گفت‌وگو با دانشجوی ممتاز رشته مکانیک محله طبره

درس‌خواندن روزانه و مداوم اولویتم بود

کسب رتبه‌های برتر کنکور حاکی از آن است که دانش‌آموزان برگزیده در این آزمون سراسری در طول سال همواره با برنامه‌ریزی دقیق و درس‌خواندن پیوسته و روزانه سعی می‌کنند …

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
درس‌خواندن روزانه و مداوم اولویتم بود

به گزارش اصفهان زیبا؛ کسب رتبه‌های برتر کنکور حاکی از آن است که دانش‌آموزان برگزیده در این آزمون سراسری در طول سال همواره با برنامه‌ریزی دقیق و درس‌خواندن پیوسته و روزانه سعی می‌کنند با کمترین استرس و چالش در روز آزمون کنکور سراسری حاضر شوند و این روز با تمرکز دقیق بر روی سؤالات، آزمون را سپری کنند تا در رقابتی سالم با همسالان خود بتوانند به موفقیت نهایی در کنکور و گزینش در رشته موردعلاقه‌شان برسند و به ادامه تحصیل در دانشگاه بپردازند. رسیدن به پله‌های ترقی و طی‌کردن این پله‌ها و پیشرفت در این مسیر برای این گروه از دانش آموزان همیشه وابسته به تلاش و پشت‌کار خود آن‌ها بوده است.

مهدی طاهری، جوان 25ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک و از جوانان نخبه و درس‌خوان ساکن در محله طبره اصفهان است که توانسته رتبه 200 را در بین متقاضیان کنکور سراسری رشته ریاضی‌فیزیک برای ورود به دانشگاه صنعتی اصفهان و تحصیل در رشته مکانیک کسب کند. این دانشجوی ممتاز سپس بعد از سپری‌شدن دوره چهارساله دانشگاه با کسب معدل بالا وارد دوره کارشناسی ارشد این رشته تحصیلی در دانشگاه شریف تهران می‌شود.

او درباره عامل موفقیت خود درزمینه تحصیل در رشته ریاضی‌فیزیک و کسب رتبه سه‌رقمی در کنکور سراسری به «هم‌محله» می‌گوید: «دوران دبیرستان را در مدرسه سادات در محدوده خیابان کاوه تحصیل کردم و با تلاش زیاد و پشتکاری که داشتم، توانستم رتبه بسیار خوب 200 را در کنکور سراسری به دست آورم و وارد تحصیل در رشته موردعلاقه خود در دانشگاه شوم. بنده از همان ابتدای تحصیل در دبیرستان به رشته مکانیک و تحصیل در این حوزه علاقه زیادی داشتم و بعد از گذراندن چهار سال دوره کارشناسی با کسب معدل بالای 18 وارد دوره کارشناسی ارشد همین رشته در دانشگاه شریف تهران شدم و هم‌اکنون نیز مشغول گذراندن دوره کارشناسی ارشد رشته مکانیک هستم.»

درس‌خواندنم به‌طور روزانه و مستمر بود

این دانشجوی ممتاز و برگزیده رشته مکانیک تصریح می‌کند: «خانواده‌ام از سال 1390 در محله طبره اصفهان ساکن شدند و بنده مدتی در مسجد محله هم فعالیت‌های مربیگری را بر عهده داشتم؛ اما بعد مدتی به دلیل کمبود وقت، اکثر اوقات روز را مشغول درس‌خواندن و تحصیل بودم. وقتی را که برای درس خواندن می‌گذاشتم به‌طور مستمر و دائمی بود. هم برای موفقیت در کنکور و هم در طول ‌ترم‌های تحصیلی دوران دانشگاه روند درس‌خواندنم به همین منوال بوده است و سعی می‌کردم در طول سال برای کنکور درس بخوانم تا مطالب روی‌هم جمع و تلنبار نشود و آرام‌آرام در طول سال با برنامه‌ریزی و وقت‌گذاشتن دائمی و روزانه درس‌هایم را به‌ مرور می‌خواندم.»

او ادامه می‌دهد: «از همان دوران دبیرستان روند این نوع درس‌خواندن در ذهن بنده تثبیت شده بود و همین موضوع باعث شد که در دوران دانشگاه هم برای درس‌خواندن و موفقیت بیشتر از همان ابتدای ترم تحصیلی این برنامه‌ریزی را داشته باشم و معمولا سر کلاس درس از استادان سؤال زیاد می‌پرسیدم و با آن‌ها بحث درسی و حل مسائل را هم داشتم و در طول‌ترم تلاشم این بود که به‌آرامی و به‌طور پیوسته و منظم درس بخوانم تا در پایان‌ترم درس‌هایم برای شب امتحان روی‌هم انباشته نشوند.»

معلمانی که در سبک زندگی‌ام مؤثر بودند

طاهری درباره نقش خانواده و تأثیر معلمان در پیشرفت تحصیلی خودش عنوان می‌کند: «خانواده معمولا امکانات را برای درس‌خواندن و موفقیت در تحصیل برای بنده فراهم کرده بودند و در این زمینه مشکلی در خانواده نداشتم. کلاس‌های کنکور پیشرفته نرفتم و معلمان خصوصی هم نداشتم. درحقیقت بنده موفقیتم بیشتر وابسته به علاقه و پشتکار خودم بوده است و دوست داشتم که بتوانم وارد تحصیل در رشته دانشگاهی موردعلاقه‌ام شوم و معمولا از کتاب‌های کمک‌آموزشی هم استفاده می‌کردم. در دوران دبیرستان معلمان بسیار خوبی داشتم؛ مانند آقای نقش که در حال حاضر بازنشسته شدند و آقای زاهدی که از معلمان بسیار خوب بنده بودند که درزمینه تدریس در دوران دبیرستان برای دانش آموزان تجربه عالی و رضایت‌بخشی داشتند. مشاور مدرسه، آقای تیکنی به بنده کمک زیادی کردند و آقای تنباکوزاده، معاون مدرسه در دوران دبیرستان بنده از انسان‌های بزرگواری بودند که در شکل‌گیری سبک زندگی من بسیار تأثیر مثبتی داشتند.»

او درباره سختی و چالش‌های تحصیلی در رشته ریاضی تأکید می‌کند: «فردی که وارد تحصیل در رشته ریاضی می‌شود، باید سعی کند دروس این رشته را پیوسته و به‌آرامی بخواند تا در کنکور بتواند موفق شود و در دوران دانشجویی هم همواره این نکته را مدنظر داشته باشد که آهسته و پیوسته درس‌خواندن برای او در اولویت باشد تا در آخر ترم تحصیلی و شب امتحان با سختی و چالش زیاد مواجه نشود؛ یعنی باید دانشجوی رشته ریاضی پشتکار برای درس‌خواندن روزانه به مدت سه تا چهار ساعت را در برنامه درسی داشته باشد تا در پایان ‌ترم دغدغه و استرس زیادی نداشته باشد.» این دانشجوی ممتاز و برگزیده رشته مکانیک ساکن محله طبره اصفهان می‌گوید: «بعد از پایان چهارساله دوره دانشگاهی به دلیل کسب معدل بالای 8/18 در این رشته سال 1401 بدون کنکور برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد رشته مکانیک در دانشگاه شریف تهران پذیرفته شدم و از همان سال مشغول درس خواندن در رشته تحصیلی‌ام در این دانشگاه هستم.»

رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

این جوان نخبه به دانش‌آموزانی که در رشته ریاضی‌فیزیک مشغول تحصیل هستند و قصد ورود به دانشگاه دارند، توصیه می‌کند: «باید دانش‌آموزان این رشته این موضوع را مدنظر قرار دهند که درس‌خواندن در رشته ریاضی‌فیزیک با سختی و چالش همراه است؛ اما اگر با رشته تجربی مقایسه کنیم، می‌بینیم که متقاضیان این رشته برای رقابت در کنکور سراسری و ورود به رشته‌های دانشگاهی معمولا آمار بالاتری دارند و باید دانش‌آموزان این رشته برای ادامه تحصیل تلاش زیادی بکنند. رشته ریاضی‌فیزیک هم با سختی‌هایی همراه است و دانش‌آموزان این رشته هم باید تلاش کنند در طول سال برای کنکور درس بخوانند تا درس‌ها بر روی‌هم جمع و تلنبار نشوند. دانش‌آموزان این رشته فکر نکنند که تلاش آن‌ها باید به شکل کم یا خیلی زیاد باشد. باید حد تعادل را موردتوجه قرار دهند؛ یعنی سعی کنند تلاش مداوم برای درس‌خواندن را هیچ‌وقت قطع نکنند. رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود/ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. دانش‌آموزان حوزه ریاضی‌فیزیک باید در طول سال تحصیلی درس‌خواندن مداوم را مدنظر قرار دهند.»

طاهری تأکید می‌کند: «تحصیل در دوران دانشگاه و کسب موفقیت در دوران دانشجویی، وابسته به پشتکار و تلاش خود فرد است؛ یعنی در دوران دانشگاه هم دانشجو باید حتما در طول‌ ترم به‌طور مداوم و پیوسته درس‌خواندن را در برنامه روزانه قرار دهد و سه تا چهار ساعت مطالعه دروس را در اولویت قرار دهد.دانشجو سعی کند از کتاب‌های مرجع در هر درسی کمک بگیرد و تحقیق و مطالعه در اینترنت برای انجام تکلیف و پروژه‌های درسی که استادان ارائه می‌دهند را داشته باشد. هنگام تدریس استادان سر کلاس درس مباحثی که باعث ایجاد سؤال در ذهن دانشجو می‌شود را حتما سعی کند از استادان هر درسی بپرسد و در این زمینه بحث کلاسی و درسی داشته باشد تا در پایان‌ترم با خواندن مداوم درس‌ها و حل پیوسته مسائل سر کلاس درس با چالش زیادی مواجه نشود و بتواند به موفقیت تحصیلی موردنظر در پایان‌ ترم برسد.»