کشته‌مرده فوتبال

موتور جشنواره فجر اصفهان همانند تهران با فیلم دوست داشتنی و محترم «بچه مردم» شروع شد و تازه بعد از این فیلم سینمایی می‌شد اتمسفر وجود جشنواره را در میان اهالی و مخاطبان سینما حس کرد.

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
کشته‌مرده فوتبال

به گزارش اصفهان زیبا؛ موتور جشنواره فجر اصفهان همانند تهران با فیلم دوست داشتنی و محترم «بچه مردم» شروع شد و تازه بعد از این فیلم سینمایی می‌شد اتمسفر وجود جشنواره را در میان اهالی و مخاطبان سینما حس کرد. فیلم سینمایی «بازی را بکش» را به همراه «بچه مردم» می‌توان یکی از فیلم‌هایی شایان اعتنای چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر دانست؛ فیلمی که مخاطب با دیدن آن اگر نگوییم احساس رضایت، احساس نارضایتی نیز از تماشای این فیلم نخواهد داشت.

یکی از چالش‌های جدی سینما و تلویزیون و سریال‌های نمایش خانگی را می‌شود فقر وجودی آثاری با فیلمنامه منسجم و همچنین فقدان هویت بومی و ملی در آن‌ها دانست. «بازی را بکش» یکی از معدود آثار سینمایی است که در آن می‌توان هم فیلمنامه‌ای نسبتا خوب دید و هم جغرافیایی دارد که کاملا مربوط به فوتبال ایران و مسائل موجود در فوتبال کشورمان است.

در سال‌های اخیر، به‌دلیل لوکیشن‌های بکر وجذاب شمال، بسیاری از فیلمسازان ایرانی این منطقه را محلی برای ساخت اثر خود انتخاب کرده‌اند؛ اما اگر بخواهیم بگوییم داستان کدام‌یک از فیلم‌های تولیدشده با موقعیت و جغرافیای شمال همخوانی دارد، احتمالا انتخاب‌های محدودی خواهیم داشت؛ اما با قاطعیت می‌توان گفت انتخاب موقعیت جغرافیایی شمال کشور هویت اصلی فیلم «بازی را بکش» است؛ چرا که شمال ایران و استان گیلان یکی از معادن پرورش استعداد‌های فوتبالی است و هم‌اکنون بسیاری از فوتبالست‌های مطرح ایرانی پرورش‌یافته اقلیم شمال، به‌ویژه گیلان و مازندران هستند. البته باید پذیرفت مخاطبان غیرفوتبالی که به تماشای این فیلم می‌نشینند، تا بفهمند ماجرای فیلم از چه قرار است، پانزده تا بیست دقیقه اول فیلم را از دست خواهند داد و این را می‌توان یکی از مشکلات فیلمنامه اثر جدید محمدابراهیم عزیزی دانست.

هر چه فیلمنامه و موضوع فیلم را سرپا نگه داشته است، اما در کارگردانی، تصویربرداری، تدوین و حتی بازی بازیگران شگفتانه خاصی را شاهد نیستیم که بگوییم توانسته‌اند ردپای بخصوصی در اثر برجای گذارند. گروه فیلمبرداری با موضوع فیلم و موقعیت جغرافیایی خاصی که داستان در آن شکل می‌گیرد، امکان خلق صحنه‌های بی‌نظیری را داشته‌اند که از آن غفلت کرده‌اند و همین موضوع می‌تواند عاملی برای ماندگار نشدن این فیلم در خاطر سینمادوستان شود. با آنکه نقش هرکدام از بازیگران قابلیت تبدیل به یک کاراکتر خاص را دارد، متأسفانه کاراکتر خاصی در طول اثر شکل نمی‌گیرد.

در کل «بازی را بکش» را می‌توان یکی از آثار متوسط جشنواره دانست که همانند فیلم سینمایی «چشم‌بادومی» سعی کرده با انتخاب موضوع روز جامعه اثر به‌روزی تولید کند که البته همانند «چشم‌بادومی» در پرداخت ایده توفیق چندانی ندارد.