصورت خلاصه تشریح کرد. او گفت: در این دوره سعی کردیم همه کارهای خوب و حرفهای دورههای قبلی را ادامه دهیم. جابهجایی مکان روزنامه با حمایتهای آقای شهردار اقدام بسیار بزرگی بود و در روحیه کارکنان بسیار موثر واقع شد؛ زیرا فضای قبلی از استانداردهای بهداشتی برخوردار نبود.
حجتالاسلام احسان تیموری با تأکید بر اینکه ما نافی کارهای خوب انجامشده در دورههای قبل نیستیم و هدفمان اصلاح بوده است و این اصلاحها گاهی بهسختی انجام میشد، ادامه داد: رونمایی این آثار و اقدامات میتوانست سال قبل انجام شود. رسانههایی که امروز رونمایی میشود، صرفا چند لوگو نیست؛ بلکه مطالب و محتوا در هر یک از این رسانهها ماههاست که منتشر می شود. اقدام دیگر روزنامه در این دوره، جدیگرفتن مطالبهگری بود و در این خصوص تلاش کردیم فشارهای ناشی از مطالبهگری و انتقادها را تا حد ممکن به کارکنان روزنامه منتقل نکنیم.
افقهای رسانهای «اصفهانزیبا»
تیموری در ادامه به افقهای رسانهای «اصفهانزیبا» اشاره کرد و گفت: یکی از این افقهای رسانهای این است که محتوا و رسانههایمان در دسترس باشد و به یک بستر توزیع واحد محدود نشویم. به همین دلیل، محتواهایمان در شبکههای اجتماعی مختلف بارگذاری میشود. البته این رویکرد دشواریهایی را نیز به دنبال داشته است؛ زیرا هر بستر نیاز به محتوای ویژه خود دارد. افق دیگر روزنامه شبکهسازی است و درحال افتتاح شبکههای مختلفی از رسانهها هستیم؛ زیرا دیگر تکرسانه جوابگوی مسائل نیست و تولیداتمان نیز بهصورت شبکهای است.
او با تأکید بر اینکه بیشتر مردممحوریم و کمتر به دنبال مطرح کردن مسئولان هستیم، افق دیگر «اصفهانزیبا» را پرداختن به ناپرداختهها عنوان کرد و افزود: مثلا در شمارههای مختلف ویژهنامه «هممحله» به سراغ مناطقی رفتیم که تا کنون مشکلاتشان مورد توجه قرار نگرفته بود. تیموری افزود: حضور در شبکههای اجتماعی را بهصورت جدی دنبال کردهایم؛ زیرا هزینههای چاپ سرسامآور است.
او اقدام دیگر گروه «اصفهانزیبا» را ایجاد رسانههای تخصصی عنوان کرد و در این خصوص گفت: رسانه «هممحله» ویژه محلات و رسانه «تیمچه» برای طرح موضوعات اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ چرا که استان اصفهان بعد از استان البرز دومین استان اقتصادی کشور است و رسانه اقتصادی تخصصی در استان آن چنان که شایسته است، نداریم.
مدیرعامل روزنامه «اصفهانزیبا» بخش اول سخنانش را اینطور به پایان رساند: در «اصفهانزیبا» تولیدات چندرسانهای بهطور جدی در حال پیگیری و تولید است همچون پادکستها و تولیدات تصویری؛ برای مثال، تولید تصویریمان در خصوص فرونشست مسجدسید بسیار بازدید داشت و تأثیرگذار بود؛ تاجاییکه رسانههای دیگر تلاش میکردند این کار را به نام خودشان ثبت کنند. اکنون در این مجموعه ادعا میکنیم که میتوانیم با بسیاری از رسانهها در سطح ملی خودمان را مقایسه کنیم و این دستاورد بزرگی برای شهر اصفهان است.
دستبهقلمان باید جهانبینی داشته باشند
شهردار اصفهان و مدیرمسئول روزنامه «اصفهانزیبا» به عنوان مهمان اصلی یا شاید میزبان اصلی یکی دیگر از گویندگان این محفل بود. او با اشاره به جایگاه والای مقام زن در طول تاریخ سخنانش را اینطور آغاز کرد: فرهنگهای مختلف درخصوص مقام زن کملطفی کردهاند. این روزها نیز پاشنه آشیل آشوبهای اجتماعی سوءاستفاده از مقام زن است؛ اما تا جایی که مشخص است، در قلههای تاریخ تمدن بشر و حضور پررنگ ادیان، در کنار هر مرد مؤثر یک زن قهرمان میبینیم.
شهردار اصفهان بحث اصلی خود را حول موضوع استعدادیابی قرار داد و در این خصوص گفت: زمانی درباره استعدادیابی و شکوفایی استعدادها پژوهشهای تخصصی و عمیقی انجام دادم و به دنبال آن بودم که سرمایههای در دست نابودی احیا شوند؛ زیرا در کشورمان هزاران استعداد به دنیا میآیند و بدون شکوفایی به خاک بازمیگردند. توزیع هوش و استعداد نرمال است و در همه ادوار این قاعده حفظ میشود؛ اما در ادوار تاریخ، تعداد نخبگان و افرادی که شکوفا شدهاند با افرادی که به شکوفایی نرسیدهاند، یکسان نیست. در واقع، با اینکه توزیع استعداد یکسان است، خروجیها یکسان نیست.
قاسمزاده ادامه داد: به دنبال علت این مسئله و براساس پژوهشها به زنجیرهای با شش حلقه دست یافتم. حلقه اول هوش و حلقه دوم استعداد است که هر دو از موهبتهای خدادادی است. سومین حلقه علاقه، چهارمین دانش، پنجمین مهارت و ششمین حلقه انگیزه است. اگر حلقههای این زنجیره کنار هم قرار گیرد، آثار هنری و فراوردههایی خلق میشود. اما گاهی میبینیم که اثر خلق نشده یا اثری غیرمتعالی خلق میشود؛ زیرا حلقهای مفقوده در این میان وجود دارد و آن جهانبینی و جهانشناسی و هستیشناسی است؛ برای مثال، مولوی را جهانبینی و درکش از هستی، تبدیل به مولوی کرد. لذا هر هنرمند اگر بخواهد آثاری مانا خلق کند، باید پیش از آن فیلسوف و عارف باشد؛ بنابراین دستبهقلمان نباید به داشتن دانش نویسندگی اکتفا کنند؛ زیرا اگر معرفتشان از هستی به سطح مناسبی نرسد، نمیتوانند کاری ماندگار خلق کنند و به دنبال این مسئله، کاری که تولید میکنند، تاریخمصرف دارد و ماندگار نخواهد بود.
غل و زنجیرها را باز کردیم
او در پایان با اشاره به جایگاه مناسب روزنامه بیان کرد: شکر خدا روزنامه به سطحی از بلوغ و رشد رسیده و میتواند به خود ببالد و این مرهون زحمات کارکنانش است. در دوره خدمتم در معاونت فرهنگی و اکنون در جایگاه شهرداری، به مصداق آیه شریفه «وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَالَ التِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» سعی کردم غل و زنجیرهایی را که زمانی سیستم به پای روزنامه زده بود، باز کنم. زمانی مسئول دفتر برخی مدیران شهرداری برای روزنامه و محتوایش تصمیم میگرفتند و بر آن نظارت میکردند. اما در دورههای خدمتمان سعی کردیم تحول ایجاد کنیم و کوشیدیم در کار روزنامه دخالتی نکنیم و به نیروهای روزنامه اعتماد کنیم و امیدوار باشیم که روزنامه در دل فعالیتهای خود به تعالی و تکامل برسد. امیدوارم بتوانیم قدردان زحمات شما باشیم و شما نیز در این مسیر تکاملی موفق باشید.
رونمایی از تولیدات جدید «اصفهانزیبا»
بخش نهایی و اصلی این برنامه، رونمایی از چهار تولید رسانهای جدید شرکت پیام اصفهانزیبا شامل هفتهنامه «هممحله»، رسانه اقتصادی «تیمچه»، قالب جدید صفحهآرایی روزنامه و سایت انگلیسی اصفهانزیبا بود.
حجتالاسلام تیموری در خصوص رسانه «تیمچه» گفت: «تیمچه» رسانه اقتصادی استان اصفهان بوده و فعلا در بستر مجازی در حال تولید محتواست و برای آن به دنبال دریافت مجوز پایگاه تحلیلی خبری هستیم. مخاطبان شبکه اجتماعی تیمچه بدون تبلیغات خاص در حال افزایش است؛ همچنین اخبار را پوشش میدهیم و بهطور تخصصی تولید محتوا انجام میشود.
او درباره هفتهنامه «هممحله» نیز بیان کرد: همه محتواهای این هفتهنامه را به غیر از نسخه مکتوب در بستر سایت بهطور کامل قرار دادهایم و بسترهای مجازی آن نیز در ماههای آینده رونمایی میشود. «هممحله» به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه از شهرداری مناطق تولید و منتشر میشود؛ اما درخصوص تولید محتوا نیاز به همکاری بیشتر مدیران مناطق داریم. تیموری ادامه داد: شماره پنجهزارم روزنامه را با قالب جدید منتشر میکنیم و رویکردمان در این قالب پرهیز از مطولنویسی است.
ایجاد سایت روزنامه به زبان انگلیسی نیز دیگر محصول جدید رونماییشده در این برنامه بود. مدیرعامل «اصفهانزیبا» در این باره اظهار کرد: تمام محتواهایی که سالهای قبل و با زحمت گروههای قبلی به صورت چاپی منتشر شده، در سایت به زبان انگلیسی قرار گرفته است. ایجاد سایتی به زبانهای عرب و چینی نیز با همکاری جامعه المصطفی در دستور کار است.
او درخصوص سایت فارسی روزنامه نیز خاطرنشان کرد: اتفاق بزرگ و مهم این است که روزنامه در سایت بهصورت روزانه هم در نسخه الکترونیکی و هم بهصورت محتوای متنی در اختیار عموم قرار داده شده است. همچنین تمام آرشیو این روزنامه در سالهای گذشته در این سایت قرار دارد. در پایان این مراسم، با حضور شهردار و کارکنان روزنامه «اصفهانزیبا»، کیک جشن آغاز بیستویکسالگی این روزنامه بریده شد و اصفهانزیباییها با آقای شهردار عکس یادگاری گرفتند.















