به گزارش اصفهان زیبا؛ «گردشگری هند» در میان اخبار این روزها چه جایگاهی دارد و تازهترین خبرها در این زمینه چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، جستوجویی انجام دادم و به یک تیتر خیلی جذاب رسیدم: «رونق گردشگری در هند: چگونه مسافران نسل Z آینده سفرهای داخلی و بینالمللی را در سراسر کشور تسریع میکنند». مطلبی که در سایتهای مختلف هم بازنشر شده بود. در ابتدای متن آمده بود: «هند با تنوع و گستردگی فراوان جاذبههای گردشگری، شاهد رشد چشمگیری در صنعت سفر خود بوده است. بر اساس گزارشهای اخیر، هند اکنون بهعنوان پنجمین بازار بزرگ سفر و گردشگری در جهان شناخته میشود و پیشبینیها نشان میدهد که تا سال 2027 به سومین بازار بزرگ داخلی تبدیل خواهد شد. دولت هند با ادامه تلاشهای خود برای تقویت بخش گردشگری، انتظار دارد این رشد بهطور چشمگیری به پیشرفت اقتصادی و ادغام اجتماعی کمک کند. گردشگری بهعنوان یک عامل حیاتی در دستیابی به هدف تبدیلشدن به یک کشور توسعهیافته تا سال 2047 مطرح شده است.»
در ادامه این گزارش بلند آمار و ارقام دیگری هم هست؛ اما ترجمه قسمتی که به نسل زد مربوط میشود، عبارت است از: «ژان-ژاک موری، معاون مدیرعامل گروه هتلهای Accor SA، تأکید کرد که کشورهایی مانند هند، اندونزی و ویتنام در سالهای آینده شاهد یک “شکوفایی گردشگری” خواهند بود. رشد طبقه متوسط، بهویژه در هند، بهطور فراوانی به افزایش تقاضا برای تجارب سفر کمک کرده است.
به گفته موری، با ورود بیشتر افراد به طبقه متوسط در حال رشد، درآمد قابلتصرف آنها باعث میشود به دنبال تجارب سفر باشند، نه محصولات مادی. بازار سفر در هند همچنین از تعداد بیسابقهای از سفارشهای هواپیما توسط خطوط هوایی داخلی مانند ایر ایندیا و ایندگو حمایت میکند که نشاندهنده یک بازگشت قوی به سفرهای داخلی است. درباره سفرهای بینالمللی، انتظار میرود طبقه متوسط رو به رشد هند تأثیر چشمگیری بر روندهای گردشگری جهانی در سالهای آینده داشته باشد. موری همچنین اشاره کرد که مسافران نسل Z در خط مقدم این تغییرات گردشگری خواهند بود و تمایل فزایندهای به تجارب سفر منحصربهفرد و بوتیک دارند. این نسل که سفر تجربی را در اولویت قرار میدهد، احتمالا تقاضا برای گزینههای نوآورانه سفر را رهبری خواهد کرد؛ بهویژه گزینههایی که غذا، نوشیدنی و سفرهای “کاری-تفریحی” سفارشی ارائه میدهند. این روندها نشاندهنده تغییر به سمت گزینههای سفر غنیتر و طراحیشدهتر در هند و سراسر جهان است.»
طبق آمار این گزارش که در سایت اکونومیکتایمز (economictimes.indiatimes.com) منتشرشده، آمده که در چند سال گذشته، هند حدود هفتهزار کرور روپیه (تقریبا معادل ۸,۱۹ میلیارد دلار) در بهبود زیرساختهای گردشگری خود سرمایهگذاری کرده است. این تلاشها با هدف بهبود دسترسی و تجربه مقاصد گردشگری کلیدی انجام شده است؛از ارتقای امکانات گرفته تا بازاریابی بهتر جاذبههای متنوع کشور بهصورت محلی و جهانی. این بهروزرسانیهای زیرساختی شامل توسعه در بخشهای مهماننوازی و حملونقل است که بهمنظور جذابترکردن هند بهعنوان یک مقصد برای مسافران طراحی شدهاند.
در ادامه این گزارش روایتشده است که هرسال در تاریخ ۲۵ ژانویه، هند روز ملی گردشگری را جشن میگیرد که بهعنوان یادآوری از نقش حیاتی گردشگری در رشد اقتصادی، حفظ فرهنگ و میراث کشور عمل میکند. این روز شهروندان، نهادهای دولتی و عموم مردم را گرد هم میآورد تا دستاوردهای گردشگری را جشن بگیرند؛ همچنین برای آینده این بخش برنامهریزی کنند. در طول سالها، وزارت گردشگری مجموعهای از ابتکارها را برای بهبود و ترویج صنعت گردشگری اجرا کرده است؛ از بهبود خدمات تا ارتقای زیرساختها، تمرکز مستمر دولت بر جذب گردشگران داخلی و بینالمللی که مشهود است. درنتیجه، روز ملی گردشگری بهعنوان یادآوری مهمی از ظرفیت عظیم بخش گردشگری برای تحریک رشد، ایجاد شغل و تقویت تبادل فرهنگی عمل میکند. بخش گردشگری هند بهطور مداوم به سمت آیندهای امیدوارکننده حرکت میکند. تلاشهای متمرکز بر نوآوری، پایداری و ترویج شیوههای سفر مسئولانه برای دستیابی به ظرفیت کامل این بخش ضروری است.